گروه تاریخ‌اقتصاد- روزنامه اطلاعات در روز 30 آذرماه 1352 خبری را منتشر کرده با این عنوان «مغزها میلیاردها تومان پول ما را به خارج بردند».
دراین خبرآمده است که فرار مغزها از کشور همه ساله میلیون‌ها دلار به اقتصاد مملکت، ضرر می‌زند، به طوری که فقط در سال 1968 مهاجرت پزشکان ایرانی به آمریکا 22 میلیون دلار به اقتصاد ما ضرر وارد کرده است. دکتر ناصر رحیمی استاد دانشگاه طی یک سخنرانی در کلوب روتاری شمیران با بیان این مطلب و افزود: خرجی که کشور ما برای یک دانشجو تا هنگام فارغ‌التحصیل شدن و پزشک شدن می‌کند، معادل 53500 دلار؛ یعنی 420 هزار تومان است و مخارجی که برای ساختن یک مهندس متقبل می‌شود، حدود 36 هزار دلار؛ یعنی 350 هزار تومان است. فرار این افراد از مملکت سالانه ضررهایی هنگفت به اقتصاد ما وارد می‌آورد و کشورهایی که این افراد به آنجا مهاجرت می‌کنند، این راه مبالغ زیادی استفاده می‌برند.
آقای دکتر رحیمی در دنباله سخنان خود ضمن اشاره به کمبود پزشک در ایران و احتیاج کشور به پزشک گفت: در حال حاضر در کشور ما ۸۳۱۷ پزشک وجود دارد که از این عده ۴۱۷۰ نفر در تهران مشغول به‌کار هستند، یعنی نصف پزشکان کشور در تهران مشغول به‌کار هستند، که در نتیجه به هر ۳۷۰۰ نفر در تهران یک پزشک می‌رسد، در حالی‌که این رقم در کشورهای دیگر مانند سوییس ۹۲۵ در آمریکا ۱۴۵۰ نفر می‌باشد.