نمایندگان تجارتی که از اروپا به ایران فرستاده می‌شوند اقلا باید مواجبشان صد تومان باشد. در طهران یا در مهمانخانه (ماهی 35 تومان) منزل می‌نمایند یا باید خانه کرایه نمایند (ماهی 12 تا 20 تومان).

یک خانه ۳ تا ۵ اتاق دارد به‌علاوه آشپزخانه و زیرزمین. نرخ ارزاق معمولا به طریق ذیل است:هنوز به‌طور عموم وسیله روشنایی در طهران نفت است.زغال چوبی هر خروارش تقریبا هفت تومان است، اما چون دوره زمستان کوتاه است احتیاج به آتش باعث مخارج زیاد نمی‌شود.یک نفر اروپایی که به قصد اقامت ایران سفر می‌نماید اگر بتواند مقدار معتنابهی پیراهن و لباس و کفش و پارچه و غیره با خود به ایران ببرد نفع می‌نماید، ولی نباید اسباب خانه سنگین با خود بردارد، چون قیمت حمل‌ونقل بسیار گران تمام می‌شود. وانگهی در خود ایران اغلب لوازم و اساس خانه را به خوبی می‌سازند. نمایندگان تجارتی باید حتی‌المقدور از تجارت خانه که آنها را به ایران می‌فرستد قرارداد کتبی بگیرند و در اغلب این قرارداد نام‌ها به وعده سه ساله است.در طهران زبان فرانسه خیلی رواج دارد و در آذربایجان زبان روسی و در جنوب ایران مخصوصا زبان انگلیسی رواج دارد. در آذربایجان زبان ترکی آذربایجانی (آذری) که با ترکی عثمانی بی‌شباهت نیست خیلی به درد می‌خورد.منات روسی در شمال و روپیه در جنوب رواج دارد.
در ایران برای نمایندگان و مامورین تجارتی هیچ‌گونه مالیاتی وجود ندارد و نمونه‌هایی را که با خود می‌آورند از ادای حق گمرک معاف است.برای مسافرین تجارتی بهترین راه‌ها چهار راه ذیل است:
۱ - برای مسافرت به طهران و حوالی طهران: از راه روسیه به‌انزلی و رشت و قزوین و طهران و قم و کاشان و اصفهان.
2 - برای مسافرینی که می‌خواهند به نواحی جنوبی ایران بروند: مارسیل یا برندیزی- ترعه سوئز- بمبئی- کراچی و از آنجا به بوشهر و شیراز یا به بندرعباس و از آنجا به یزد و کرمان.
۳ - برای مسافرینی که می‌خواهند به آذربایجان بروند: تفلیس و جلفا و تبریز (با خط آهن) و از تبریز به هر نقطه ایالت می‌توان رفت.
4 - برای مسافرت به نواحی غربی ایران: از قزوین یا از طهران به همدان و کرمانشاه و از کرمانشاه می‌توان به بغداد و سایر نقاط عثمانی هم رفت.
نرخ ارزاق و اجناس
از آنجایی که ایران مملکتی است زراعتی نرخ ارزاق و اجناس عموما در آن مملکت ارزان است و مخصوصا در ایام سابق که ایران با ممالک خارجه چندان تجارتی نداشت و محصولات ارضی از مملکت بیرون نمی‌رفت، نرخ ارزان بسیار ارزان‌تر از امروز بوده و ما در ذیل صورتی از نرخ مذکور در سال‌های مختلف می‌دهیم.