ایران، عضو جنبش عدم تعهد
29 آگوست 1979 وزیر امورخارجه وقت ایران درخواست عضویت این کشور در جامعه کشورهای غیر‌متعهد را تسلیم نشست این جامعه در شهر هاوانا کرد که به تصویب رسید. ایران پیش از آن عضو کشورهای وابسته به غرب و عضو یک اتحادیه نظامی غرب موسوم به «سنتو» و درگیر با مسکو و کمونیسم بود. در نشست هاوانا، نیکاراگوئه و بولیوی نیز به عضویت جامعه غیرمتعهدها درآمدند.

باستان‌شناس سوئدی در راه ایران
در روزنامه اطلاعات 80 سال پیش آمده است: «پرفسور آرن سوئدی برای حفریات علمی در قسمت علیای استرآباد با چند نفر دیگر تصمیم به عزیمت به ایران کرده و به قرار اطلاع واصله قریبا وارد کشور خواهد شد و پس از معاینه و قرارداد لازم شروع به حفریات خواهد کرد.»

بی‌سوادی مامورین پست و بسته‌های سرگردان
در روزنامه اطلاعات شهریور سال ۱۳۱۱ آمده است: «چون اغلب موزعین پست به واسطه نداشتن سواد صحیح یا بی‌سوادی در توزیع مراسلات اشتباه می‌کردند و این اشتباهات، اشکالاتی را تولید می‌کرد. موضوع مورد توجه مقام وزارت پست و تلگراف قرار گرفت و بنا به اطلاعات واصله به عموم ادارات پست مرکز و ولایات و ادارات دستور داده شد که از تاریخ صدور متحدالمال در ظرف مدت شش ماه تمام موزعین پست که سواد خواندن خط فارسی را ندارند یا آنکه دارند، ولی تکمیل نیست، تحصیل خواندن خط فارسی را به قدری که بتوانند آدرس پاکت‌ها و مرسولات پستی را به خوبی قرائت کنند، بنمایند. پس از انقضای مدت مزبور ادارات و دفاتر پستی مکلف هستند که صورت جامعی از موزعین پستی حوزه ماموریت خود تهیه کرده و اسامی آنهایی که دارای سواد صحیح و خواندن خط فارسی هستند و آنهایی که موفق به تحصیل نشده و بی‌سواد هستند را جداگانه تهیه کرده و به مرکز ارسال کنند. بدیهی است موزعینی که در ظرف مدت مذکور خط فارسی را به قدری که قادر به خواندن آدرس پاکت‌ها یا مراسلات پستی باشند، بخوانند بر سایرین که تحصیل نکرده‌اند تقدم خواهند داشت.»

معماری ایرانی قدیمی‌تر از معماری گوتیک
در 80 سال پیش در روزنامه اطلاعات خبری درباره معماری ایران با این مضمون منتشر شده است: «به قرار اطلاع واصله از آمریکا اخیرا آقای پرفسور پوپ، مستشرق معروف آمریکایی اعلام کرده است که در اثر تحقیقاتی که در آثار تاریخی و معماری‌های قدیم ایران داشته، به این نتیجه رسیده که معماری ایران از معماری قدیم فرانسه که نزد اهل فن به معماری «گوتیک» معروف است، قدیمی تر است. وی برای نمایش و ارائه تحقیقات و ثبوت قضیه قریب به دو هزار عکس از آثار تاریخی ایران تهیه و در فیلادلفیا در محل مخصوصی که راجع به نمایش آثار فنی معماری است، در معرض نمایش گذاشته است.» به گفته خبرنگار روزنامه این نمایشگاه مورد توجه مهندسین معمار آمریکایی قرار گرفته است.

زادروز جان لاک، فیلسوف تجربه گرا


جان لاک در ماه آگوست سال 1632دررینگتن نزدیک بریستول در خانواده‌ای بازرگان به دنیا آمد.تا سال 1642 در خانه آموزش دید و سپس در مدرسه وست مینستر و کالج کرایست چرچ درآکسفورد درس خواند و در همان جا تا حدود سی و پنج سالگی تدریس کرد. بعد پزشکی خواند و دست به تحقیقات پزشکی زد و وارد سیاست شد. مدت‌ها بعد در سال 1674 دانشنامه پزشکی و جواز طبابت را دریافت کرد. دو بار در فرانسه اقامت گزید، اگرچه که با فلسفه دکارت آشنا بود ولی در آنجا با معارضان فلسفه دکارت آشنا شد. آنچه از دکارت آموخت روش تفکر درست و بسامان بود. جان لاک به دلیل مشارکت در جریانات سیاسی یک بار برای حفظ جانش در سال 1683 به هلند پناه برد.از کسانی بود که از پادشاهی ویلیام اورانژ دفاع کرد وکمی پس از انقلاب شکوهمند 1688 به انگلستان بازگشت. اثر اصلی او در فلسفه تحقیق در باره فهم انسانی است که در 1689 منتشر شد. نامه‌ای درخصوص تساهل و تسامح، دورساله در باب حکومت مدنی، اندیشه‌هایی در باب آموزش و پرورش از دیگر آثار اوست .لاک در سن هفتاد و دوسالگی در سال 1704 درگذشت.جان لاک را معمولا به عنوان نظریه‌پرداز در حوزه دموکراسی لیبرال و فلسفه جدید تجربی می‌شناسند.او تجربه باور است یعنی اینکه تمام ماده شناخت ما از ادراک حسی - اینکه حواس از اشیا یا اعیان بیرونی چیزهایی رابه ذهن انتقال می‌دهند - و درون نگری یا باز‌اندیشی - ادراک کنش‌های ذهن خودمان، چون دریافتن، اندیشیدن، شک کردن، باور داشتن و اراده کردن- فراهم می‌آید و استبداد را خواه در عرصه سیاسی و خواه در عرصه عقلانی نمی‌پسندید. «آنچه در او نیست افراط کاری و آنچه در او هست عقل سلیم است.»

نرخ ثابت ارز در بازار
۸۰ سال پیش در چنین روزی در معاملات بازار تغییرات قابل توجهی در نرخ ارز ایجاد نشده بود. بنا به گزارش روزنامه اطلاعات، قیمت لیره ۱۰۶ ریال بوده و دلار هم با ۶/۳۰ ریال در بازار معامله شده است.