گروه تاریخ اقتصاد- خبر دریافت عوارض اقامت از تازه‌وارد‌ها به شهر تهران، در روزنامه اطلاعات در 10 بهمن‌ماه 1352 منتشر شده است که شرح آن را در زیر می‌خوانید:
برای مهار زدن بر رشد جمعیت تهران و نجات مردم این شهر از خطر کم‌آبی و آلودگی هوا باید از مهاجرین تازه وارد به این شهر عوارض سنگین اقامت اخذ شود و به کسانی هم که در کار و حرفه‌ای تخصص نداشته باشند و نتوانند به گردش کار و زندگی در تهران کمک بکنند، نباید اجازه اقامت در این شهر داده شود. این، بخشی از طرح پیشنهادی محمد تقی قاضی عضو انجمن شهر پایتخت به این انجمن است. این نماینده همچنین پیشنهاد کرده است به کسانی که برای اقامت موقت یا انجام امور خود از شهرستان‌ها به تهران می‌آیند، کارت اقامت موقت داده شود و پس از پایان مدت قید شده صاحب کارت به موطن اصلی خود بازگشت داده ‌شود. به‌نظر شهرداری صدور ورقه اقامت برای مهاجران شهرستانی در شهر تهران کاری مشکل، ولی در عین حال ضروری است.
مشکل است به آن سبب که کنترل ورود و اقامت افراد شهرستانی در تهران تقریبا غیرممکن به‌نظر می‌رسد و ضروری است از آن جهت که در صورت عدم جلوگیری از مهاجرت شهرستانی‌ها به تهران در سال‌های آینده زندگی در این شهر غیرممکن خواهد شد.