گروه تاریخ اقتصاد- مذاکرات نمایندگان شورای ملی، روز پنج‌شنبه 15 خرداد 1286 شمسی درباره قیمت‌های پیشنهادی برای قیمت گوشت و اعلام عمومی آن، اغتشاشات موجود در شهرهای مختلف و... چنین ادامه یافته است:
حاج امام جمعه: امروز از تمام ولایات امنیت و آسایش سلب شده و از اطراف اخبار موحش می‌‌رسد، امروز در اطاق خصوصی وکلای کرمانشاه پاره‌ای عنوانات می‌کردند و الحق هم محق هستند! از همه جا این‌گونه خبرها می‌رسد، حالا علت این اغتشاش چیست، معلوم نیست، حالا باید از طرف مجلس اقدامی شده چند روزی شب و روز مشغول شوند و تعیین مجازات و سیاساتی کرده از طرف وزارت داخله هم اشخاص صحیح از برای حکومت منتخب شده، دستورالعمل مجلس را به‌دست آنها داده، عاجلا این مفاسد را رفع نمود.
وکیل التجار: علت دیگری در کار هست و آن این است که حکامی که به جهت ولایات معین شده‌اند به‌هیچ‌وجه به آنها گفته نشده که وضع مملکت تغییر کرده و سلطنت مستقله به سلطنت مشروطه تبدیل یافته، از قرار معلوم حکام در اغتشاش به یک درجه همراهی دارند، به‌عقیده بنده باید از طرف وزارت داخله به حکام ابلاغ شود که به وظیفه مشروطیت رفتار کنند، همچنان‌که برای مردم سیاست و مجازاتی معین می‌شود از برای حکام هم دستورالعملی معین شود.
رییس: خوب است مجلس علنی در هفته دو روز باشد، یکی به‌جهت مذاکرات متفرقه و یک روز هم مخصوص باشد برای مذاکره نتیجه انجمن‌ها که آنچه در انجمن‌ها انجام می‌پذیرد در این روز به‌مجلس آمده و قرائت شود.
احسن الدوله: با این خودرأیی که ما داریم معلوم نیست کاری از پیش برود! با این عرایضی که از اطراف می‌رسد که سلب امنیت از وزرا و حکام شده، پیشرفت کار خیلی مشکل است، حاکم که حفظ خود را نتواند بکند حفظ سایرین را چطور می‌تواند نماید! ما هر روز یکی را عزل و دیگری را نصب می‌کنیم، هیچ‌کدام به استقلال خود مطمئن نیستند.
آقا سیدحسن تقی‌زاده: صحیح است که مجلس نباید ارائه طریق نماید، بلکه باید امنیت از وزارت داخله بخواهد، ولی دراین موقعی که اغتشاش عمومی برپا است و قتل و نهب در همه جا شایع شده است، باید وزارت داخله هر طور صلاح بداند اینگونه اشخاص را تبعید نماید از طرفین.
آقاسیدمهدی: یکی از آقایان اظهار فرمودند که از تبریز نوشته‌اند وزیر داخله بعد از شاه شهید همین‌طور مملکت را امن نگه‌داشت، می‌خواهم عرض کنم امروز در میانه وزرا کسی که الحق کار می‌کند وزیر داخله است و ما کمال تشکر را هم از او داریم، چیزی که هست امروز به‌واسطه پاره‌ای از موانع که پیش می‌آید بیش از این پیشرفت ندارد. مطالب دیگری که لازم است اظهار شود، مساله نان و گوشت است قصاب‌ها در این میان آب را گل‌آلود می‌کنند تا ماهی بگیرند، همچنین مساله نان هم اگر امروز از این مطالب مذاکره نشود همین‌طور می‌ماند از برای چندروز دیگر.
حاج سید نصرالله: نتیجه مذاکرات سالارالدوله چه شد؟
حاج امام جمعه: خیلی خوشوقت شدیم که این شاهزاده این‌طور خود را به دروغگویی معرفی کرده، البته باید تکذیب شود، ولی سابقا گفتم، حالا هم می‌گویم این مطلب را نباید کوچک شمرد! مساله شیخ عبدالله را شما شنیدید، ما به چشم دیدیم باید از وزارت جنگ استفسار شود که تاکنون چه اقدامی منتجی کرده است.
(در این موقع معاون وزارت جنگ به مجلس آمد)
حاج سید نصرالله: این سربازان که اینجا متشکی بودند به عرض آنها رسیدگی شد.
رییس: کاغذ نوشته شد، ولی فرستاده نشده، فرستاده می‌شود.
معاون وزارت جنگ: بلی تظلم آنها را آقای رییس اظهار داشتند و آنها طبق عرایض خودشان فرامین هم دارند، جهت این شد که چون خوانین همدان در آنجا صاحب املاک شدند از سربازهای ملکی خودشان رفع تحمیلات نموده‌اند... .
رییس: کاغذی در این‌خصوص از طرف مجلس نوشته شده است؛ مقصود این است که عاجلا رفع تظلم این سربازها بشود.
آقا سیدحسین: در خصوص سالارالدوله آن اقداماتی که از طرف وزارت جنگ پریروز در آن اطاق اظهار شد، معلوم بود به کلی بی اصل بود و هیچ اقدامی از جانب ایشان نشده.
معاون وزارت جنگ: احکام وزارت جنگ در تلگرافخانه حاضر است و این چند روزه همه قسم اقدامات درخصوص آن چهار فوج و سیصد سوار و قزاق و شش عراده توپ و قورخانه و ذخیره و غیره تماما شده و امروز هم مخصوصا دستورالعمل‌های لازمه داده شده است.
آقا سید محمدتقی: صورت کنتراتی که مشهدی حسینقلی در باب عمل گوشت به مجلس مقدس فرستاده بود قرائت کردند، خلاصه آن این بود که در چهار فصل گوشت را به چهار قیمت خواهد فروخت: زمستان ۶ عباسی، بهار ۱ قران، تابستان ۴ عباسی، پاییز ۹۰ دینار، به شرط اینکه بره کشی در اطراف طهران نشود و بیست هزار تومان هم نزد حاج امین‌الضرب برای اطمینان می‌گذارد.
مشهدی باقر: این لایحه صحیحی است، ولی ضامن این کار کیست؟ اولا هر کس می‌خواهد خدمت به دولت و ملت بکند باید همه طور همراهی بنماید.
آقا شیخ حسین: چه ضرر دارد که مجلس یک اعلان عمومی بکند و در روزنامه درج شود که مجلس می‌خواهد گوشت را کنترات بدهد تا هر کس مایل است به هر ترتیبی که می‌تواند عقیده خود را اظهار نماید، آن‌وقت هر کدام صلاح باشد از طرف مجلس تصویب شود.
سیدالحکما: از قراری که شنیدم شخص معتبری از تجار ترک ضامن این شخص است و او پول داده است.
آقا میرزا فضلعلی آقا: بر فرض هم که معتبر باشد چه ضرر دارد همین‌طور که آقا شیخ حسین گفتند اعلان بشود.
وکیل الرعایا: در جنس گوشت هم باید مذاکره شود، چه جنس می‌دهد! گوشت خوب باشد، نه هر گوشتی.
حاجی علی اکبر: گوشت باید به‌قدر کفاف هم تهیه نماید، لااقل درهر روز هشتصد راس کشتار کند.
رییس: ضامن او معتبر است، ولی از قراری که شنیده‌ام تبعه خارجه است.
حاجی محمدتقی: انجمن تجارت هم در این خصوص مشغول مذاکره است.
رییس‌التجار: پس نتیجه این شد که عجالتا اعلان شود تا ۱۰ روز هر کس می‌خواهد اظهار کند، شاید کس بهتری پیدا شد (مجلس ختم شد).