حافظه هارد کامپیوتر را جارو کنید

  فایل‌های قدیمی را حذف کنید

فایل‌های قدیمی که زمان طولانی از آنها استفاده نکرده‌اید و فضای زیادی از هارد را اشغال می‌کند، واقعا سرعت کامپیوتر شما را کاهش می‌دهند و حافظه هارد را به مقدار زیادی اشغال می‌کنند.

یک راه ساده برای انجام این کار این است که روی ستون «Date modified» کلیک و فایل‌ها را بر اساس تاریخ استفاده آنها مرتب کنید. فایل‌هایی را که زمان زیادی از استفاده آنها می‌گذرد حذف کنید یا اگر به آنها نیاز دارید آنها را به یک هارد خارجی انتقال دهید.

  هارد درایو را دفرگ کنید

اگر با کامپیوتری با سیستم عامل ویندوز کار می‌کنید، می‌توانید هارد درایو را دفرگ کنید تا اطلاعات تکه تکه را کنار هم قرار دهید و به کامپیوتر خود برای اجرای سریع‌تر اطلاعات کمک کنید.

روی دکمه Start کلیک کرده و سپس در نوار جست‌وجو Disk Defragmenter را تایپ کرده و روی نتیجه «Disk Defragmenter» کلیک کنید. هنگامی که باز شد، روی Defragment disk کلیک کنید تا دفرگ کردن هارد شروع شود. این کار ممکن است مدتی طول بکشد.

  خالی کردن RAM

حافظه‌های غیرفعال را خالی کنید تا RAM بیشتری ایجاد کنید.  Random Access Memory یا RAM  اطلاعات را به‌صورت موقت ذخیره می‌کند. اگر خیلی پر باشد، می‌تواند کامپیوتر را مسدود کند.

اولین گام برای خالی کردن RAM این است که برنامه‌هایی را که استفاده نمی‌کنید، متوقف کنید. راه دیگر برای خالی کردن RAM، محدود کردن تعداد برنامه‌هایی است که هنگام راه‌اندازی سیستم به‌طور خودکار باز می‌شوند.

در سیستم عامل ویندوز روی یک اپلیکیشن راست کلیک کرده و  «Preferences» را باز کنید. در «Misc». جعبه Section جعبه‌ای است که می‌توانید بررسی کنید که آن در هنگام راه‌اندازی سیستم باز نمی‌شود.

در سیستم عامل Mac  می‌توانید با رفتن به Login Items < Accounts < System Preferences و برداشتن تیک جعبه‌هایی که کنار اپلیکیشن‌ها قرار دارند، اپلیکیشن‌هایی را که نمی‌خواهید هنگام راه‌اندازی سیستم باز شوند متوقف کنید.

  تاریخچه مرورگر (browser history) و کش را خالی کنید

مهم نیست از چه مرورگری استفاده می‌کنید، معمولا تاریخچه مرورگر ذخیره شده و حافظه کش را اشغال می‌کند. با حذف تاریخچه مرورگر و کش می‌توانید فضای RAM را خالی کنید و به کامپیوتر کمک کنید تا سریع‌تر کار کند.

داشتن چند صفحه باز به‌طور همزمان، همچنین باعث می‌شود که RAM سخت‌تر کار کند؛ بنابراین بهتر است صفحه‌ای را که خیلی زود به آن نیاز ندارید، ببندید.