رخ نمایی در غیاب کنگره جهانی موبایل

 اکسپریا L۴ سونی

سونی سعی کرده تا پیش از معرفی پرچمدار جدید خود بازار را برای رقبای گوشی‌های میان‌رده خالی نگذارد. بر همین اساس جدیدترین گوشی خود به نام L۴ را روانه بازار کرده است. سال گذشته سونی با معرفی گوشی هوشمند اکسپریا-۱ که از حاشیه‌های اطراف نمایشگر بسیار کم و نسبت تصویر ۲۱ به ۹ برخوردار بود، توانست از طراحی سنتی گوشی‌های اکسپریا فاصله بگیرد. انتظار می‌رود امسال نیز شاهد معرفی یک پرچمدار دیگر باشیم، با این حال این شرکت ژاپنی به‌تازگی از یک گوشی هوشمند به نام اکسپریا L۴ رونمایی کرده که یک محصول میان‌رده اقتصادی است. سونی اکسپریا L۴ از نمایشگری ۲/ ۶ اینچی از نوع LCD و با وضوح HD+ استفاده می‌کند. در بخش بالایی نمایشگر شاهد یک بریدگی هستیم. نسبت تصویر در این صفحه نمایش ۲۱ به ۹ است که در اکسپریا -۱ نیز استفاده شده بود. این نسبت تصویر موجب شده است که نمایشگر اکسپریا L۴ و همچنین تقسیم نمایشگر برای چندوظیفگی مناسب باشد.

در بخش پشتی اکسپریا L۴ یک دوربین سه‌گانه قرار گرفته است که چیدمانی عمودی داشته و در بالا و سمت چپ بدنه تعبیه شده است. سنسور اصلی این دوربین ۱۳ مگاپیکسل وضوح دارد و از نوع زاویه باز است. دومین سنسور ۵ مگاپیکسلی بوده و زاویه دید آن فوق عریض است و آخرین سنسور ۲ مگاپیکسل وضوح داشته و جهت تشخیص عمق تصویر استفاده می‌شود. در بخش جلویی یک سنسور سلفی ۸ مگاپیکسلی قرار گرفته است که در بریدگی قطره‌ای موجود در نمایشگر میزبانی می‌شود. از نظر سخت‌افزاری، اکسپریا L۴ را نمی‌توان یک محصول ایده‌آل دانست. این گوشی هوشمند از چیپست مدیاتک هلیو P۲۲ استفاده می‌کند که تقریبا هم‌تراز با اسنپ‌دراگون ۶۲۵ است. در کنار این تراشه ۳ گیگابایت رم و ۶۴ گیگابایت حافظه داخلی قرار گرفته است. این تلفن هوشمند از پورت ۵/ ۳ میلی‌متری هدفون پشتیبانی می‌کند. در لبه کناری اکسپریا L۴ یک کلید اضافی در کنار کلیدهای پاور و تنظیم بلندی صدا قرار گرفته است که به نظر می‌رسد این بخش یک اسکنر اثر انگشت باشد. نیرو دهنده این مجموعه سخت‌افزاری یک باتری ۳۵۸۰ میلی‌آمپر ساعتی است. همچنین اکسپریا L۴ از NFC پشتیبانی می‌کند. سونی قیمت این گوشی هوشمند را اعلام نکرده است. با این حال اکسپریا L۴ در فصل بهار در رنگ‌های آبی و مشکی روانه بازار می‌شود.

 شارپ AQUOS R۵G

شرکت شارپ به تازگی از یک گوشی پرچمدار با نام AQUOS R۵G رونمایی کرده که علاوه بر تجهیز به تراشه اسنپ‌دراگون ۸۶۵، قابلیت اتصال به شبکه ۵G را دارد. این احتمال وجود دارد که این گوشی تنها در برخی از بازارهای گوشی‌های برند شارپ ارائه شود، با این حال بد نیست بدانید این شرکت از دیرباز یکی از پیش‌قراولان استفاده از فناوری‌های جدید در گوشی‌های هوشمند بوده است. البته به نظر می‌رسد این رویه برای گوشی شارپ AQUOS R۵G رعایت نشده است، چراکه برخلاف گوشی‌های هوشمند امروزی، دارای کلید فیزیکی هوم یکپارچه شده با سنسور اثر انگشت است. بر این اساس گوشی شارپ AQUOS R۵G از صفحه نمایش ۵/ ۶ اینچی IGZO با رزولیشن ۱۴۴۰ در ۳۱۶۸ پیکسل و نرخ رفرش ۱۲۰ هرتز بهره می‌برد. پنل مذکور با استاندارد رنگ Adobe RGB و فناوری داخلی Rich Color به‌صورت خودکار همراه شده و این امکان وجود دارد تا با استفاده از استانداردهای محتوای تصویری Dolby Vision و U-NEXT HDR، کیفیت مثال‌زدنی را ارائه کند. همچنین در بریدگی U شکل قسمت فوقانی نمایشگر شاهد به کار‌گیری سنسور سلفی ۱۶ مگاپیکسلی با گشادگی دیافراگم f/ ۲.۰ هستیم. گوشی شارپ AQUOS R۵G در قلب خود میزبان تراشه اسنپ‌دراگون ۸۶۵ به همراه ۱۲ گیگابایت حافظه رم از نوع LPDDR۵ و ۲۵۶ گیگابایت حافظه ذخیره‌سازی از نوع US۳.۱ است. این نکته را نباید از یاد برد که با بهره‌گیری از کارت حافظه جانبی، امکان افزایش این میزان حافظه تا یک ترابایت وجود دارد. شرکت ژاپنی در قاب پشتی این محصول از دوربین چهارگانه ۱۲ مگاپیکسلی اصلی، ۴۸ مگاپیکسلی زاویه باز، ۱۲ مگاپیکسلی تله‌فتو با قابلیت زوم ۲X و سنسور سنجش عمق استفاده کرده است. دوربین این دستگاه توانایی ضبط ویدئو با وضوح ۸K را داشته و سنسورهای اصلی و اپتیکال علاوه بر لرزشگیر اپتیکال، دارای سیستم تثبیت‌کننده تصویر الکترونیکی هستند. از دیگر ویژگی‌های گوشی AQUOS R۵G، می‌توان به پشتیبانی از WiFi ۶، بلوتوث ۵، بلندگوهایی با پشتیبانی از فناوری Dolby Atmos و Hi-Res، جک هدفون و داشتن استاندارد عایقی IP۶X اشاره کرد.