گردشگـری زمستــانی در ارتفاعــات تهـــــران

پیست‌های اسکی شمال تهران در این ایام مملو از دوستداران ورزش اسکی است که گاه حتی از کشورهای خارجی خودشان را به این منطقه می‌رسانند تا از لذت اسکی کردن در کوهستان‌های ایران بهره‌مند شوند.دربندسر یکی از این پیست‌ها است که نسبت به سایر پیست‌ها، جدیدتر است ( در سال ۶۱ به بهره‌برداری رسیده) و از این بابت یکی از مجهزترین پیست‌های اسکی کشور است. این پیست در روستای دربندسر در ۶۰ کیلومتری شمال شرق تهران، واقع شده و توانسته میزبان لیگ بین‌المللی اسکی هم باشد. اگر می‌خواهید آموزش هم ببینید این پیست یک مدرسه اسکی هم دارد‌، همچنین دو بالابر دستی در این پیست وجود دارد که کودکان هم می‌توانند به راحتی از آن استفاده کنند. همین موضوع باعث شده پیست دربندسر به یکی از محل‌های تفریح زمستانی خانوادگی تبدیل شود که در آن کودکان چهارساله هم می‌توانند آموزش‌های لازم را زیرنظر مربیان مجرب ببینند. برای آسیب‌دیدگی‌های احتمالی پیست مجهز به بهداری است، هرچند که آموزش زیرنظر مربیان رسمی فدراسیون از مبتدی تا پیشرفته باعث شده کمترین آسیب‌ها را شاهد باشیم. پس از اسکی، رفتن به رستوران و صرف یک نوشیدنی و غذای داغ بسیار می‌چسبد. در این پیست دو رستوران یکی در کنار پیست مبتدی‌ها و دیگری در قله واقع شده که می‌توان با چشم‌اندازی از کوهستان، فنجانی چای یا قهوه نوشید. در این پیست حتما سری هم به رستوران چوبی بزنید که در ۵/ ۱ طبقه با چوب نراد سیبری روسیه ساخته شده و در تهیه سایر اجزای آن هم از لوازم اروپایی استفاده کرده‌اند. پیست در دو شیفت صبح و بعدازظهر خدمات خود را عرضه می‌کند که قیمت‌هایی از ۹۰ تا ۱۶۰ هزار تومان دارد.  اگر اهل یک تفریح زمستانه باشید بدون آنکه بخواهید اسکی را به شکل حرفه‌ای دنبال کنید،‌ شمشک یکی از گزینه‌های مطلوب برای شماست. از امکانات جذاب این پیست،‌ اسکی در شب هنگام است،‌ آن وقت که می‌توان زیر نور زرد ملایم شبی به یادماندنی در کنار دوستان و خانواده داشت. شمشک چهار پیست دارد که یکی از آنها به مبتدیان اختصاص دارد. برای اقامت در این پیست چند هتل هم وجود دارد که می‌توانید پس از اسکی شبی را با چشم‌اندازی از کوهستان پربرف بگذرانید. یکی از این هتل‌ها،‌ هتل بارین شمشک است که در سال ۹۰ جایزه بین‌المللی طرح نوین جهانی شیکاگو را به‌واسطه طرحی که از خانه‌های اسکیمویی گرفته،‌ کسب کرده است. هتل بارین در ۱۰ طبقه ساخته شده و به اسم هتل اسکیمویی شمشک هم بین علاقه مندان کوهستان و ورزش‌های زمستانی شناخته می‌شود. از دیگر هتل‌های این منطقه هتل جهانگردی شمشک است که به‌واسطه قدمتی که دارد جزو جاذبه‌های تاریخی این منطقه هم محسوب می‌شود. قیمت اتاق‌های این هتل با چنین چشم‌انداز شگفت‌انگیزی از اتاق دو تخته ۳۵۵ هزار تومان تا سوئیت چهارتخته ۵۲۲ هزار تومان است که برای رزرو آن می‌توانید به سایت آن مراجعه کنید. برای رفتن به این پیست اتوبان بابایی را تا جاده لشکرک ادامه دهید و سپس به سمت فشم بروید و با عبور از میگون و دربندسر،‌ شمشک را ببینید.

نام آبعلی با اسم دوغی که همین نام را بر خود دارد‌، گره خورده. با این حال این منطقه یکی از قدیمی‌ترین پیست‌های اسکی در ایران را دارد‌، اولین پیستی که مجهز به دستگاه بالابر شد. از آنجا که دسترسی به آبعلی نسبت به سایر پیست‌ها راحت‌تر است، گروه بیشتری آن را به‌عنوان گزینه آخر هفته خود انتخاب می‌کنند، بنابراین احتمال زیادی دارد که پارکینگ این پیست به سرعت اشغال شده و ناچار شوید اتومبیل‌تان را در کنار جاده پارک کنید. در این پیست هم با دارا بودن مدرسه اسکی امکان آموزش برای گروه‌های مختلف سنی وجود دارد و در کنار آن تجهیزات مرتبط با این ورزش هم از سطح مبتدی تا پیشرفته به فروش می‌رسد یا حتی می‌توانید آنها را اجاره کنید. در نزدیکی این پیست آش،‌ سمبوسه،‌ چای و... هم فروخته می‌شود و خانواده‌های زیادی هم هستند که به قصد یک تفریح زمستانی حتی نظیر تیوپ سواری به آنجا مراجعه می‌کنند. برای ارائه خدمات، شش رستوران و یک هتل در این پیست وجود دارد که می‌توانید از آنها بهره بگیرید. برای رفتن به این پیست از اتوبان‌های همت‌، افسریه،‌ بابایی یا خیابان دماوند وارد جاده آبعلی شوید،‌ پس از رسیدن به بومهن در جاده سمت چپ وارد جاده هراز شوید‌ و بعد از رودهن و آبعلی به این پیست می‌رسید. بهتر است صبح زود راه بیفتید که در ترافیک گرفتار نشوید. یکی از پیست‌های معتبر ایران و خاورمیانه‌، دیزین است. در این پیست، برد اسکی مجاز است و همین موضوع باعث شده گروه‌های مختلفی این پیست را برای یک تفریح زمستانه انتخاب کنند. برخلاف برخی پیست‌ها که در آن امکانات اقامتی محدود است‌، در این پیست علاوه‌بر دو هتل،‌ ۱۹ کلبه و شش رستوران احداث شده که به علاقه‌مندان خدمات ارائه می‌دهد.

دیزین دارای ۲۳ پیست است که در آن پیست مبتدی‌ها را از حرفه‌ای‌ها جدا کرده‌اند تا از بروز حوادث به‌واسطه شیب بالا در پیست‌های حرفه‌ای برای مبتدی‌ها جلوگیری کنند. همچنین در این پیست هم مدرسه اسکی وجود دارد که در آن اسنوبرد و آلپاین درس داده می‌شود. اسنوبرد تنها به یک تخته نیاز دارد اما آلپاین با داشتن دو چوب دستی و دو تخته از اسنوبرد گران‌تر می‌شود. البته در این پیست هم تجهیزات و لباس اسکی اجاره داده می‌شود. علاوه‌بر اینها در این پیست علاوه‌بر اسکی‌، می‌توان پاراگلایدر‌، تیراندازی با کمان یا کایت سواری را امتحان کرد و اگر قصد دارید هزینه نکنید،‌ می‌توانید سراغ تیوپ سواری بروید. در دیزین پنج رستوران وجود دارد و البته هتل‌هایی که برای اقامت خاطره‌انگیزند. برای رفتن به دیزین کافی است در مسیر جاده چالوس بعد از هتل گچسر وارد ورودی ولایت‌رود شوید تا به دیزین برسید.