انقلاب - اقتصاد دهه ۶۰ از زبان خاموشی-۱
انتقاد سازنده کنید
علینقی خاموشی رییس اتاق ایران در اوایل دهه ۱۳۶۰، استان به استان سفر میکرد و درباره مسائل اقتصاد ایران و اینکه بخش خصوصی باید توانمند شود حرف میزد. ادبیات علینقی خاموشی را میتوان ادبیات غالب سیاستمداران آن روزها دانست. خاموشی در زاهدان و با توجه به فضای آن روزها به نقل از بنیانگذار انقلاب میگوید که باید انتقاد کرد. خدای را سپاسگزاریم که در چنین ایام فرخنده هفتمین اجلاس اتاقهای بازرگانی و صنایع و معادن سراسری ایران را در استانی برگزار میکنیم که نمونه بارز ظلمها و ستمهای رژیم ستمشاهی است از در و دیوار استان از کوچه و خیابان آن صدای مظلومی به گوش دل میرسد که ای دولت مردان جمهوری اسلامی ایران به خود آیید ما زیر چکمه دژخیمان ستمگر نعم الهی بودیم و در فقر زندگی کردیم و ندای ما را کسی نشنید بیدار باشید که رسالت دارید، رسالت دارید برای واژگون کردن آن تزهای مخرب، رسالت دارید که به دنیا نشان دهید که نریدان نعن علی الذین استضعفوا فی الارض و نجعلهم ائمه و نجعلهم الوارثین میراث این چنین استانهای مملکت است در داخل نه استانی مانند تهران که در نعم الهی غوطه میخورد و به خود نمیآید که از ثمره دست چه کسانی ارتزاق میکند؟ ما در چنین استانی هستیم که مشاهده میکنیم به حمد الله و منه مسوولان جمهوری اسلامی ایران از بدو انقلاب روشندلانی در آن بودند که عنایت خاص را به این استانهای عقبمانده داشتند، مزایایی را در این استان مشاهده نمودیم و من بهخصوص تکیه بر آن دارم که در پنج جلسه یا سه جلسه قبل در استانهای دیگر کمتر آن را مشاهده کردیم گویا خداوند تبارک و تعالی در این موضوع هم ما را یار و مددکار است راهنما است و راهنما بوده است، انسجامی که من در هفته وحدت در چنین هفته پرارزش در چنین استانی مشاهده کردم از نماینده شخص امام عزیزمان گرفته تا استاندار و نماینده برادران سنی مذهب ما که همه یک صدا و یک نوا آواز در دادند لبیک یا اماما همه دریافتیم که چه باید بکنیم نویدهای جان بخشی که استاندار محترم در مختصر دیداری که موفق بودم در صرف نهار دیروز در کنار ایشان باشم به ما میدادند که این استان از چه انسجامی برخوردار است، مسوولان ارگانهای مختلف در این استان چه انگیزهای دارند. روابط ما بین اهل تسنن و اهل تشیع و هر دو با نماینده امام و هر سه با ملت عزیز این استان چه روابطی است واقعا فرحانگیزی بود، چه خوب است یک میلیون مسلمان استان محروم سیستان و بلوچستان نوای این حقیر را از چنین اتاق دربسته بشنوند که مرحبا بر شما، مرحبا بر شما که در این پنج سال انقلاب بهرغم تمام توطئهافکنان ثابت نمودید که استان سیستانوبلوچستان با مردم محرومش زمینه برای تخم نفاق ندارد. اگرچه با چنین مرزهای وسعتدارش با همسایگان و نفوذ دشمنان از چنین مرزهایی زمینه برای نفاق بسیار مساعد بوده است در مقابل همه یقین داشته باشید که دولت جمهوری اسلامی ایران در زیر رهبری چنین رهبر عظیمالشان عنایت خاص به چنین استانهای محرومی داشته و دارد.
ما هم برای اینکه نمکی به این آتش زده باشیم برای اولین بار در نشستهایمان به ضرورتهایی که در یکی دو روز اخیر مشاهده نمودهایم از طرف هیاترییسه اتاق بازرگانی و صنایعومعادن ایران و همچنین از طرف هیاترییسههای اتاقهای بازرگانی و صنایعومعادن در سراسر کشور خواسته نماینده محترم اماممان را در این منطقه لبیک میگوییم و قول میدهیم که برای اتمام مسجد جامع شهر و همچنین مصلا و همچنین مدرسه علمیه که نیمهتمام مانده است، سهم ناچیزی در اتمام آن بر دوش گیریم، اما در مطلع کلام به مناسبات تصادف سمینار ما با هفته وحدت که مصادف است با تولد منجی عالم بشریت رسول اکرم (ص) روایت را ذکر کردم که حضرتش میفرمایند که بعثت من چیزی غیر از تکمیل اخلاق جامعه نیست (انی بعثت لاتمم مکارم الاخلاق) ما اگر از همین زاویه به انقلاب خود بنگریم شاید بسیاری از جواب مسائلی که از دیروز تا به حال در این مجتمع نقل شده و هم چنین مشکلات طاقتفرسایی که جامعه ما را هر روز تهدید میکند دریافته باشیم، البته هیچ گاه کسی ادعا نکرده است که ما در حکومت اسلامی هستیم، زیرا جمهوری اسلامی ایران بهزعم رهبر ما دالانی است برای رسیدن به حکومت اسلامی، اما از دید این روایت چه چیز جامعه ما را به حکومت اسلامی میرساند شاید بتوان گفت موقعی جامعه ما به حکومت اسلامی میرسد که اخلاق اسلامی داشته باشد، اخلاق به معنی اعم آن یعنی روش زندگی کردن فردی و روابط فرد با اجتماعش و روابط اجتماعیاش با دنیای خارجش. من با اجازه برادران قدری دقیقتر و عمیقتر در این مساله میخواهم موضوع را بررسی بکنم، برای جواب دادن به یک سری از مسائل ما هماکنون مصادف شدهایم و مقابل شدهایم با فرمایشات اخیر امام هم، امام چه فرمودهاند در فرمایشات اخیرشان آیا فرمودند شما نقد و انتقاد سازنده نکنید هرگز، آیا فرمودند شما ملت مسلمان و شما زمامداران و شما روحانیون و شما مجلسیان حق امر به معروف و نهی از منکر ندارید، هرگز چنین نبوده پس چه فرمودهاند که عدهای را به سکوت و عدهای را شرمنده و عدهای را آماده انتقاد سازنده نمودهاند، برداشت حقیر این است که امام بزرگوارمان بر مبنای مسوولیت رهبری و پیامبرگونه که داشتند فقط یکی از فرازهای اخلاق اسلامی را که در جامعه ما به انحراف کشیده شده بود، اصلاح فرمودند.
ارسال نظر