امروز در تاریخ - ۹ دی ۸۹

ابراهیم حکیم

سال ۱۲۸۷- حاج شیخ فضل‌الله نوری در جلوخان منزل عضدالملک توسط شخصی به نام کریم دواتگر مورد سوءقصد قرار گرفت و زخمی شد. سال ۱۲۹۰- میرزاعلی آقا ثقه‌الاسلام تبریزی مجتهد بزرگ و مبارز تبریز هنگام خروج از منزل خود توسط عده‌ای از اعضای کنسولگری روس دستگیر شد.

سال ۱۲۹۵- راسپوتین مرد مرموز و افسانه‌ای دربار تزار روس به دست پرنس یوسوپف به همراهی گراندوگ دیمیتری عموزاده تزار به قتل رسید.

سال ۱۳۱۱- علی‌اکبر داور وزیر دادگستری، حسین علاء وزیر مختار سابق ایران در پاریس، انوشیروان سپهبد وزیرمختار در برن و نصرالله انتظام عضو مقدم اداره عهود و جامعه ملل عازم اروپا شدند تا در جلسات جامعه ملل که برای رسیدگی به اختلاف ایران و انگلیس در مورد لغو امتیاز قرارداد دارسی منعقد می‌شد شرکت و دفاع نمایند.

سال ۱۳۲۴- دولت حکیم به مناسبت وقایع آذربایجان و اغتشاشات در استان‌های دیگر کشور استیضاح شد.

سال ۱۳۳۲- زاهدی نخست وزیر، پنجاه نفر رجال و معاریف را برای مشورت در امور مملکتی به باشگاه افسران دعوت کرد.

سال ۱۳۳۲- دیوان عالی کشور طبق تقاضای آقایان مجدزاده، حسن صدر و شیدزاده وکلای غیرنظامی دکتر مصدق نامه‌ای به دادرسی ارتش نوشت حاکی از اینکه در صورت عدم احتیاج پرونده‌های دکتر مصدق را به دیوان‌عالی بفرستند. دادرسی ارتش به این تقاضا جواب رد داد.

سال ۱۳۳۶- پنجاه دستگاه لکوموتیو دیزل از آمریکا خریداری شد.

سال ۱۳۳۷- شورای عالی اقتصاد تاسیس بانک بین‌المللی صنعتی را تصویب کرد.

سال ۱۳۳۷- قانون مربوط به تجدیدنظر در احکام دادگاه عالی انتظامی قضات در مجلس تصویب شد. به موجب این قانون، یک دادگاه عالی تجدیدنظر انتظامی قضات در دادگستری به وجود آمد.

سال ۱۳۴۸- اجازه کشت بهاره خشخاش صادر شد.

سال ۱۳۵۰- بنابه ادعای دولت، ۳۰ هزار ایرانی از عراق اخراج شدند.

سال ۱۳۵۴- واگذاری اراضی دولتی به کارمندان شاغل و بازنشسته موقوف شد.

سال ۱۳۵۷- به دنبال نخست‌وزیری شاپور بختیار، جبهه ملی ایران طی اعلامیه‌ای وی را از جبهه اخراج کرد همان طوری که حزب ایران او را از ریاست حزب کنار گذاشت.