گروه تاریخ‌اقتصاد- آنچه می‌خوانید بخش دوم از مذاکرات نمایندگان مجلس شورای ملی است در روز سه‌شنبه، 28 بهمن 1286 شمسی این مذاکرات عمدتا حول تعیین وزیر جدید داخله صورت گرفته ‌است:
وکیل‌التجار: اینکه گفته می‌شود لایحه باید در کمیسیون برود عرض می‌کنم که کمیسیون مالیه و سایر کمیسیون‌ها موعدشان منقضى شده، حالا اگر باید براى کمیسیون‌ها اعضا انتخاب شوند معین کنید که انتخاب نمایند و اگر باید همان‌ها مشغول کار باشند که بگویید و باید این مساله معلوم شود که بعد نگویید فلان کمیسیون کار نکرد.
آقا سیدحسین: تمام کمیسیون‌ها مدتش سرآمده. حالا هر طور باید انتخاب شوند باید معین کرد که مشغول کار شوند.
حاجى محمد اسمعیل آقا: باید یک مجلس فوق‌العاده تشکیل شود و اعضای کمیسیون‌ها انتخاب شوند و اگر صلاح است فردا صبح این مجلس تشکیل شود و مشغول انتخاب شوند.
وکیل‌التجار: این مجلس که باید تشکیل شود، باید هیات رئیسه هم حاضر باشند و یک دستورالعملى براى کمیسیون‌ها بنویسند که کمیسیون‌ها از همان قرار رفتار کنند.
حسنعلى خان: می‌خواهم یک سوالى کنم که امروز طرح مذاکره در این مجلس چه چیز است؟ مساله تمبر است یا انتخاب اعضای کمیسیون‌ها یا مساله دیگر است. هزار مرتبه در نظم داخلى مجلس مذاکره شده هیات رئیسه بلکه تمام وکلا در آن ساعت تصدیق کرده‌اند، ولى همین قدر که متفرق شده‌اند، فراموش کرده‌اند. اگر این طور است بى‌جهت خودتان و مجلس را معطل نکنید و الا هر لایحه و مطلبى که باید در مجلس مطرح مذاکره شود باید سابقا اخطار شود و اذهان وکلا مسبوق باشد و نتیجه افکار خود را حاضر نمایند و از روى بصیرت راى بدهند نه اینکه یک مساله بدون مقدمه مطرح واقع شود و وکلا بدون تامل نطق کرده و راى بدهند و تا داخله مجلس منظم نشود هیچ کار منظم نخواهد شد (بعضى تصدیق کردند).
حاج معین‌التجار: این ایراد شما صحیح نیست براى اینکه در این مطلب یکى یکى مذاکره می‌کنند و معلوم نمی‌شود کدام یک را مطرح باید قرار دهند. آن وقت او را مطرح قرار داده و مذاکره می‌کنند.
وکیل‌الرعایا: بنده خاطر آقایان را مسبوق می‌نمایم که ملاحظه کنید چه خدمتى از ایشان بروز کرده و ترتیبى که در زمان ناصرالملک در خصوص ممیزى داده شده بود. ایشان چه اقدامى در این کار کرده‌اند که حالا وزارت داخله را هم می‌خواهند به عهده بگیرند.
آقا میرزا محمود: در باب اظهارات رئیس الوزرا البته رئیس‌الوزرا بوده و حق دارند و باید یک نفر وزیر داخله انتخاب کنند اما اینکه چند روزى خودشان کارهاى وزارت داخله را متصدى شوند خوب است معین شود که چند روز باشند نه اینکه تا سه ماه دیگر وزیر داخله انتخاب نشود.
آقا سید مهدى: خیلى منتظرم که یک روزى سعادت این ملت ظاهر شود و خائن از غیر تمییز تمیز داده شود. بنده عزل وزیر داخله را در صورتی که خیانت کرد بدون مجازات کافى نمی‌دانم و باید کمیسیونى شود تا تحقیق شده مجازات شود (گفتند صحیح است).
احتشام‌الاطبا: رئیس‌الوزرا می‌گوید که من چند وقت نظارت می‌کنم تا وزیر داخله انتخاب شود. اگر وقت معین کند که چند روزه من به عهده می‌گیرم تا وزیر داخله معین شود گویا ضرر ندارد.
آقا میرزا مجاهد: وزیر مالیه حق دارد که بگوید من چند روزى نظارت می‌کنم تا اینکه وزیر داخله معین شود و قانونا ضررى ندارد.
آقا سیدحسین: وزیر داخله معزول شده وزارتخانه که معزول نشده و معاون وزارت داخله هست مشغول کار باشند و رئیس‌الوزرا نظارت داشته باشند؛ زیرا حق ایشان است نظارت داشته باشند تا اینکه وزیر داخله معین شود.
آقا میرزافضلعلى آقا: یک نفر دو وزارت را قبول کردن خودش خلاف قانون است، وزارت داخله خودش اداره دارد. اگر رئیس‌الوزرا به موجب رئیس‌الوزرایى نظارت می‌کند ضرر ندارد قبول کند.
آقاى حاج امام جمعه: نمی‌توان امروز گفت به فلان آدم اطمینان داریم و فردا گفت اطمینان نداریم و می‌دانید که ما هر ساعت محتاج به وزیر داخله هستیم. اینکه گفته شد وزارتخانه باید داشته باشیم این حرف بسیار خوب و این منتهاى آرزوى ماست؛ ولى افسوس که این مملکت ما مثل سایر ممالک نیست که وزارتخانه‌ها اداره شده باشد. اینجا تنها امور با وزیر است، پس حالا که رئیس‌الوزرا می‌خواهد چند روزه با امور وزارت داخله رسیدگى کند به عقیده بنده نباید مخالفت کرد، البته ما وزیر داخله لازم داریم و به زودى باید انتخاب شود، اما تا انتخاب شود رئیس‌الوزرا رسیدگى کند گویا ضرر ندارد.
آقا سیدحسن تقى‌زاده: وزرا اگر هیچ تقصیر نداشته باشند همین‌که کارها نمی‌گذرد خودش تقصیر است. وزیر مالیه چند روز ناخوش بود کارها خوابیده بود؛ چنانچه وزیر داخله هم معزول است همین‌طور کار خوابیده. حالا نمی‌دانم اگر این کار را هم قبول کنند و ناخوش بشوند چه باید کرد! تقصیر وزرای ما این است که وزارتخانه را ترتیب نمی‌دهند و امروزه چیزی که به حال ما مضر است و باید گفته شود این است که بعضى حکام سرحدات را تغییر می‌دهند؛ در صورتی که امروزه تغییر حکام سرحدى به حال ما مضر است.