سال ۱۲۸۵- مظفرالدین شاه قاجار ده روز پس از امضای نظام‌نامه مشروطیت در ۵۴ سالگی، درگذشت. سال ۱۲۸۶- مطبوعات حملات خود را به محمدعلی‌ شاه مجددا آغاز کردند و نسبت‌های تندی به او و خانواده‌اش دادند. روزنامه‌های مساوات و روح‌القدس در این حملات گوی سبقت را از همگان ربوده بودند.

سال ۱۲۸۶- در تبریز آقا سید هاشم سر دسته مستبدان با دو سه هزار نفر امام‌زاده حمزه را سنگر نمودند و شیخ سلیم که از مشروطه‌خواهان بود قلعه «کرپی» را متصرف و سنگر مشروطه قرارداد. تیراندازی از طرفین آغاز شد و طی دو هفته عده‌ای از طرفین مقتول و مجروح شدند.

سال ۱۲۹۱- نایب حسین کاشی هفت قریه واقع بین یزد و کرمان را غارت کرد و علاوه بر اموال مردم عده‌ای از زنان و دختران را به اسارت گرفت.

سال ۱۲۹۹- سید محمد طباطبایی یکی از دو زعیم مشروطیت ایران در تهران درگذشت.

سال ۱۳۰۰- مدارس نظام مشیرالدوله، به یک واحد آموزشی به نام مدارس کل نظام تبدیل شد و سرهنگ عزیزالله‌خان در راس آن قرار گرفت.

سال ۱۳۱۴- علی‌اصغر کلمت کفیل وزارت معارف به پاس اقدامات خود در مورد روز ۱۷ دی به مقام وزارت ارتقا یافت. در روز هفدهم دی‌ماه موضوع کشف حجاب با حضور رضا شاه، همسر و دخترانش طی برگزاری جشنی در دانشسرای عالی اعلام شد.

سال ۱۳۲۳- قانون لغو اختیارات اقتصادی آرتور ملیسپو رییس کل دارایی تصویب شد.

سال ۱۳۳۱- دکتر مصدق طی نامه‌ای از مجلس تقاضای تمدید اختیارات ویژه خود را برای یک سال دیگر کرد. پس از قرائت نامه نخست وزیر توسط کاظمی، مکی گفت با این وضع از این مجلس استعفا می‌دهم و استعفای خود را روی تریبون گذاشت و طی یک مصاحبه مطبوعاتی مصدق را به هیتلر تشبیه کرد و گفت مصدق مرتکب اشتباهی می‌شود که زیان‌های فاحش و جبران‌ناپذیری برای ایران دارد.

سال ۱۳۳۱- سادچیکف سفیر شوروی در ایران در امور شیلات و مسائل دیگر با مصدق دیدار و مذاکره کرد.

سال ۱۳۳۱- لایحه الغای عوارض در دهات که طبق اختیارات نخست‌وزیر به تصویب وی رسیده بود به مجلس شورای ملی تقدیم شد.

سال ۱۳۳۱- لایحه شورای عالی فرهنگ در تعیین وضع و سازمان این شورا طبق اختیارات قانونی نخست‌وزیر تصویب و به وزارت فرهنگ ابلاغ شد. اعضای شورا به این شرح تعیین شدند؛ حجه‌الاسلام آقاشیخ مهدی حائری‌یزدی، دکتر شایگان، دکترصدیق، دکترسنجابی، دکتر معین، مهندس حسین شقاقی، دکترمیرسپاسی و احمد مقبلی.

سال ۱۳۳۷- سناتور ابوالفضل لسانی مولف کتاب طلای سیاه (نفت) و حقوقدان معروف قربانی یک دروغ تلفنی شد، سکته کرد و درگذشت. وی در سال‌های آخر عمر بارها گفته بود که تا کشورهای خاورمیانه دارای نفت هستند بدبختند و آنها را آرام نخواهند گذارد و بهتر بود که این منطقه فاقد نفت بود تا همانند قرون قدیم و وسطی به پیشرفت‌های فکری، ادبی و علمی نائل می‌شد.

سال ۱۳۴۰- دکترمحمود مهران به علت سوءاستفاده از ساختمان‌های وزارت فرهنگ تحت تعقیب دیوان کیفر قرار گرفت و همچنین در این روز قرار مجرمیت متهمان استان تهران صادر شد.

سال ۱۳۴۳- اولاف پنجم پادشاه نروژ برای یک دیدار رسمی یک هفته‌ای وارد تهران شد.

سال ۱۳۴۴- عراق ارتش خود را به مرزهای ایران فرستاد.

سال ۱۳۴۴- دادگاه شماره ۳ عادی دادرس ارتش رسیدگی به پرونده احمد آرامش وزیر پیشین کار و تبلیغات را پایان داد و حکم خود را صادر کرد. به موجب حکم صادره آرامش به اتهام اقدام علیه امنیت کشور به ده سال و دکترمعصومیان و فتحی همکاران آرامش هرکدام به سه سال حبس مجرد محکوم شدند.

سال ۱۳۴۶- غلامرضا تختی قهرمان کشتی که شهرتی جهانی داشت به‌طور ناگهانی درگذشت. روزنامه‌ها فوت او را خودکشی اعلام کردند.

سال ۱۳۵۰- شرکت ملی مس سرچشمه با یک میلیارد ریال سرمایه تاسیس شد.

سال ۱۳۵۷- به مناسبت عزای عمومی سرتاسر ایران تعطیل بود، ولی تظاهرات ادامه داشت.

سال ۱۳۵۷- جورج براون وزیر خارجه سابق انگلستان و طراح کودتای مصر به تهران آمد.

سال ۱۳۵۷- امام خمینی (ره) در پاریس اعلام کرد که به غرب در برابر بهای عادلانه نفت فروخته خواهد شد.