ظهور میان‌رده‌های جاه‌طلب

دو شرکت شیائومی و لنوو در آخرین محصولاتی که در ماه اخیر به بازار عرضه کرده‌اند کوشیده‌اند با ویژگی‌های جدیدتری نگاه علاقه‌مندان را به سوی خود جلب کنند. به این ترتیب این دو رقیب در یک کشور پهناور سعی می‌کنند مرزهای رقابت را برای فروش جهانی بیشتر فتح کنند.

اخیرا شیائومی ردمی ۷‌ ای (Xiaomi Redmi ۷A) گوشی جدید کمپانی شیائومی بوده که در دسته محصولات مقرون به صرفه چینی‌ها قرار می‌گیرد. در مقابل شرکت لنوو نیز با ارائه لنوو زد ۶ لایت (Lenovo Z۶ Lite) جدیدترین گوشی هوشمند بازار میان‌رده‌ها را تولید کرده که در ادامه به بررسی ویژگی این دو محصول می‌پردازیم.

  شیائومی ردمی ۷ ای

این گوشی ادامه‌دهنده راه ردمی ۶‌ ای است و با توجه به قیمت گوشی‌های اقتصادی شیائومی، امکانات خوبی را به کاربران ارائه کرده است.

این گوشی به چیپست اسنپ‌دراگون ۴۳۹ مجهز شده است و نمایشگر ۴۵/ ۵ اینچی دستگاه تصاویر را با رزولوشن ۷۲۰×۱۴۴۰ یا HD+ پخش می‌کند و از نسبت ۱۸:۹ برخوردار است، بنابراین با گوشی کشیده‌ای طرف هستیم. همچنین نمای جلویی از طراحی ناچ بهره نبرده و اطراف نمایشگر حاشیه‌های زیادی به چشم می‌خورند.

شیائومی برای ۷‌ ای دو مدل مختلف در نظر گرفته که مدل اول با ۲ گیگابایت رم و ۱۶ گیگابایت حافظه ذخیره‌سازی و مدل دوم با ۳ گیگابایت رم و ۳۲ گیگابایت حافظه ذخیره‌سازی عرضه می‌شوند. همچنین امکان افزایش ظرفیت حافظه مدل دوم به کمک کارت حافظه میکرو اس دی تا سقف ۲۵۶ گیگابایت وجود دارد.

در قسمت دوربین هر دو مدل‌ای ۷ کانفینگ مشابهی دارند و مجهز به یک سنسور ۱۳ مگاپیکسلی در پشت با فوکوس اتوماتیک و تشخیص فاز شده‌اند. رزولوشن دوربین سلفی نیز ۵ مگاپیکسل است که برای یک گوشی اقتصادی مناسب به نظر می‌رسد.

چینی‌ها برای ‌ای ۷ باتری حجیم ۴ هزار میلی‌آمپری در نظر گرفته‌اند و با توجه به مصرف انرژی بسیار پایین چیپست اسنپ‌دراگون ۴۳۹، تنها با یک بار شارژ گوشی حداقل یک روز کامل از شارژر بی‌نیاز خواهید بود. سیستم عامل اندروید ۹ پای به‌طور پیش‌فرض روی گوشی نصب شده و کاربر می‌تواند از وصله‌های جدید امنیتی گوگل در کنار امکانات جدید سیستم عامل اندروید بهره ببرد. ای ۷ در دو رنگ مشکی و آبی به تولید می‌رسد.

لنوو زد ۶ لایت

لنوو زد ۶ لایت با نام دیگری هم شناخته می‌شود؛ نسخه جوانان لنوو زد ۶.

این گوشی بعد از انتشار یک سری شایعه درباره احتمال عرضه چنین گوشی هوشمندی رونمایی شد. این گوشی را باید مدلی تقلیل یافته در مقایسه با لنوو زد ۶ پرو دانست که حدود یک ماه پیش رونمایی شد.

در این گوشی از طراحی تمام شیشه‌ای استفاده شده و این ماده روی هر دو پنل پشتی و جلویی قابل لمس است. همچنین سبک کلی طراحی تغییری نداشته و در بالاترین قسمت نمایشگر، یک بریدگی بسیار کوچک وجود دارد. وجود گزینه‌های رنگ گردینت از دیگر شباهت‌های لنوو زد ۶ لایت با مدل پرو محسوب می‌شود.

یکی از مهم‌ترین تفاوت‌های این گوشی در مقایسه با مدل بالارده آن، استفاده از دوربین سه‌گانه با توانایی ثبت تصاویر ۱۶ مگاپیکسلی به جای دوربین چهارگانه مجهز به سنسور ۴۸ مگاپیکسلی است. دو سنسور دیگر دوربین لنوو زد ۶ لایت دارای رزولوشن ۸ مگاپیکسل و ۵ مگاپیکسل است. تفاوت دیگر مدل میان‌رده، حذف‌شدن اسکنر اثر انگشت زیر نمایشگر و قرارگیری این ماژول احراز هویت بیومتریک روی پنل پشتی است.

نمایشگر گوشی همچنان ۳/ ۶ اینچی بوده و از رزولوشن فول اچ‌دی پلاس بهره می‌برد، اما نوع پنل آن به‌ال سی دی تغییر پیدا کرده است. تراشه اسنپ‌دراگون ۷۱۰ مغز متفکر گوشی بوده و از نظر حافظه در سه نسخه متفاوت عرضه می‌شود. دو نسخه لنوو زد ۶ لایت دارای ۶۴ گیگابایت حافظه داخلی بوده و تفاوتشان وجود ۴ گیگابایت یا ۶ گیگابایت حافظه رم است. بهترین نسخه، به ۶ گیگابایت رم و ۱۲۸ گیگابایت فضای ذخیره‌سازی داخلی مجهز شده است. هر سه نسخه تا سقف ۲۵۶ گیگابایت از کارت حافظه جانبی پشتیبانی می‌کنند.

در ماژول دوربین اصلی، یک سنسور رنگی ۱۶ مگاپیکسلی وجود دارد. سنسور ۸ مگاپیکسلی از نوع تله فتو بوده و قابلیت بزرگنمایی هیبریدی ۸ برابری را در اختیار کاربر قرار می‌دهد. سنسور ۵ مگاپیکسلی از نوع عمق میدان است. در بالاترین قسمت صفحه نمایش و روی ناچ گوشی، دوربینی ۱۶ مگاپیکسلی برای عکاسی و فیلم‌برداری سلفی وجود دارد.

ظرفیت باتری لنوو زد ۶ لایت ۴۰۵۰ میلی‌آمپر ساعت است. بستر نرم‌افزاری گوشی سیستم عامل اندروید ۹ پای بوده و روی آن، رابط کاربری سفارشی‌سازی شده ZUI لنوو قرار دارد. برای خرید سه نسخه یاد شده باید به ترتیب ۱۵۸ دلار، ۲۰۰ دلار و ۲۴۵ دلار پرداخت کنید.