سال ۱۲۸۸- مجلس شورای ملی علاءالسلطنه وزیر خارجه را به علت توقف قوای روس در ایران، استیضاح کرد و در همان جلسه‌ رای به برکناری او داد. سال ۱۲۹۴- بین قوای ملی ایران به فرماندهی افسران آلمانی با قوای روس در چند منطقه زدوخورد به میان آمد و در نتیجه آن قوای ایران شکست خورده و عقب‌نشینی کردند.

سال ۱۲۹۶- عین‌الدوله از رییس‌الوزرایی کناره‌گیری کرد.

سال ۱۳۰۱- مستوفی‌الممالک رییس‌الوزرا پس از پانزده روز مطالعه، وزرای خود را به این شرح معرفی کرد: مستوفی‌الممالک، رییس الوزرا و وزیر داخله، نصرالملک وزیر مالیه، ذکاءالملک وزیر خارجه، ممتازالملک وزیر عدلیه، محتشم‌السلطنه وزیر معارف و رضاخان سردار سپه وزیر جنگ، تعیین وزیران پست و تلگراف و فوائد عامه نیز به بعد موکول شد.

سال ۱۳۰۷- هیات وزیران عناوین متصدیان امور مملکت را به طریق زیر تعیین نمود. رییس الوزرا و وزیر دربار و کسانی که به این مقام رسیده‌اند (حضرت اشرف) روسای مجلس شورای ملی وسنا (جناب اشرف) وزرا، سفرای کبار، رییس شورای دولتی، رییس دیوان عالی تمیز و حائزین این مراتب (جناب‌ مستطاب اجل). وزرای مختار، حکام ولایات درجه اول، کفیل و معاون وزارتخانه‌ها و کسانی که به این مقام رسیده‌اند. (جناب). سایر مستخدمین دولت مطلقا (آقا) و همچنین برای امرای قشون عنوان حضرت اجل تعیین شد.

سال ۱۳۱۲- قانون جدید تشکیل دیوان محاسبات در ۴۱ ماده به جای قانون مصوب ۱۳۲۹ به تصویب رسید.

سال ۱۳۱۷- بانک رهنی ایران با سرمایه دویست میلیون ریال تاسیس و شروع به کار کرد. ابوالحسن ابتهاج معاون بانک ملی به ریاست بانک برگزیده و در همان روز عبدالحسین هژیر معاون بانک ملی شد.

سال ۱۳۱۷- قانون اجازه تاسیس بانک کارگشایی به تصویب رسید.

سال ۱۳۱۸- دولت انگلیس به هند دستور داد سه لشگر برای دفاع از مناطق نفت‌خیز ایران تدارک ببیند.

سال ۱۳۲۰- لایحه ادغام وزارت بازرگانی و وزارت پیشه و هنر در مجلس تصویب شد.

سال ۱۳۲۵- دادگاه زمان جنگ در مهاباد تشکیل شد و ده نفر از درجه‌داران ارتش را که با قاضی محمد همکاری کرده بودند محکوم به اعدام کرد.

سال ۱۳۳۱- جلسه فراکسیون نهضت ملی در منزل دکتر مصدق تشکیل و موافقت شد که تمدید یک ساله اختیارات وی تصویب شود به شرط اینکه لوایح قانونی پس از امضای مصدق سه ماه به سه ماه به مجلس شورای ملی تقدیم شود. از فراکسیون مزبور آقایان مکی، حائری‌زاده، دکتر بقایی، نریمان و وکیل‌پور شرکت نکردند.

سال ۱۳۳۱- جمعی از اصناف و بازرگانان مکی را که استعفا داده بود به مجلس بردند.

سال ۱۳۳۱- دکتر بقایی در جلسه مجلس شورای ملی به عنوان مخالف با تمدید یک ساله اختیارات دکتر مصدق نطق مفصلی را ایراد کرد.

سال ۱۳۳۱- هندرسن سفیر کبیر آمریکا پیشنهاد جدید دولت‌های آمریکا و انگلیس را برای حل مشکل نفت تقدیم نخست‌وزیر دکتر محمدمصدق کرد و از جمله اینکه نفت‌های موجود در آبادان از دولت ایران خریداری و صدی ۲۵ قیمت آن بابت غرامات در بانک مرضی‌الطرفین به امانت سپرده شود. این ملاقات ۵ ساعت‌ طول کشید.

سال ۱۳۴۰- قانون اصلاح شده اصلاحات ارضی از طرف شاه امضا و برای اجرا به دولت ابلاغ شد.

سال ۱۳۴۰- مخالفت با قانون اصلاحات ارضی و مباینت با شرع امور اسلام از طرف روحانیان دنبال شد و دولت در این مورد توضیحاتی داد. سردار فاخر حکمت طی مصاحبه‌ای اعلام کرد قانون در دوره نوزدهم به ترتیبی به تصویب رسیده که مطابق قوانین شرعی باشد.

سال ۱۳۴۴- ایران و عراق برای مذاکره درباره رفع اختلاف توافق کردند.

سال ۱۳۴۵- قانون منع ازدواج کارمندان وزارت خارجه با اتباع بیگانه به تصویب رسید.

سال ۱۳۴۶- روادید مسافرت به یوگسلاوی لغو شد.

سال ۱۳۵۴- شرکت‌های حمل و نقل دریایی به علت تراکم کالا در بنادر ایران ۳۰ درصد به هزینه حمل افزودند.

سال ۱۳۵۵- سازمان برنامه اعلام کرد صادرات مستقیم و غیرمستقیم نفت ایران، کاهش قابل‌ملاحظه‌ای پیدا کرده و به طور متوسط روزانه سه میلیون و پانصدهزار بشکه نفت استخراج می‌شود.

سال ۱۳۵۷- ارتشبد قره‌باغی رییس ستاد مشترک در یک مصاحبه مطبوعاتی اعلام کرد: پس از رفتن شاه از ایران ارتش کودتا نخواهد کرد و هرگز چنین فکری در ارتش وجود ندارد و بی‌گمان هنگام مسافرت شاه نیز اگر احتمالا فردی از افراد ارتش کمترین تخلف یا اشتباهی بکند سروکارش با قوانین ارتش خواهد بود.

سال ۱۳۵۷- به دنبال به آتش کشیده شدن سفارت انگلیس در تهران وزارت خارجه آن کشور تقاضای ۵۰۰ هزار دلار غرامت کرد.