به وای‌فای عمومی اعتماد نکنید

۱- پوشه‌هایی را که به اشتراک گذاشته‌اید از حالت Share خارج کنید چون به محض اینکه وارد شبکه‌ای می‌شوید، به‌صورت خودکار پوشه‌های به اشتراک گذاشته شده شما و همچنین تمام اطلاعات درون آنها با افرادی که درون شبکه‌ها هستند، به اشتراک گذاشته می‌شود.

در ویندوز برای غیر فعال کردن حالت Sharing، کافی است در بخش Control Panel به قسمت Network and Sharing Center بروید. سپس در منوی سمت چپ گزینه Change Advance Sharing Setting را انتخاب کنید و در بخش Public تمام آیتم‌های این بخش را در حالت Turn Off قرار دهید. در پایان هم دکمه Changes Save در پایین صفحه را بزنید. اما اگر از Mac book استفاده می‌کنید، به قسمت System Performance بروید و سپس به بخش Sharing بروید و مطمئن شوید که تمام گزینه‌ها تیک نخورده باشد.

۲- از VPN استفاده کنید؛ چراکه در این صورت ترافیک مصرفی شما از یک مسیر امن هدایت می‌شود، پس استفاده از VPN برای حفاظت اطلاعات شما ضروری است.

۳- به شبکه‌های وای‌فای عمومی ناشناس متصل نشوید، مثلا اگر در فرودگاه هستید، حتما مطمئن شوید به شبکه وای‌فای فرودگاه متصل هستید.

۴- از فعال بودن فایروال سیستم‌تان مطمئن شوید؛ چراکه فایروال تمام ترافیک‌های ورودی و خروجی را بررسی و به حفظ امنیت کامل سیستم‌تان کمک می‌کند. برای فعال‌سازی فایروال در ویندوز به Control Panel بروید و روی System and Security کلیک کنید. بعد روی Windows Firewall کلیک کنید و به بخش Windows Firewall Off Or On Turn بروید و در نهایت هم بخش Home و Public را در حالت Turn On قرار داده و OK را بزنید. همچنین اگر سیستم عامل شما Mac است، به بخش System Performance بروید و در قسمت Security and Policy، روی زبانه Firewall کلیک کنید و تیک Turn on Firewall را بزنید.

۵- همیشه آنتی ویروس مناسب روی سیستم عامل دستگاه‌تان نصب کنید و از به‌روزرسانی آن مطمئن شوید.

۶- مطمئن باشید که سایت‌های مورد نظرتان از HTTPS استفاده می‌کنند؛ چراکه استفاده از پروتکل HTTPS دسترسی شخص سوم به اطلاعاتتان را مسدود می‌کند و شما با خیال راحت می‌توانید به وب‌گردی و انتقال اطلاعاتتان بپردازید. همین طور می‌توانید از افزونه HTTPS Everywhere در مرورگرهای Google Chrome، Firefox، Opera استفاده کنید.

۷- برای انجام خرید آنلاین باید اطلاعات حسابتان را وارد کنید. پس حتما هنگام اتصال به وای‌فای عمومی از خرید آنلاین پرهیز کنید. به‌طور کلی وقتی به اینترنت‌هایی متصل هستید که از امنیتشان مطمئن نیستید، کارهای بانکی‌تان را انجام ندهید.