گروه تاریخ‌اقتصاد- خلاصه‌ای از مذاکرات نمایندگان مجلس شورای ملی درباره درخواست‌های شاهزاده فرمانفرما، حاکم آذربایجان را در روز پنج‌شنبه، 19 آذرماه 1286 شمسی می‌خوانید:

(تلگرافی از طرف فرمانفرما رسیده بود قرائت شد. خلاصه اینکه از حسن ظن حضرات وکلا و ملت اظهار تشکر کرده بودند و حرکت فوری خود را اطلاع داده و در فرستادن سوار و سرباز تاکید نموده بودند.)
صورت تلگراف از انجمن ولایتی تبریز در جواب تلگراف وکلای آذربایجان قریب به این مضمون قرائت شد: خدمت وکلای آذربایجان تلگراف شریف و اصل البته از ترتیبات مملکت باخبر هستید. خداوند شاهزاده فرمانفرما را محفوظ دارد که عازم است برود و شما هم در فرستادن سرباز و قشون تاکید نمایید. عمده پول است، حضرت والا فرمانفرما اندازه تهیه نموده‌اند، فورا پنجاه هزار تومان وجه حواله شود.
آقای حاجی امام جمعه: خاطر وکلای محترم را جلب می‌نماید که ارومی از شهرهای معتبر و سرحدی است، به‌طوری که می‌توانم بگویم که امروز معظم‌ترین شهرهای سرحدی است. مدتی است آنجا بی‌حاکم است و این خود موجب اختلال می‌شود و همچنین جاهای دیگر از ولایات آذربایجان لهذا از وزارت داخله استدعا می‌نمایم که چند نفر اشخاص کافی که طرف اطمینان باشند، برای تبریز بفرستید که فرمانفرما آنها را به حکومت جزء منصوب دارند که سرحد بی‌حاکم نماند و نیز در فرستادن این قشون و پول مسامحه نشود و به وکلا عرض می‌نمایم که ما را ضعفا و فقرا وکیل کرده‌اند، نه وزرا! علاوه‌بر اینکه وزرا خزانه‌دار ملت هستند، آنها هم آخر از این ملت هستند یا نه باید آنها هم کمال جد و جهد را در کار داشته باشند پس یک وکیل که از وزرا توضیحی می‌خواهد فورا نباید یک وکیل دیگر از طرف ایشان وکالت نموده عذر بخواهد، زیرا که وزرا بهتر از ما می‌دانند و می‌توانند حرف بزنند و محظورات خود را بگویند.
رئیس‌الوزرا: راست است اگر کسی ایرادی کند غیرصحیح نباید جواب گفت. وکلا و وزرا دو دسته نیستند! همه در یک خیال هستند، سوال که می‌شود باید بفهمند و بسنجند و توضیح دهند و تامل لازم دارد.
حاجی معین‌التجار: حالا آنچه فرمانفرما نوشته‌اند هرچه صلاح می‌دانید باید اقدام شود و مذاکره کنند که آنچه را خواستند فرستاده شود و آنچه را که تصویب می‌کنند وقت آن را معین نمایند که دیگر تعویق نیفتد.
رئیس‌الوزرا: فرمانفرما نوشته است فوج خمسه و قزوین بروند مامور گذاشته شده است که وزیر جنگ روانه نمایند، اگر مسامحه کنند، تنبیه نمایند قزاق هم قرار شده است برود، باقی چیزهایی هم که نوشته‌اند اقدام خواهد شد.
حاجی معین‌التجار: در مساله قزاق عرض می‌کنم قزاق باید خیلی زود حاضر باشند؛ زیرا که آنها ماه به ماه پول می‌گیرند و اسلحه هم دارند. همین امشب دویست نفر قزاق برود و پول هم حواله شود.
رئیس‌الوزرا: صحیح است قزاق می‌رود، اما در باب پول من تا به حال نشنیده بودم، حالا خواسته‌اند بایست تصویب شود.قشون که خواسته‌اند حکم احضار شده روزش را هم بعد از تعیین عرض می‌نمایم که کی حرکت می‌کنند قزاق را هم پول داده شده می‌رود در باب آدم کافی هم تا حال که نخواسته است هر وقت خواسته‌اند آن هم معین خواهد شد.
آقای حاجی امام جمعه: مستدعیات او را باید قبول کرد، والا از او پیش نمی‌رود.
حاج معین‌التجار: حق یا ناحق باید این وجهی را که خواسته‌اند داد، بعد رسیدگی کرد، اگر خیانت شد از او پس گرفت.
آقا سید مهدی: چند لفظ است در مملکت ما که معانی آنها را دزدیده‌اند و آن الفاظ این است: مجازات، تقصیر، مسوول. و باید دید کی دزدیده، ولی یک لفظ پیدا شده که هزار معنی از او اراده می‌کنند و آن مشروطه است، مشروطه یعنی قتل‌نفس یعنی بی‌اعتدالی یعنی بی‌غرضی... باید کسی که این معانی را دزدیده پیدا کرد.
حاجی محمد اسمعیل آقا: خوب است وجهی که شاهزاده فرمانفرما خواسته‌اند داده شود و به انجمن نظارت داده شود که نظارت داشته باشد و انجمن کمال دقت را خواهد نمود.
رئیس‌الوزرا: صحیح است، حالا باید در خصوص پول گفت‌وگو شود که مجلس تصویب نماید (گفته شد به نظارت انجمن حواله به گمرک داده شود).
رئیس‌الوزرا: این را هم بدانید من امسال از مالیات آذربایجان اطلاع ندارم و به اختیار ایشان واگذار شده است، حالا هم به ایشان اجازه داده شود که از آن گرفته مخارج لازم بنمایند این هم یک راهی است، اما گمرک یک لفظی اتصالا می‌شنوم، ولی گمرک محدود است این را هم بدانید.
مستشارالدوله: ما در جزئیات داخل شده از کلیات خارج می‌شویم ابدا لزوم پول و ارائه راه رساندن او با مجلس نیست با هیات وزرا است که آنها ملاحظه نمایند اگر لازم است به مجلس اطلاع می‌دهند و وسیله رساندن آن را هم به تناسب معین کنند.
رئیس‌الوزرا: اینها صحیح است، اما دراین موقع اگر قدری تاخیر شود می‌گوید به واسطه نرسیدن این پول در کار تاخیر افتاد، پس فعلا فرض شود که آذربایجان مالیات ندارد باید این وجه تصویب شود.
وثوق‌الدوله: بلی در صورتی که خود فرمانفرما بگویند فلان قدر وجه لازم است باید داده شود حالا در باب آن تلگرافی که فرمانفرما از مجلس خواسته است چه می‌گویید.
مستشارالدوله: مجلس صورت تلگراف را می‌نویسد هیات وزرا آن را تصویب نمایند و آن وقت هم باید به صحه همایونی برسانند بیاورند و تلگراف شود اگر لازم دانستید این طور بشود که فردا نگویند مجلس داخل در اجرائیات شد (گفته شد به این طور خیلی خوب است).