ایکیا، باب ذائقه آلمانی‌ها

ایکیا حالا بیش از ۴۰۰ فروشگاه در بیش از ۴۰ کشور دنیا دارد و به یک امپراتوری بین‌المللی تبدیل شده است. در سال ۲۰۱۶ فروش سالانه این شرکت به ۶/ ۳۷ میلیارد دلار رسید و به بزرگ‌ترین خرده‌فروشی اثاث خانه در دنیا تبدیل شد.کارشناسان می‌‌گویند قبل از معروف شدن ایکیا، خرید وسایل خانه برای خیلی‌ها کار دشواری بود، چون فکر می‌کردند باید برای خرید چیزی که ۳۰ سال در خانه آنها می‌ماند، تصمیم‌گیری کنند. اما ایکیا نشان داد شما می‌توانید وسیله‌ای بخرید و فقط دو سال از آن استفاده کنید.

از دیگر رموز موفقیت ایکیا می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

 مقرون به صرفه بودن، هسته فرهنگ شرکتی ایکیا است. این شرکت از زمان تاسیس، تلاش کرده به عموم مردم امکان دهد خانه‌های خود را مثل افراد ثروتمند دکور کنند. قیمت‌گذاری پایین در کنار برند قوی باعث شد ایکیا ضربه زیادی در بحران اقتصادی ۱۰ سال گذشته متحمل نشود؛ با اینکه ۸۰ درصد فروش این شرکت هم در اروپای بحران‌زده بود. پس از بحران و در سال ۲۰۱۰ فروش ایکیا ۲/ ۸ درصد در اسپانیا و ۳/ ۱۱ درصد در ایتالیا افزایش یافت. حتی آلمانی‌های مقتصد از بهترین مشتریان ایکیا هستند و ۱۵ درصد فروش این شرکت را به خود اختصاص می‌دهند و این برند جزئی از فرهنگ آلمانی‌ها شده است.

 خرید کردن در یک فروشگاه ایکیا، کاملا متفاوت با دیگر فروشگاه‌های اثاث خانه است و مدل این شرکت را به یک تجربه منحصربه‌فرد برای مشتریان تبدیل می‌کند. خرید محصول می‌تواند از هر جایی و از هر کسی صورت بگیرد، اما ایجاد یک تجربه خرید منحصر به فرد، باعث می‌شود مشتری دوباره به آن فروشگاه برگردد و ایکیا این تجربه را ایجاد کرده است. ایکیا یک هویت واضح دارد؛ یعنی وقتی آشپزخانه‌ای را می‌بینید که با وسایل ایکیا تزیین شده، سریع آن را تشخیص می‌دهید. ایکیا با در نظر گرفتن یک ماموریت اجتماعی و استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر، تاثیرگذاری بسیاری در حفاظت از محیط زیست دارد. همچنین یکی از افتخارات ایکیا این است که ۴۰ درصد ۲۰۰ مدیر ارشد این شرکت را زنان تشکیل می‌دهند.