چشمه‌های شور و ترش

اطراف چشمه پوشیده از درختچه‌های زرشک وحشی و ارتفاعات بالاتر پوشیده از جنگل‌های سوزنی‌برگ است. ماجرای کشف این منطقه بکر شنیدنی است و ماجرا از این قرار بوده که یک کوهنورد در «مسجد تاریخانه» دامغان بروشوری می‌بیند که از سوی میراث‌فرهنگی آن شهر برای گردشگران ناحیه منتشر شده بود. در این بروشور عکسی وجود داشت که از وجود چشمه‌های ناشناخته‌ای خبر می‌داد. عکس را یک معلم جغرافیا گرفته بود و میراث‌فرهنگی از محل دقیق چشمه‌ها اطلاع نداشت.

بقیه ماجرا روشن است. حیرت کردن از وجود چشمه‌هایی که محوطه‌ای بدیع و بی‌مانند به وجود آورده‌اند ولی تاکنون ناشناخته مانده‌. کشمکش‌های اداری برای معرفی اثر و شناساندن اهمیت آن به ادارات میراث‌فرهنگی، جلوگیری از کار یک معدن سنگ که اطراف چشمه‌ها را به سرعت تخریب می‌کرد و دردسرهای دیگر؛ اما حاصل کار دلکش بود. یک مکان دیدنی درجه اول به فهرست مکان‌های دیدنی کشور افزوده شده بود. چشمه‌های باداب سورت در ناحیه‌ای بین سه ضلع مثلث سمنان، دامغان و ساری در شمال کشور نهفته است. بین دو روستای اورُست و مالخواست در شمال غربی دامغان و جنوب شرقی ساری.

  محل دقیق چشمه باداب‌سورت

چشمه باداب سورت از شمال به ارتفاعات و تپه‌های پوشیده از جنگل‌هایی با درخت‌های سوزنی برگ می‌رسد، از جنوب مشرف به دره‌های پایین‌دست و از شرق در مجاورت ارتفاعات پوشیده از گیاهان بوته‌ای و درختچه‌هاست. غرب آن را نیز روستای اورُست احاطه کرده. باداب به معنای آب گازدار و سورت به معنای دشت اثر است.

جاده از یک کیلومتری روستای اورست تا باداب سورت خاکی است ولی سواری هم به راحتی تردد می‌کند. البته طبیعت‌گردان برای اینکه آسیب کمتری به محیط وارد شود، مسیر را پیاده طی می‌کنند. بیشتر مسیر دشت همواری است و حدود نیم ساعتی هم پیاده‌روی دارد. چشمه‌های باداب سورت در ارتفاع ۱۸۴۱متر از سطح دریا قرار دارد و هنگام نزدیک شدن چشم‌ها را خیره می‌کند.

  چشمه‌های گازدار شفابخش

باداب سورت شامل دو چشمه و با آب‌هایی از هر نظر متفاوت است. یکی از چشمه‌ها، آبی بسیار شور دارد و دارای استخر آبی کوچکی است با قطر ۱۵ متر و عمق زیاد که بیشتر اوقات در تابستان برای آب‌تنی استفاده می‌شود و همچنین کاربرد اصلی آن برای درمان دردهای کمر، پا، روماتیسم و امراض پوستی و مخصوصا سردردهای میگرنی است. چشمه دیگر، دارای آبی به رنگ قرمز و نارنجی و کمی ترش‌مزه است که به صورت دائمی و نشتی است و به دلیل گوگردی که در آب یکی از چشمه‌ها هست در اطراف دهانه چشمه کمی رسوب اکسید آهن نشسته ‌است. جریان آب‌های رسوبی و معدنی چشمه طی سال‌ها در شیب پایین‌دست کوهستان صدها طبقه و ده‌ها حوضچه به وجود آورده که در واقع جاذبه اصلی و ویژگی منحصر به فرد چشمه است. زیبایی این طبقات و محل ویژه قرارگیری چشمه در دامنه کوهستان چشم‌اندازهای تحسین‌برانگیزی به ویژه در غروب به وجود آورده است. مردم محلی اعتقاد دارند

  چشمه‌ها را تخریب نکنید

چشمه به دلیل طبیعت حساسی که دارد بسیار آسیب‌پذیر است برای همین هم راهنمایان گردشگری تلاش می‌کنند برای آسیب نرساندن به حوضچه‌ها که طی هزاران سال به این شکل درآمده‌اند، سفارش‌های زیادی به طبیعت‌گردها کنند. باید با احتیاط کامل از ردیف‌ حوضچه‌ها رد شوید و تمام تلاش‌تان را کنید تا اثری از خود به جای نگذارید. در زمستان به دلیل سردی هوا، بعضی‌ها در اطراف چشمه‌ها آتش روشن کرده، سنگ‌های داغ به داخل چشمه می‌اندازند، تا آب گرم شود و بتوانند در آن آب‌تنی کنند. به دلیل قدرت رسوب‌گذاری بالای آب بر سنگ‌های درون چشمه، این عمل به مرور باعث انسداد ورودی چشمه‌ها شده و بعد از مدت کوتاهی چشمه‌ها خشک می‌شوند. متاسفانه باقی‌مانده خشک ‌شده و از بین‌رفته حوضچه‌ها و چشمه‌ها در اطراف قابل دیدن است. یکی دیگر از دلایل تخریب منطقه، معدن سنگ خارا در پایین‌دست چشمه‌هاست که حفاری و گاهی انفجارهای معدن باعث صدمه دیدن سفره‌های آب‌های زیرزمینی و در نتیجه، خشک شدن چشمه‌ها می‌شود. برای رسیدن به روستای اورُست از تهران شما می‌توانید به ترتیب از جاده‌های سمنان یا مازندران استفاده کنید. مسیر اول از تهران، سمنان، مهدیشهر، شهمیرزاد، فولادمحله، تلمادره، روستای اورُست و باداب سورت است. مسیر دوم نیز از تهران، ساری، کیاسر، سه راه تلمادره، روستای اورُست و سپس باداب سورت عبور می‌کند.