رقابت تبلت‌ها در شرق دور

  تراکم پیکسلی

اگرچه تبلت‌های جدید زیادی به بازار نیامده، اما شرکت هوآوی که در ماه اخیر مورد تحریم‌های شدید آمریکا قرار گرفته بدون در نظر‌گیری این مساله یک تبلت جدید به بازارها ارائه کرده است. این تبلت ۴ گیگابایت حافظه رم و حداکثر ۱۲۸ گیگابایت حافظه ذخیره‌سازی داخلی دارد که با وجود تحریم‌های این شرکت یک فعالیت خوب محسوب می‌شود. در ادامه مقایسه‌ای میان این تبلت جدید چینی با سامسونگ گلکسی تب S۵eکه چند ماه پیش به بازار آمد، خواهیم داشت.

  تبلت MediaPad M۶ با نمایشگر ۴/ ۸ و ۸/ ۱۰ اینچی

شرکت هوآوی در کنار گوشی‌های جدیدش از تبلت مدیاپد M۶ در دو نسخه ۶/ ۸ و ۸/ ۱۰ اینچی پرده برداشت. شاید بتوان تنها تفاوت مدل‌های ۴/ ۸ و ۸/ ۱۰ اینچی تبلت MediaPad M۶ را ظرفیت باتری به‌کار رفته در آنها دانست؛ چراکه مابقی مشخصات تبلت مدیاپد M۶ تقریبا یکسان است. هر دو نسخه تبلت مدیاپد M۶ دارای نمایشگر LCD با وضوح تصویر ۲۵۶۰ در ۱۶۰۰ پیکسل هستند. البته حاشیه نمایشگر نسبت به مدل‌های امروزی همچون آی‌پد پرو ۲۰۱۸ کمی مایوس‌کننده است. مدل ۸/ ۱۰ اینچی تبلت MediaPad M۶ دارای باتری ۷۵۰۰ میلی‌آمپر ساعتی بوده و مدل کوچک‌تر مدیاپد M۶ نیز به باتری ۶۱۰۰ میلی‌آمپر ساعتی تجهیز شده است. وجه اشتراک دیگر هر دو مدل تبلت MediaPad M۶ هوآوی داشتن چهار بلندگوی توسعه‌یافته توسط برند Harman Kardon، دوربین سلفی ۸ و دوربین اصلی ۱۳ مگاپیکسلی است. تبلت MediaPad M۶ در سینه میزبان تراشه Kirin ۹۸۰ (همان مدل استفاده شده در گوشی پی ۳۰ پرو) به همراه ۴ گیگابایت حافظه رم و حداکثر ۱۲۸ گیگابایت حافظه ذخیره‌سازی داخلی است. نکته قابل‌توجه آنکه با وجود اعمال تحریم ایالات‌متحده بر ضدهوآوی، این شرکت اعلام کرده که تبلت مدیاپد ام ۶ با اندروید ۱/ ۹ و رابط کاربری EMUI ۱/ ۹ راهی بازار خواهد شد. به لطف صفحه کلید Pogo Pin این تبلت هوآوی اکنون برای افزایش کارآیی دارای یک کیس کیبورد مغناطیسی است. از دیگر ویژگی‌های این دستگاه می‌توان به جک ۵/ ۳ میلی‌متری صدا، درگاه یواس‌بی‌سی و پشتیبانی از کارت حافظه جانبی اشاره کرد.

پیش‌سفارش نسخه پایه مدیاپد ام ۶ با نمایشگر ۸/ ۱۰ اینچی با قیمت ۳۳۵ دلار آغاز شده است. این رقم برای مدلی با ۱۲۸ گیگابایت حافظه ذخیره‌سازی داخلی و قابلیت پشتیبانی از شبکه LTE به ۵۱۰ دلار افزایش پیدا می‌کند. در سوی دیگر مدل ۴/ ۸ نیز با ۶۴ گیگابایت حافظه ذخیره‌سازی با قیمت ۲۹۰ دلار از تاریخ ۷ ژوئیه قابل پیش خرید است. مدل LTE دارای ۱۲۸ گیگابایت حافظه ذخیره‌سازی این نسخه نیز ۳۹۲ دلار ارزش‌گذاری شده است.

  سامسونگ گلکسی تب اس ۵ ای

اما در چند ماه گذشته سامسونگ گلکسی تب S۵e را معرفی کرد؛ یک دستگاه میان‌رده با تراشه اسنپ‌دراگون ۶۷۰ که باریک‌ترین تبلت این کمپانی هم محسوب می‌شود.  تب اس ۵ ای از لحاظ قابلیت حمل‌ونقل بسیار مناسب بوده و کمتر رقیبی می‌توان برای آن یافت. این تبلت دارای بدنه‌ای بسیار ظریف و باریک است که ضخامت آن تنها ۵/ ۵ میلی‌متر است و وزنی ۴۰۰ گرمی دارد. همچنین یک کاور کتابی دارای صفحه کلید فیزیکی هم برای این تبلت جدید طراحی شده که با استفاده از حالت DeX می‌تواند تجربه استفاده از یک لپ‌تاپ را برای شما شبیه‌سازی کند.

صفحه نمایش ۵/ ۱۰ اینچی گلکسی تب اس۵ ای دارای وضوح ۲۵۶۰ در ۱۶۰۰ پیکسلی بوده و نسبت تصویری آن برخلاف گوشی‌های پرچمدار امروزی، مطابق استانداردهای سنتی و به‌صورت ۱۶:۱۰ طراحی شده است. این تبلت در مقایسه با آی‌پد پرو ۱۱ اپل از تراکم پیکسلی بالاتری برخوردار بوده؛ اما در عین حال قابلیت پشتیبانی از قلم دیجیتالی یا استایلوس را ندارد.

از جمله نقاط قوت بارز گلکسی تب اس ۵‌ای می‌توان به بلندگوهای AKG در هر یک از گوشه‌های بدنه با پشتیبانی از فناوری صدای فراگیر «دالبی اتموس» و همچنین باتری ۷۰۴۰ میلی‌آمپر ساعتی دستگاه اشاره کرد که می‌تواند انرژی موردنیاز برای ۱۴ ساعت تماشای مداوم ویدئو را تامین کند. به علاوه، این تبلت از تکنولوژی شارژ سریع باتری از طریق پورت USB-C نیز پشتیبانی می‌کند که برای کاربران پرمصرف بسیار مفید خواهد بود. البته توجه داشته باشید که سامسونگ در این محصول خود، پورت ۵/ ۳ میلی‌متری هدفون را کنار گذاشته است و بنابراین برای استفاده از هدفون‌های قدیمی مجبور به استفاده از مبدل USB-C به ۵/ ۳ میلی‌متری خواهید بود که خوشبختانه در داخل جعبه بسته‌بندی تبلت قرار دارد. گلکسی تب اس ۵ ای از تراشه اسنپ‌دراگون ۶۷۰ برای پردازش اطلاعات استفاده می‌کند که با وجود پرچمدار نبودن، توانایی خوبی داشته و مشکلی برای کاربر ایجاد نخواهد کرد.  سامسونگ در تبلت جدید خود برای تشخیص هویت کاربر، از فناوری تشخیص چهره و همچنین اسکنر اثر انگشت (تعبیه شده در دکمه پاور) استفاده کرده است.  گلکسی تب اس ۵ ای با قیمت ۴۱۹ یورو (۴۷۹ دلار) برای مدل دارای وای فای و همچنین قیمت ۴۷۹ یورو (۵۴۰ دلار) برای مدل LTE در دسترس خواهد بود.