نمایش لپ‌تاپ‌ها با آغاز 2020

  Dell XPS ۱۳

لپ‌تاپ ۲۰۲۰ Dell XPS ۱۳ اگرچه با ویژگی‌های چندان خیره‌کننده‌‌ای به بازار جهانی معرفی نشد اما برای علاقه‌مندان به محصولات این شرکت می‌تواند جالب باشد که بدانند افزایش اندازه صفحه نمایش و توانایی تا شدن به عقب، ازجمله ویژگی‌های این محصول است.

بنابر اعلام شرکت دل (Dell) نسبت صفحه نمایش XPS ۱۳ جدید حتی بیشتر از جدیدترین نسخه لپ‌تاپ اسپکتر X۳۶۰ اچ‌پی، یعنی ۵/ ۹۱ درصد است. به این ترتیب، صفحه نمایش ۴/ ۱۳ اینچی این نوت‌بوک بدون وجود هیچ حاشیه مزاحمی بیش از گذشته می‌درخشد. نکته مثبت در طراحی لپ‌تاپ جدید دل این است که بیشترین حاشیه از پایین نمایشگر برداشته شده و حالا گویا که صفحه‌کلید مستقیما به صفحه نمایش متصل شده است. ابعاد بلندتر آن به شما فضای کار بیشتری نسبت به صفحه‌نمایش عریض استاندارد می‌دهد. مانند گذشته، دو گزینه برای وضوح تصویر در اختیار دارید، ۱۰۸۰p و ۴k که تنها کمی بلندتر شده‌اند. هردو نمایشگر از HDR و Dolby Vision پشتیبانی می‌کنند.

کیبورد جدید XPS ۱۳ اکنون با داشتن کلیدهای ۹ درصد و تاچ‌پد ۱۷ درصد بزرگ‌تر، به هردو لبه دستگاه می‌رسد. با اینکه ظاهر صفحه کلید جدید شبیه صفحه کلید مگلاو لپ‌تاپ XPS ۱۳ ۲-in-۱ است اما احساسی که منتقل می‌شود، همانند دکمه‌های با طراحی عمیق‌تر XPS ۱۳ قبلی است. کاربران تازه به عمق کم کلیدها عادت کرده بودند که دل رویه خود را برای نوت بوک پرچمدارش تغییر داد.

براساس آنچه انتظار می‌رفت، توان XPS ۱۳ با پردازنده‌های ۱۰ نانومتری نسل دهم از Core i۳ نه چندان قدرتمند تا چهار هسته‌ای Core i۷-۱۰۶۵G۷ تامین می‌شود. میزان رم آن نیز تا ۳۲ گیگابایت از نوع DDR۴ است. در تراشه‌های نسل دهم از گرافیک Iris Plus نیز استفاده شده است که جهش رو به جلوی بزرگی نسبت به گرافیک‌های پیشین محسوب می‌شود.

متاسفانه شما نمی‌توانید XPS ۱۳ جدید را به تراشه شش هسته‌ای نسل دهم اینتل مجهز کنید. شرکت دل، مدل قبلی را برای کسانی که نیاز به توان پردازشی بیشتر دارند نگه می‌دارد، اما باید ببینید آیا تعداد هسته بیشتر به خرید نسخه قبلی این نوت بوک می‌ارزد یا خیر. فلز صیقلی‌تری که در کناره‌های این لپ‌تاپ دل وجود دارد، به آن ظاهر یک لپ‌تاپ سطح بالا را داده است و نمایشگر و صفحه کلید بزرگ‌تر، زیبایی‌شناسی کلی XPS ۱۳ را قوی‌تر کرده است و اکنون این لپ‌تاپ همان چیزی است که در سال ۲۰۲۰ از بقیه برندها نیز انتظار داریم. این دستگاه، دهمین نسل از پروژه اسپوتنیک دل است که روی عرضه نوت‌بوک‌های قدرتمند برای توسعه‌دهندگان تمرکز دارد.  XPS ۱۳ از تاریخ ۱۷ دی ماه با قیمت آغازین هزار دلار عرضه می‌شود. نسخه توسعه‌دهنده این نوت بوک نیز در ۱۵ بهمن با قیمت آغازین ۱۲۰۰ دلار در دسترس عموم قرار می‌گیرد.

  گلکسی بوک فلکس آلفا سامسونگ

در بحبوحه سال نو میلادی شرکت سامسونگ نیز از لپ‌تاپ گلکسی بوک فلکس آلفا رونمایی کرد. این لپ‌تاپ ۱۳ اینچی بوده و از یک پردازنده نسل دهم اینتل استفاده می‌کند.

به‌نظر می‌رسد سامسونگ در حال گسترش فعالیت‌های خود در صنعت لپ‌تاپ‌های گیمینگ است. این حضور در سال ۲۰۲۰ با معرفی گلکسی بوک فلکس آلفا آغاز شده است. لپ‌تاپ گلکسی بوک فلکس آلفا سامسونگ یک لپ‌تاپ ۱۳ اینچی باریک و سبک است که از نمایشگر QLED استفاده می‌کند.

این لپ‌تاپ احتمالا در نیمه اول سال ۲۰۲۰ روانه بازار خواهد شد و حدودا ۸۳۰ دلار قیمت دارد. این درحالی است که سایر اعضای این سری همچون گلکسی بوک یون و فلکس با قیمت ۱۱۰۰ و ۱۴۰۰ دلار عرضه می‌شوند. گلکسی بوک یون و گلکسی بوک فلکس اولین محصولات سامسونگ بودند که از نمایشگر QLED استفاده می‌کردند. استفاده از این نوع نمایشگر موجب صرفه‌جویی در مصرف باتری می‌شود.

این لپ‌تاپ تنها ۱۹/ ۱ کیلوگرم وزن دارد. ضخامت گلکسی بوک فلکس آلفا نیز ۹/ ۱۳ میلی‌متر است. اگرچه از نظر ارقام شاهد افزایش وزن و ضخامت به نسبت دو لپ‌تاپ گلکسی بوک فلکس و گلکسی‌بوک Ion هستیم، اما این رقم به هیچ وجه چشمگیر نیست.

محصول تازه سامسونگ همچون دو نسخه دیگر از یک اسکنر اثر انگشت درون کیبورد استفاده می‌کند. دو پورت USB ۳.۰، یک پورت USB-C، یک ورودی HDMI و یک شیار کارت حافظه از جمله پورت‌های این لپ‌تاپ است. همچنین اگرچه در سال ۲۰۲۰ محبوبیت پورت ۵/ ۳ میلی‌متری هدفون در حال کاهش است اما در این لپ‌تاپ یک نمونه از آن را شاهد هستیم.

سامسونگ برای کاهش هزینه ساخت چندین ویژگی را در گلکسی بوک فلکس آلفا قربانی کرده است. بزرگ‌ترین تفاوت این لپ‌تاپ با دو نسخه دیگر مربوط به حجم باتری می‌شود. در حالی که دو مدل دیگر به یک باتری ۷/ ۶۹ واتی مجهز شده بودند، در نسخه ارزان‌تر شاهد استفاده از یک باتری ۵۴ وات بر ساعتی هستیم.

پردازنده گرافیکی نیز به Intel UHD تغییر پیدا کرده است، در دو مدل دیگر از تراشه‌های Iris Pro یا انویدیا MX۲۵۰ استفاده شده است. دو مدل فلکس و یون از هارد SSD با ظرفیت حداکثر یک ترابایت پشتیبانی می‌کنند. اما در نسخه فلکس آلفا این رقم به ۵۱۲ گیگابایت رسیده است. همچنین میزان حداکثر رم از ۱۶ گیگابایت به ۱۲ گیگابایت تقلیل یافته است. از دیگر مشخصات این لپ‌تاپ می‌توان به پشتیبانی از WiFi ۶، پردازنده نسل دهمی اینتل کور و بلندگوهای استریو اشاره کرد.