جاذبه‌های رم باستان در رم مدرن

بر اساس تاریخ اسطوره‌شناسی رومی، رم پایتخت اصلی امپراتوری روم باستان بوده است. این شهر مرکز رنسانس ایتالیا و همچنین محل تولد سبک‌های نئوکلاسیک و باروک محسوب می‌شود. رم مملو از آثار تاریخی و باستانی است که دیدن همه آنها در یک سفر چند روزه امکان‌پذیر نیست. ولی به چند مورد از این نقاط دیدنی و گردشگری اشاره می‌کنیم.

کولوسئوم مهم‌ترین و شناخته‌شده‌ترین نقطه باستانی در رم است. این استادیوم در سال‌های ۶۹تا۷۰ میلادی پایه‌گذاری شده است. در آن زمان، برای ساخت این استادیوم تمامی خانه‌های مسکونی و ساختمان‌های این منطقه را تخریب کرده‌اند تا بتوانند این بنا را بسازند. این مجموعه عظیم یکی از نقاطی در جهان است که دیدن آن بر هر فردی واجب است.  

پانتئون بین سال‌های ۱۱۳ تا ۱۲۵ ساخته شده است. کاربری این ساختمان که به‌عنوان معبد شناخته می‌شود، پرستش تمامی خدایان روم باستان بوده است. شرایط عمومی بنا به شکل شگفت‌انگیزی خوب است؛ چرا که در سال‌های بسیار دور و در زمانی که این معبد به کلیسا تبدیل شد، امپراتور فوکاس آن را به‌طور کامل بازسازی کرد. در سال‌های بعد از این بازسازی، این کلیسا به آرامگاه بسیاری از امپراتوران و افراد عالی رتبه ایتالیایی تبدیل شد. معماری این معبد با دیگر معابد در ایتالیا فرق دارد؛ به همین خاطر بسیاری از تاریخ‌شناسان درخصوص استفاده از این معبد اختلاف نظر دارند.  

پیازا ناوونا نیز یک میدان کشیده و باریک است که روی خرابه‌های یک استادیوم ساخته شده و هنوز در برخی نقاط این میدان می‌شود بقایای آن را پیدا کرد. این میدان که یکی از شناخته‌شده‌ترین نقاط در رم است، در قرن پانزدهم سنگفرش شده. کاربری اصلی آن بازاری برای خرید و فروش بوده و از بخش‌هایی از آن هم به‌عنوان مکانی برای برگزاری رویدادهای مهم استفاده می‌کرده‌اند. امروزه کافه‌ها و رستوران‌های زیادی که در اطراف این میدان وجود دارند آن را به یکی از بهترین نقاط برای قرارهای ملاقات تبدیل کرده‌اند.  

میدان سن پیترو هم در لیست وسیع‌ترین میدان‌های رم قرار می‌گیرد. این میدان که رو‌به‌روی کلیسای سن پیر در واتیکان واقع شده در سال ۱۶۰۰ و با طراحی بنینی ساخته شده است. بنینی همچنین در طراحی کلیسای سن‌پیر هم نقش داشته است. اطراف میدان حدود ۲۴۸ ستون در چهار ردیف وجود دارد. ارتفاع این ستون‌ها به ۱۳ متر می‌رسد. این میدان محل جمع شدن مردم برای شنیدن سخنان پاپ بوده است؛ بنابراین عظمت و وسعت این میدان و ساختمان‌های اطرافش نشان از میزان اهمیت پاپ و سخنانش در دولت‌شهر واتیکان است.