عرض اندام لپ‌تاپ‌های غول پیکر

 با این حال این موضوع نشا‌نگر یک چیز دیگر نیز هست، اپل دیگر هیچ لپ‌تاپ جدیدی که از مکانیزم کیبورد پروانه‌ای استفاده می‌کند را معرفی نخواهد کرد.حرکت اپل برای از رده خارج کردن کیبورد پروانه‌ای بسیار سریع بوده است. نسخه ۱۶ اینچی مک‌بوک پرو در آبان ماه سال گذشته معرفی شد و پس از آن نوبت به مجیک کیبورد رسید تا در آخرین روزهای سال ۱۳۹۸ و همراه با مک‌بوک ایر ۲۰۲۰ خودنمایی کند. اپل در مدت زمان شش ماه تمام لپ‌تا‌پ‌های خود را با استفاده از کیبورد جدیدش به‌روزرسانی کرده است. برای مقایسه بد نیست بدانید که توسعه کیبورد پروانه‌ای ۵ سال و از زمان معرفی مک‌بوک ۲۰۱۵ به طول انجامید. درگاه‌های ارتباطی جدیدترین نسل از مک‌بوک پرو شامل Thunderbolt ۳، پورت USB نوع C و یک جک هدفون می‌شود. بالای صفحه کلید مک‌بوک پرو ۱۳ اینچی جدید شاهد قرارگیری تاچ بار هستیم که در کناره‌های آن یک حسگر اسکنر اثر انگشت و یک کلید سخت‌افزاری ESC قرار گرفته است. مک‌بوک‌ پرو ۱۳ اینچی حالا از ۱۶ گیگابایت رم با سرعت ۳۷۳۳ مگاهرتز استفاده می‌کند که با ۲۵۶ گیگابایت حافظه SSD همراهی می‌شود. میزان رم این دستگاه تا ۳۲ گیگابایت قابل ارتقا است و حافظه داخلی این محصول نیز تا ۴ ترابایت قابل افزایش است. اپل می‌گوید که پردازنده نسل دهمی اینتل در حالت توربو می‌تواند به سرعت پردازش ۱/ ۴ گیگاهرتز برسد. همچنین گرافیک جدید Intel Iris موجود در این لپ‌تاپ توانایی پشتیبانی از نمایشگرهای ۶K را دارد.

مدل پایه این لپ‌تاپ که ۱۲۹۹ دلار قیمت دارد از ۲۵۶ گیگابایت حافظه داخلی استفاده می‌کند که به نسبت ۱۲۸ گیگابایت نسل قبلی ارتقا یافته است. با این حال این مدل به پردازنده نسل دهم اینتل مجهز نبوده و از ۸ گیگابایت رم استفاده می‌کند. ارتقای رم این دستگاه به ۱۶ گیگابایت ۱۰۰ دلار هزینه دارد که در نسخه‌های قبلی این رقم ۱۰۰ دلار اعلام شده بود.توزیع مک‌بوک پرو ۱۳ اینچی اپل آغاز شده و اولین محموله‌ها طی روزهای آینده به دست خریداران می‌رسد.

  سرفیس‌بوک ۳ مایکروسافت

در سرفیس‌بوک ۳ مایکروسافت شاهد تغییرات بزرگی در طراحی لپ‌تاپ نسبت به نسل قبلی آن یعنی سرفیس‌بوک ۲ نیستیم و همچنان دو گزینه ۵/ ۱۳ اینچی یا نسخه ۱۵ اینچی بزرگ‌تر در دسترس خواهد بود. اگرچه شاید نبود تغییرات بزرگ در طراحی این محصول ناامید‌کننده باشد اما در بخش مشخصات فنی چیزهای امیدوارکننده‌تری وجود دارد.

سرفیس‌بوک ۳ با جدیدترین پردازنده‌های نسل دهم اینتل عرضه می‌شود، مدل پایه نسخه ۵/ ۱۳ اینچی سرفیس‌بوک ۳ با برچسب قیمت ۱.۵۹۹ دلاری از یک پردازنده چهار هسته‌ای Core i۵ اینتل برخوردار است و مدل پایه نسخه ۱۵ اینچی آن نیز که برچسب قیمت ۲۲۹۹ دلاری را روی خود می‌بیند از یک پردازنده چهار هسته‌ای Core i۷ اینتل بهره‌مند شده است.

در حالی که مدل پایه نسخه ۵/ ۱۳ اینچی سرفیس‌بوک ۳ از گرافیک داخلی Iris Plus برخوردار است اما امکان انتخاب مدل برخوردار از گرافیک انویدیا جی فورس جی تی ایکس ۱۶۵۰ مکس کیو با قیمت ۱۹۹۹ دلاری نیز وجود دارد.

در نسخه ۱۵ اینچی نیز مدل پایه آن با گرافیک GTX ۱۶۶۰Ti عرضه می‌شود و در عین حال امکان انتخاب نسخه برخوردار از گرافیک انویدیاQuadro RTX ۳۰۰۰ با قیمت پایه ۳۴۹۹ دلاری نیز وجود دارد.

مایکروسافت این نسخه برخوردار از گرافیک انویدیا Quadro RTX ۳۰۰۰ را برای طراحان و افرادی که به قدرت بیشتری برای کار با برنامه‌ها نیاز دارند ارائه کرده است و اعلام کرده که زمان گرفتن خروجی در این برنامه‌ها در این نسخه حدود ۵۰ درصد کاهش می‌یابد.

مایکروسافت در Surface Book ۳ نیز روی عملکرد دستگاه در هنگام اجرای بازی برای گیمرها تمرکز کرده است و از یک شارژر ۱۲۷ واتی در نسخه ۱۵ اینچی بهره برده است که نسبت به شارژر ۱۰۲ واتی سرفیس‌بوک ۲ بهبود قابل توجهی را نشان می‌دهد. سرفیس‌بوک ۳ مایکروسافت اگرچه با جدیدترین کارت‌های گرافیک RTX انویدیا همراه نشده، اما گرافیک انویدیا GTX ۱۶۰۰Ti به اندازه کافی برای اجرای آخرین عناوین Xbox Game Pass با نرخ ۶۰ فریم بر ثانیه و وضوح ۱۰۸۰p خوب و کافی به‌نظر می‌رسد.

مایکروسافت از حالت بازی ویندوز ۱۰ برای بهینه‌سازی سیستم خنک‌کنندگی و قدرت تنظیم عملکرد بازی بهره می‌برد و می‌توان امیدوار بود در هنگام اجرای بازی‌های سنگین شاهد کمتر شنیدن صدای فن‌های دستگاه باشیم.لپ‌تاپ Surface Book ۳ حالا دارای ۳۲ گیگابایت حافظه رم و با سریع‌ترین حافظه SSD که مایکروسافت تاکنون استفاده کرده، عرضه می‌شود: یک حافظه SSSD مدل M.۲ ۲۲۸۰ در اندازه‌های یک و دو ترابایتی. اگر چه این ویژگی‌ها در بخش پردازنده تکرار نشده‌اند. مایکروسافت هنوز از پردازنده‌های ۱۵ واتی اینتل استفاده می‌کند در حالی که اپل در مک‌بوک پرو خود از تراشه‌های ۴۵ واتی بهره می‌برد.

در بخش درگاه نیز این کم‌کاری ادامه دارد و هنوز هیچ خبری از پشتیبانی دستگاه از تاندربولت ۳ وجود ندارد که برای حرفه‌ای‌ها که امیدوار به استفاده از آن برای اتصال یک حافظه خارجی یا حتی اتصال یک پردازنده گرافیکی قدرتمندتر بودند ناامیدکننده است.

در عین حال شاهد حضور دو درگاه USB-A، یک درگاه USB-C با پشتیبانی USB Delivery ۳.۰، کارت ریدر UHS-II SD و یک درگاه سرفیس کانکت هستید.

مایکروسافت همچنین سرفیس داک ۲ خود را معرفی کرد که با شارژ سریع، چهار درگاه USB-C همراه شده و از اتصال دو نمایشگر K۴ با سرعت ۶۰ هرتز به لطف نرخ بیت بالاتر DisplayPort پشتیبانی می‌کند. طول کابل Surface Connector نیز در سرفیس داک ۲ افزایش یافته است تا پیدا کردن جای مناسب برای آن در کنار دستگاه‌های شما راحت‌تر باشد. اگرچه گفتیم که شاهد تغییرات زیادی در طراحی سرفیس‌بوک ۳ نیستیم اما شاید بتوان بهره‌مندی از میکروفن‌های استودیویی فاصله دور را مانند آنچه در Surface Laptop ۳ شاهدبودیم، جزو این تغییرات به حساب آورد.مایکروسافت برای لپ‌تاپ Surface Book ۳ قیمت پایه ۱.۵۹۹ دلاری را در نظر گرفته که با توجه به مشخصات فنی آن افزایش پیدا می‌کند. این محصول از دو هفته دیگر یعنی اوایل خردادماه در آمریکا و کانادا به بازار عرضه می‌شود و پس از آن به بازارهای جهانی عرضه خواهد شد.

سرفیس داک ۲ نیز از سه هفته دیگر با قیمت ۹۹/ ۲۵۹ دلاری عرضه خواهد شد.

index copy