یک نگاه روباتیک

تغییرات عمده‌ای درطراحی گوگل گلس ۲ نسبت به نسل قبلی احساس نمی‌شود جز آنکه در این مدل از نمایشگر Heads-up استفاده شده اما شباهتی به مایکروسافت هولولنز ندارد. چیپست پردازشی گلس ۲ دستخوش تغییر شده و حالا شاهد چیپ اسنپ‌دراگون XR۱ هستیم که عملکرد بهتری دارد و اختصاصا برای اجرای محتوای واقعیت مجازی و واقعیت افزوده طراحی شده است. به گفته گوگل، با کمک چیپ جدید کوالکام می‌توان از چشم‌انداز کامپیوتری و قابلیت‌های یادگیری ماشینی بهره برد. این کمپانی به تازگی ابزار چشم‌انداز کامپیوتری کاربر‌محور خود را موسوم به لنز (Lens) معرفی کرده که برای مثال می‌تواند علائم را ترجمه کند و با توجه به موقعیت فعلی کاربر، به او رستوران پیشنهاد دهد.عینک گوگل گلس ۲ در دو نسخه Enterprise و Explorer به فروش خواهد رسید و نسخه Explorer آن ۵۰۰ دلار گران‌تر از Enterprise، یعنی ۱۵۰۰ دلار قیمت خواهد داشت.

  عینک جدید اپسون

اما چند هفته پیش از معرفی گوگل گلس ۲ جدیدترین عینک واقعیت افزوده اپسون با نام اپسون Moverio BT-۳۰C معرفی شد که مهم‌ترین ویژگی این عینک واقعیت افزوده در مقایسه با محصولات پیشین اپسون امکان اتصال آن به گوشی هوشمند یا سیستم کامپیوتری ویندوزی است.

هرچند این عینک برای استفاده‌های روزمره طراحی نشده است، اما بر اساس وعده سازنده، استفاده از آن راحت‌تر از عینک‌های واقعیت افزوده پیشین شرکت خواهد بود. عینک واقعیت افزودهMoverio BT-۳۰C را می‌توان با استفاده از کابل یو اس بی نسخه C به گوشی‌های هوشمند اندرویدی یا کامپیوترهای ویندوز متصل کرد. عینک‌های سری Moverio قبلی اپسون تنها به یکسری کنترلر اندرویدی منحصربه‌فرد قابل اتصال بودند. عینک واقعیت افزوده اپسون ۴۹۹ دلار قیمت داشته و از ماه ژوئن (خرداد – تیر) روانه بازار خواهد شد.

با این حال عینک‌های سری Moverio اپسون، در دنیای واقعیت افزوده تقریبا قدیمی هستند. به‌عنوان نمونه، مدل BT-۱۰۰ در سال ۲۰۱۱ به بازار عرضه شد، پیش از آنکه گوگل گلس یا مایکروسافت هولولنز معرفی شوند. عینک واقعیت افزوده اپسون Moverio BT-۳۰C را به خاطر داشتن وزن بالا (۹۵ گرم) و ابعاد بزرگ نمی‌توان برای کاربردهای روزمره مورد استفاده قرار داد. همچنین این محصول به اندازه مایکروسافت هولولنز و مجیک لیپ وان پیشرفته نیست، دستگاه‌هایی که تصاویر نیمه واقعی در محیط واقعی پخش می‌کنند. در واقع با استفاده از اپسون Moverio BT-۳۰C یک نمایشگر روی فضا چسبانده و با استفاده از گوشی هوشمند خود آن را کنترل خواهید کرد.

تست جدیدترین عینک واقعیت افزوده اپسون نشان داده که کار با نمایشگر تخیلی – فضایی دستگاه راحت است. تصاویر شفافی با عینک اپسونMoverio BT-۳۰C به نمایش در می‌آید. عینک‌های واقعیت افزوده در حال حاضر از میدان دید ۲۳ درجه‌ای بهره می‌برند، به همین دلیل در آن واحد، محدوده‌ای وسیع از محیط اطراف در اختیارتان خواهد بود. عینک‌های واقعیت افزوده پیشین اپسون برای افراد دارای سر کوچک مناسب نبود و از روی سر آنها لیز می‌خورد، اما این مشکل در مدل جدید برطرف شده است.

به عقیده اریک میزوفوکا (Eric Mizufuka)، مدیر بخش محصولات سری Moverio شرکت اپسون، تکنولوژی واقعیت افزوده هنوز به مرحله‌ای نرسیده تا محصولات آن به‌صورت عمده در بازار توزیع شوند. اپسون حتی امیدوار نیست تا سه تا پنج سال آینده، گجت‌های پوشیدنی واقعیت افزوده چندان پراستفاده شوند. همانند بیشتر شرکت‌های فعال در حوزه واقعیت افزوده، اپسون نیز عینک‌هایش را به کسب و کارها و شرکت‌های مختلف می‌فروشد و کاربران نهایی مشتریان هدف آنها نیستند. شرکت‌ها از طریق یکپارچه کردن محیط اداری خود با سیستم‌های واقعیت مجازی، تعامل کارمندان را به شیوه‌ای کارآمدتر و نوین‌تر امکان‌پذیر می‌کنند.از جمله کاربران عادی که به خرید عینک‌های واقعیت افزوده اپسون علاقه دارند باید به دوستداران پهپادها اشاره کرد. آنها با استفاد از عینک واقعیت افزوده اپسون می‌توانند دنیا را به‌صورت سه‌بعدی از دریچه پهپاد در حال پرواز خود ببینند. در برخی سالن‌های تئاتر و سینمای پیشرفته نیز از آنها به منظور نمایش زیرنویس استفاده می‌شود. به همین دلیل حتی اگر کاربران شخصا این محصولات را خریداری نکنند، احتمال دیدن آنها در سالن‌های سینما وجود دارد.