تلفیق طبیعت و تاریخ در نقاشی
آنچه برای هنرمندان حوزه تجسمی اهمیت دارد این است که تکنیکهای خاص خود را داشته باشند یا در اسلوبی که همه کار میکنند، آثارشان از سطح بسیار بالایی برخوردار باشد. برخی از هنرمندان برای رسیدن به تکنیک و روش خاص خود، تجارب و روشهای متفاوتی را به کار میگیرند که همین امر من را نزدیک به اسلوب و شیوه کار مختص به خود کرد. به نظرم هیچ هنرمندی با این شیوه کار نکرده است. از دوران ایران باستان تا اوایل دوره پهلوی همیشه مهر در تمدن ما وجود داشته است و من با توجه به پژوهشی که درباره این مهرها انجام دادم، فکر کردم میتوان بر اساس آنها آثار هنری خلق کرد. مهرهای پیش از اسلام عناصر تصویری هستند و بیشتر میبینیم که برای نشان دادن قدرت فردی مثل پادشاه که در حال غلبه بر قوای طبیعی بوده، استفاده میشده است، اما بر مهرهای دوره اسلامی نوشتار حاکم است و بیشتر در آنها عبارتها و کلمات دیده میشوند که معمولا شامل اسامی اشخاص یا عباراتی میشود که محتوای دینی دارند. در نمایشگاه «رویای نامیرا» بیشتر قطعات نوشتاری نمایش داده میشود که با یک ریتم و رنگپردازی خاصی، کار شدهاند. با توجه به محتوای دینی مهرهای دوره اسلامی، در میان آثاری که با موضوع مهر خلق شدهاند بیشتر از عبارت «لا اله الا الله الملک الحق المبین» استفاده کردهام.
اگرچه ما به لحاظ زمانی در شرایطی به سر میبریم که طبیعت دستخوش ناملایمات زیادی شده است، اما همواره نگاه به طبیعت در موقعیتهای اقلیمی متفاوت، جذابیت داشته است و در کار بسیاری از هنرمندان بازگشت به طبیعت دیده میشود، همین امر یکی از دلایلی بود که من را علاقهمند به پرداختن به این موضوع کرد. نمایشگاه «رویای نامیرا» از ۴ تا ۹ آبانماه در گالری شکوه به نشانی بلوار اندرزگو، خیابان سلیمی شمالی، کوچه امیر نوری، پلاک ۱۹ برپا است.
ارسال نظر