صنف‌های ‌کارفرمایان پایان اعتصابات را اعلام کردند

اعتصابات کارگری

گابریل اسمیرنو، نویسنده کتاب «انقلاب خلع سلاح شده شیلی» در ادامه نوشته‌اش تحت عنوان شورش بورژوازی در شیلی، ضمن تشریح چگونگی ورود برخی وزیران به کابینه جدید آلنده و انتقاد سوسیالیست‌های شیلی از این انتصاب‌ها می‌نویسد که نخستین اعتصاب کارفرمایان شکست خورد.... راه سوم - دوباره مهر تایید زدن بر سیاست اتحاد با «طبقات متوسط». آن طور که تاکنون تفهیم شده بود - با دو مشکل عمده روبه‌رو بود. مشکل اول روند رو به تعمیق جنبش خلق بود که می‌بایستی به موقعیت عادی پیشین رجعت داده شود. مشکل دوم امتناع مکرر دموکرات‌ مسیحی‌ها به عنوان نمایندگان «طبقات متوسط» از توافق با دولت بود. در همان حال کارگران نقش دموکرات مسیحی‌ها را در شورش نافرجام اکتبر به عنوان یک شرکت‌کننده علنی دریافت بودند. اگر قرار بر این بود که اجرای برنامه «راه سیاسی - نهادی» در چنین شرایطی به پیش رود، لازم بود تا سخنگوی جدیدی برای آن گروه از «طبقات متوسط» ساکت و ابهام‌زده پیدا شود. بنابراین سیاست مزبور دوباره تنظیم شد و عنصر جدیدی برای اجرای محتمل برنامه در چارچوب سنت سیاسی شیلی وارد شد.

این طریقی بود که دولت با کابینه جدیدی که در سوم نوامبر معرفی شد و ژنرال کارلوس پراتس به عنوان وزیر کشور،‌ اسماعیل هورتا Ismael Huerta به عنوان وزیر امور عمومی و ژنرال کلودیو سپولودا Claudio sepul -veda به عنوان وزیر معادن در آن شرکت داشتند،‌ انتخاب کرد. مشکل است که به عمق مباحثات شدیدی که در درون اتحاد خلق در مورد این خط‌مشی سیاسی اتخاذ شده از سوی آلنده انجام گرفت، پی برد. بیانیه‌های مختلفی حاکی از عکس‌العمل‌های منفی در داخل حزب سوسیالیست‌ انتشار یافت و در این میان بسیاری از کمیته‌های منطقه‌ای این حزب آشکارا به مخالفت پرداختند. کمیته مرکزی حزب سوسیالیست‌ به اتفاق آرا این خط‌مشی را رد کرد؛ اما سرانجام تسلیم شد. دبیرکل حزب گفت حزب «هرگز مخالف ورود نظامیان به کابینه» نبوده است و همراه با این اعلام اشاره به «حقوق و امتیازات انحصاری رییس‌جمهور» کرد.

لوئیس فیگوئه‌روا، رییس کنفدراسیون متحد کارگران، عضو کمیته مرکزی حزب کمونیست و وزیر جدید کار با استفاده از فرصت عقیده خود را اظهار داشت: «من فکر می‌کنم که نیروهای میهن‌پرست به این خاطر مسوولیت عظیم جلوگیری از فلج شدن کشور را می‌پذیرد که فرآیند انقلاب را تحکیم و فعالیت ملی را به حالت عادی بازگردانند.»

تشکیل کابینه جدید آرامش و خوش‌بینی را به اردوگاه بورژوازی بازگرداند. بورژوازی در پرتو حضور نیروهای مسلح که برای تضمین تعادل جدید و حفظ قانونیت موجود وارد کابینه شده بودند، اکنون می‌توانست به آهستگی و نظم عقب‌نشینی کند. عبارات زیر که در ۴نوامبر ایراد شد، بیانگر چنین حالتی است. سناتور رنه‌فونتالبا، رهبر حزب دموکرات مسیحی: «من به وضوح می‌بینم که ژنرال پراتس برای انجام وظیفه در پست حساس وزارت کشور از کیفیات خوبی برخوردار است. از این مهم‌تر،‌ من اعتقاد دارم که وی به عنوان یک نظامی بهتر از هر فرد دیگری می‌تواند احساس اطمینان مبنی بر عمل بی‌طرفانه را به وجود آورد.»

سناتور رافائل موره‌نو Rafael Moreno از حزب دموکرات مسیحی: «ترکیب کابینه جدید نشان‌دهنده شکست تندروترین بخش‌های دولت و حزب سوسیالیست است».

سناتور فرانسیسکو بولنز از حرب ناسیونالیست: «از یک سو وزرای نظامی در صورتی می‌توانند ورود خود را به کابینه توجیه کنند که کارشان معطوف به سه هدف بزرگ باشند

۱ - بازگرداندن صلح اجتماعی ۲ - برگرداندن دولت به چارچوب قانونی‌اش ۳ - و تضمین اینکه انتخابات مارس تحت اختیارات خدشه‌ناپذیر آزادی‌های مدنی برگزار شود.»

سرمقاله ال‌ مرکوریو: «بیانیه اخیر فرمانده کل نیروهای مسلح - کارلوس پراتس وزیر کشور - پاک‌ترین احساسات قلبی اکثریت مردم شیلی و به ویژه احساس بی‌طرفی دموکراتیک آنها را ارضا می‌کند.»

ژنرال پراتس: «ما برای همکاری با دولت در انجام وظیفه‌اش در تضمین صلح اجتماعی که توسط الگوهای غم‌انگیز جنبش اعتصابی به سختی مورد تهدید قرار گرفته‌اند و نظارت بر اینکه انتخابات مارس آینده در پرتو وسیع‌ترین آرای عمومی انجام شود، فراخوانده شدیم.»

در ۶ نوامبر کلیه صنف‌های کارفرمایان دستور پایان اعتصاب را صادر کردند. حرکت شورشی اکتبر شکست خورد. البته برای همان مقطع.