طبق نوشته و احتساب برخی مورخان اروپایی، احتمالا ۱۳ ژوئیه سال ۸۴۷ روزی است که خوارزمی ریاضی دان بزرگ ایران در بغداد فوت شد. در صفحه ۲۷۰ دایره‌المعارف «کرونیکل جهان» آمده است: خوارزمی بود که ریاضی و رقم‌نویسی هند را به کشورهای دیگر منتقل کرد و کتاب او «حساب الجبر و المقابله» نشان می‌دهد که ایرانیان در آن زمان تا چه حد از اروپائیان جلو بودند و واژه «جبر Jabr» را که او به کار برده به صورت «الجبراAlgebra » در سراسر جهان باقی مانده است. برخی دیگر از مورخان اروپایی درگذشت خوارزمی را در ماه آوریل دانسته و نوشته‌اند که مرگ خوارزمی با چند روز تفاوت ۲۱۹ سال پس از درگذشت خسرو پرویز - شاه ساسانی - روی داد.

سردرگمی مردم درباره واحد پول

در روزنامه اطلاعات مقاله‌ای درباره تغییر واحد پول و سردرگمی در بازار منتشر شده است. در این مقاله آمده است: «حساب پول جدید با تمام سادگی آن هنوز بین طبقات نسبتا روشنفکر و طبقه مقدم جامعه رواج نیافته تا چه‌رسد به طبقه دوم و سوم. هنوز طبقات نمی‌خواهند به خود زحمت مطالعه و دقت در مورد حساب خود بدهند که مثلا ۱۰ دینار فعلی همان ۱۰۰ دینار سابق است.»

حقوق کنتراتی‌ها پرداخت می‌شود

حقوق مستخدمین کنتراتی که از اول سال ۱۳۱۱ از طرف اداره کل تجارت استخدام شده و پرداخت آن موکول به تصویب موافقت وزارت مالیه و بودجه آن اداره شده بود، پرداخت شد.

کاهش آب زاینده رود

آب رودخانه زاینده رود که قسمت اعظم زراعت حوزه اصفهان به وسیله آن مشروب می‌شود، مانند سال ۱۳۱۰ زیاد نبوده و در این سال میزان آب آن کاهش پیدا کرده است. به همین واسطه به زراعت محصول بلوک رودشت که آخرین بلوکی است که از رودخانه مزبور مشروب می‌گردد، لطماتی وارد شده است.

سالروز درگذشت «مرزبان زبان پارسی»

عباس مروی یکی از چند شاعری که اشعار آنان تا به امروز باقی مانده و گفته می‌شود از گروه اول شاعران فارسی گوی ایرانی بعد از حمله اعراب بوده‌اند ۱۳ ژوئیه سال ۸۱۵ میلادی درگذشت.دو شاعر دیگری که از آن سال ها، اشعارشان به زبان فارسی باقی مانده است، ابوحفص سغدی و حنظله بادغیسی هستند. شاید در دو قرن اول اشغال ایران، شعرای پارسی گوی دیگری هم می‌زیستند، اما تنها اشعار این سه تن که در خراسان بزرگ‌تر (شامل شمال شرقی ایران امروز، شمال و شمال شرقی افغانستان و منطقه فرارود) می‌زیستند به نام خودشان باقی مانده است.

* مطالب و اخبار این ستون از روزنامه اطلاعات مورخ ۲۴ تیرماه سال ۱۳۱۱ برداشت و تنظیم شده است.