ورشو شهر بسیار قشنگی است، اما ظاهر عمارات و خانه‌ها قدری چرک است. چراغ گاز دارد و میدان‌های خوبی هم دارد. خلاصه رفتیم. خیلی راه بود تا عمارت و باغی که برای ما حاضر کرده بودند. تا آنجا یک ساعت راه بود. این عمارت در آخر شهر اتفاق افتاده است. اسم عمارت قصر لازنسکی و از بنا‌های استانیسلاوس اوگوست است که صد سال قبل از این پادشاه لهستان بوده است.
اگر چه این عمارت در پیش عمارات دولتی مسکو و پطرزبورگ هیچ است، اما به یک سلیقه و مزه ساخته شده است. اسباب و مخلفات خانه از آئینه‌ها و میز و صندلی و مجسمه‌های مرمر، هیچ‌جا به این سلیقه ندیده بودم. منظرش به دریاچه و باغ و خیابان‌ها خوب است و دوم مرتبه است این عمارت. شب کل باغ را چراغان کرده بودند. توی آب‌ها چراغ بود. شهر ورشو خیلی آباد و پرجمعیت است. دویست و پنجاه هزار نفر جمعیت دارد، مذهب این مملکت آنچه عیسوی است کاتولیک است، باقیمانده یهودی هستند، نصف این شهر یهودی است و در مملکت لهستان دو کرور یهودی هستند.
بعد از حمام ورشو، صاحب این حمام‌ها که اسمش موسیو قایناس است گفت عکسخانه همین بالای حمام است، بیایید عکس بیندازم. رفتم بالا، لابراتور خوبی داشت و چشم‌انداز بسیار خوبی به رودخانه ویستول و قدری از شهر داشت. چند شیشه عکس ما را ‌انداخت، بعد سوار شده آمدیم منزل. الحمدالله تعالی خوش گذشت.
- برگرفته از یادداشت‌های
روزانه ناصرالدین شاه در سفر فرنگ