کمیسیون اقتصادی و اجتماعی آسیا و پاسیفیک که به اسکاپ مشهور است جانشین کمیسیون آسیا و خاور دور (اکافه) است که در سال ۱۹۴۷ در شهر شانگهای چین تاسیس گردید. مقر کمیسیون در سال ۱۹۷۴ که تغییر نام یافت بنا به دعوت دولت تایلند به بانکوک انتقال یافت. اسکاپ یکی از بزرگ‌ترین کمیسیون‌های منطقه‌ای سازمان ملل متحد به شمار می‌رود که بیش از نصف جمعیت جهان را تحت پوشش خود قرار می‌دهد. هدف اسکاپ که در چارچوب اهداف اکوسوک قرار دارد همانا توسعه رشد اقتصادی و همچنین بالا بردن سطح رفاه عمومی منطقه می‌باشد. برنامه‌های اسکاپ را می‌توان به صورت زیر خلاصه کرد:

- ایجاد فضای مناسب بین کشورهای عضو و تبادل‌نظر در زمینه‌های مختلف اقتصادی.

- شناسایی مسائل مشترک بین اعضا برای تسهیل همکاری‌های اقتصادی.

- ایجاد مراکز تبادل اطلاعات اقتصادی و فنی.

اسکاپ در حال حاضر ۴۹ عضو وابسته دارد. برخی از اعضای اسکاپ عبارتند از: افغانستان، استرالیا، فدراسیون روسیه، اندونزی، انگلستان، بنگلادش، میانمار، چین، کامبوج، هندوستان،‌ جمهوری اسلامی ایران، ژاپن،‌ مالزی، نپال فیلیپین و غیره.

کمیته‌های تخصصی اسکاپ عبارتند از:

کمیته برنامه‌ریزی و آمار،‌ کمیته تجاری، کمیته صنعت و تکنولوژی، کمیته کشتیرانی، کمیته کشاورزی و کمیته منابع طبیعی.

سایر کمیسیون‌های اقتصادی اکوسوک

کمیسیون اقتصادی آمریکای لاتین که در سال ۱۹۴۸ در سانتیاگو به وجود آمد یکی دیگر از کمیسیون‌های منطقه‌ای اکوسوک است. فعالیت‌های این کمیسیون بیش از همه بر تنظیم برنامه‌های توسعه متمرکز است. کمیسیون مذکور در تشکیل کمیته مرکزی همکاری آمریکا و در ایجاد منطقه تجارت آزاد آمریکای لاتین نیز مشارکت داشته است.

یکی دیگر از کمیسیون‌های منطقه‌ای اکوسوک، کمیسیون اقتصادی آفریقا است که مقر آن در آدیس آبابا قرار دارد. کمیسیون‌ اقتصادی آفریقا دارای ۴۲ عضو اصلی و ۶ عضو ناظر است. اعضای این کمیسیون اغلب از اعضای جنبش عدم تعهد هستند. فعالیت کمیسیون اقتصادی آفریقا شبیه فعالیت کمیسیون‌های اقتصادی دیگر، بر تنظیم برنامه‌های توسعه متمرکز است. در سال ۱۹۷۳، اکوسوک اقدام به تشکیل کمیسیونی مخصوص منطقه آفریقای غربی کرده است.

بالاخره باید از کمیسیون اقتصادی آسیا غربی نام برد که در سال ۱۹۷۳ به عنوان یکی دیگر از کمیسیون‌های منطقه‌ای اکوسوک تشکیل

شده است.