گروه تاریخ اقتصاد - جمعه 14 مرداد ماه سالگرد مشروطه است. روزنامه اطلاعات در نهم مردادماه سال 1311 خبر این جشن را در صفحه اول خود منتشر کرده و آورده است:

«چون روز جمعه ۱۴ مرداد مصادف با عید ملی جشن مشروطیت است، لذا از طرف اداره مباشرت در مجلس شورای ملی برای مقدمات انعقاد جشن مزبور در عمارت بهارستان اقدام لازم به عمل آمده است و کارت‌های دعوت برای هیات دولت و سفرا و نمایندگان خارجه مقیم پایتخت و رجال و مدیران جراید و مطبوعات و وجوه طبقات مختلفه تهیه و در ظرف این دو روزه مراسم دعوت مزبور از طرف اداره مباشرت مجلس شورای ملی به عمل خواهد آمد.»


«سیرک واریته» در سرپل تجریش
روزنامه اطلاعات 81 سال پیش خبر راه‌اندازی یک کافه جدید در تجریش را به این شرح منتشر کرده است: «کافه رستوران موزیکال (وکا) در تجریش سرپل اول خیابان پهلوی آن زمان برای تفریح مشتریان یک عده آرتیست سیرکی اروپایی استخدام کرده که سه شب برنامه اجرا کنند. این برنامه برای تبلیغ این کافه صورت گرفته و بازدید از آن رایگان است».
ورود ابومسلم به خراسان
طبق روایات متعدد و تطبیق تقویم ها، ابراهیم بن محمد معروف به ابومسلم که در «تاریخ» ابومسلم خراسانی نامیده شده است 31 ژوئیه سال 745 میلادی (نهم امرداد) برای سر و سامان دادن به مخالفان بنی امیه که در عین حال از بنی عباس پشتیبانی می کردند، وارد خراسان شد. وی ظرف دو سال و چند ماه بر همه خراسان (خراسان بزرگ‌تر و ازجمله شامل منطقه فرارود) تسلط یافت و در شهر مرو مستقر شد. برخی مورخان، ابومسلم را که در اصفهان به دنیا آمده و در کوفه (همسایه شهر نجف) بزرگ شده از فرزند زادگان بزرگمهر (بوذرجمهر) وزیر به‌نام ساسانیان دانسته‌اند. او مردی دلیر و باهوش و مصمم به برچیدن حکومت بنی امیه بود که بنا به اظهار وی عیّاش، آزمند، دنیا دوست و همانند سلاطین قدیم ظالم، متکبر و فاسد بودند. ابومسلم سرانجام به این هدف خود نیز رسید.


روزی که شیخ فضل الله نوری شهید شد
نهم مرداد سال ۱۲۸۸ هجری خورشیدی (۳۱ ژوئیه ۱۹۰۹) شیخ فضل‌الله نوری به حکم دادگاه انقلاب مشروطیت اعدام شد. وی پس از خلع محمدعلی شاه، از ۲۶ تیرماه در خانه اش تحت نظر قرار گرفته بود و دو روز پس از آن به اتهام مخالفت با نظام مشروطه و ترغیب دیگران به این مخالفت به دادگاه انقلاب مرکب از مشروطه خواهان و مجاهدان راه مشروطیت تسلیم شده بود.
خبر خودکشی در شهرهای مختلف
خبر خودکشی به ویژه انتحار زنان در صفحات روزنامه اطلاعات ۸۱ سال پیش بارها دیده می شود. در روز نهم شهریور ماه نیز دو خودکشی ( رقیه، دختر استاد علی اکبر شاهرودی از شاهرود و زهرا خانم، دختر ۱۶ ساله سید مهدی بقال ساکن ناحیه ۸ تهران) منتشر شده است. تحلیلگر روزنامه این خودکشی ها را عموما به رفتار بد والدین و سختگیری آنها نسبت داده است.
مخترع اژدر و کشتی زره دار
۳۰ جولای سال ۱۸۰۳ «یان اریکسون» مهندس و مخترع سوئدی به دنیا آمد و ۸۶ سال عمر کرد. پروانه کشتی، کشتی زره‌دار، اژدر، اژدر افکن و... از اختراعات وی به شمار می‌آیند.


اریکسون در سال ۱۸۶۲ (دوران جنگ داخلی آمریکا) برای اتحادیه آمریکا (شمالی‌ها ـ دولت واشنگتن) کشتی زره دار «مانیتور» را ساخت.
جنگ در خیابان‌های واشنگتن
در خیابان‌های واشنگتن در ۸۰ سال پیش جنگ واقعی بین ارتش و پلیس از یک طرف و سربازان در جریان بود. در این شهر حکومت نظامی اعلام شده و جمعیت معترضان در مقابل مقر ریاست جمهوری دست به تحصن زدند.
تصویب بودجه بلدیه فومن
در روزنامه اطلاعات ۸۱ سال پیش بودجه بلدیه فومن منتشر شده است. بر اساس این خبر این بودجه ۶۳ هزار و ۲۸۳ ریال تعیین و از طرف مقام وزارت داخله مورد تصویب قرار گرفته است.
تیرباران پدر مکزیک
سی ام جولای سال ۱۸۱۱ «میگوئل هیدالگو کاستیلا » رهبر استقلال طلبان مکزیک که به پدر این کشور معروف است در «چی واهواهوا» در ۵۸ سالگی تیرباران شد. وی یک کشیش کاتولیک بود که مکزیکی‌ها را برضد حکومت اسپانیا (اصطلاحا کشور مادر) فراخواند و به پیروزی‌هایی هم نائل شد. کشیش «هیلداگو» در مکزیک همان انقلاب مسلحانه‌ای را به راه انداخت که جورج واشنگتن چند سال پیش از او در ایالات متحده به آن دست زده بود. علت عدم پیروزی او در این بود که مانند واشنگتن تجربه نظامی نداشت.