سرانجام فساد اقتصادی- امنیتی حاکم در شرکت شیلات

تجربه نشان داده است، سازمان‌ها، شرکت‌ها و موسسه‌های دولتی به ویژه اگر هیچ رقیبی نداشته و تولیدات آنها در بازارهای جهانی خریدار داشته باشند - جدای از اینکه این احتمال به وقوع می‌پیوندد یا نه - با احتمال بالایی از فساد اداری و اقتصادی مواجه شده و بعضا در یک فرآیند به عمق فساد فرو می‌روند. شرکت شیلات ایران که در رژیم گذشته انحصار توزیع و فروش خاویار را در انحصار خود داشت، نمونه‌ای کامل از مفهوم یاد شده است.این نهاد دولتی که به یکی از پردرآمدترین شرکت‌های ایرانی تبدیل شده بود، آرام‌آرام از اهداف اصلی تعیین شده دور ماند و به حیاط خلوت گروهی از قدرتمندان سیاسی نزدیک به دربار و نیروهای امنیتی درآمد. آنچه در چند شماره از نظر گرامی شما گذشت از مجله تحولات تاریخی شماره ۴۱ اخذ شده بود.

نامه انتظاری به ازهاری

تیمسار ارتشبد ازهاری نخست‌وزیر ایران

محترما به استحضار می‌رساند: شرکت شیلات شمال که بعد از شرکت نفت یکی از ثروت‌های ملی و از شرکت‌های اقتصادی وابسته به وزارت کشاورزی است، مدت ۱۲ سال است به وسیله آقای مرتضی خطیبی کارمند معتاد و فاسد وزارت دارایی که از طرف آقای هویدا منصوب گردیده، به منجلاب فساد و قاچاق کشیده شده و هر قدر در طی این مدت گزارشاتی از فساد و وضع ناهنجار خرابی‌ها و خلافکاری‌ و تبعیض در شیلات به مقامات عالیه کشور تقدیم گردیده به توصیه برادرش حسین خطیبی، مدیرعامل شیر و خورشید و سایر دوستان معتاد و متنفذ در دستگاه دولت که مهمانسراهای شیلات در پهلوی و بابلسر محل عیش و نوش آنها بوده و از هدایای ماهی و خاویار تقدیمی آقای خطیبی بهره‌مندند، از او جانبداری و روز به روز تبعیض و فساد و قاچاق را در شیلات گسترش و معدودی از کارکنان مورد علاقه خود را با آزادی عمل در دزدی و قاچاق صاحب میلیون‌ها ثروت نموده و خودش هم متجاوز از بیست قطعه زمین در شمال که پولش را روسای مورد اعتماد خودش در شیلات داده‌اند

خرید و فروش و هنوز هم بیش از ده‌قطعه آنها را به نام خانم و فرزندانش در بندر پهلوی و غازیان و حسن‌آباد و محمودآباد شهسوار و بابلسر دارد و یک قطعه صدهزار متری هم به زور و جنگ و دعوا با گلسرخی با بهترین اراضی جنگلی عباس‌آباد شهسوار گرفته است و در مقابل کارگران و صیادان شیلات را به واسطه عدم توجه و تبعیض و تحت فشار روسای فاسد و مغرض و قاچاقچی به خاک سیاه نشانیده است. حتی زمین‌های شیلات را به خود و یارانش تقسیم و سند داده، ولی در حال حاضر هنوز یک متر هم از اراضی شیلات را به کارگران نداده است.

همکاران او هم تیمسار باباامجدی، معاون معروف تیمسار بختیار ساواک به عنوان قائم‌مقام و آقایان قوام شوهر سابق اشرف و اویسی فرزند تیمسار اویسی که هر دو فاقد هرگونه اطلاعات اداری خصوصا حسابداری و حسابرسی می‌باشند به نام بازرس دولت در شرکت شیلات می‌باشند که لازمه این شغل حتما تخصص در حسابداری و حسابرسی است؛ ولو، تخصص اصلی هر دو آقایان منحصرا در فساد، الواطی و خانم‌بازی است که آقای خطیبی با آگاهی، از بی‌اطلاعی، آنان را استقبال و فقط بدون مزاحمت امضا بیلان را طالب است.

تیمسار نخست‌وزیر محترم در دو مجلس صراحتا بیان فرمودند عوامل فساد را از دستگاه‌های دولت طرد و بعد از این اجازه ادامه توصیه و تبعیض و حکومت فاسدین را نخواهند فرمود. عرض ما این است که با بودن این همه کارمندان عالیرتبه و تحصیل‌کرده در وزارت کشاورزی که اکثرا دارای دکترا و مهندسی در رشته ماهی‌شناسی و بیولوژی و غیره بوده و به حسن شهرت معروف‌اند، شیلات که باید به وسیله اشخاص متخصص اداره شود که به دست آقایان معروف‌الحال خطیبی، عضو عاطل و باطل وزارت دارایی و تیمسار امجدی، بازنشسته ساواک و اویسی و قوام به منجلاب کشیده شده.

آیا مدت ۱۲ سال حکومت این فاسدین در شیلات کافی نمی‌باشد؟ کارکنان شیلات و اهالی شمال انتظار دارند هر چه زودتر وزارت کشاورزی از افراد تحصیلکرده متخصص عالی‌مقام خود مدیریت عامل و هیات‌‌مدیره و بازرسان دولت در شیلات را انتخاب و افراد فعلی را به وزارتخانه متبوع خودشان برگشت داده و برای انجام اصلاحات اساسی در شیلات که یکی از منابع ثروت ملی است و در دنیا مورد توجه است، روزنه امیدی حاصل فرمایند.