من اصلا جواب بعدی هم ندارم که شما می‌فرمایید وقتم را برای دفعه بعد بگذارم، من چیزی ندارم. من تسلیم هستم که این مشکل وجود دارد، ما هم درگیر آن هستیم، راه بدهید به ما که چه بکنیم؟ یا باید رسما به همه اینها اعلام کنیم که آقا امکان تحویل خودرو نیست، بیایید ریالتان را پس بگیرید! منتها من ریال را به قیمت روز که نمی‌توانم پس بدهم! کارخانجات خودروسازی از کجا می‌توانند ریال را به قیمت روز بیاورند پس بدهند؟ یا اینکه باید یک ارزی تامین بشود (طبیعی است که ارز دولتی تامین بشود)‌ به همین قیمت‌های دولتی می‌شود خودروها را به متقاضیان تحویل داد. اگر ارز صادراتی تامین بشود، ممکن است قیمتش حدود سه برابر قیمت دولتی بشود. ارز آزاد بگویند تولید کنید قیمتش ممکن است هفت، هشت برابر بشود! ولی یک راهی به ما بگویید. یا مجلس محترم دستور بدهد ما همه قراردادها را فسخ کنیم و بگوییم بیایند پول‌هایشان را پس بگیرند، یا بگوید ارز دولتی می‌دهیم یا بگوید ارز صادراتی می‌دهیم یا ارز آزاد که این تعهدات را ما بتوانیم ادا کنیم. با تشکر فراوان.

نایب رییس - متشکر، آقای طاهایی اگر مطلبی دارید، بفرمایید.

سیدعلی اکبر طاهایی - همانطور که عرض کردم، مشکل چهل و یک‌هزار خرده‌ای نفر آدم است که اگر نفری ۵نفر عائله داشته باشند، حدود دویست و خرده‌‌ای هزار نفر جمعیت می‌شود. با شعاع خویشاوندانشان ببینید چه موج نارضایتی و نگرانی را می‌توانند پر کنند! عرض من این است که به هر حال برای این قضیه باید فکری بشود. الان خودم پیشنهاد داشتم. عرض کردم در وضع کنونی برگردند ببینند از قطعات منفصله‌ای که فعلا در انبار کارخانجات هست که هر از چندگاهی حتی می‌خواهند به وزارتخانه‌ها بفروشند، خب بفروشند. چاره‌ای نیست، به وزارتخانه‌ها نفروشند. عهدی است که با مردم منعقد کرده‌اند. اگر وزارت راه‌ تعدادی کامیون خریداری کرده یا وزارت بازرگانی برای سازمان غله یا سازمان بنادر، هرکدام که هست. فعلا این خریدها را ندهند، متوقف کنند. اول مال مردم را ادا کنند، یک. ثانیا، برای این قضیه من استدعایم این است که کمیسیون محترم برنامه و بودجه هم که من شنیدم نظر مساعد داشتند، می‌خواستند یک راهی پیدا کنند. منتها ارز به آن وضعیت دچار شد. قبول هم داریم که در سال فعلی هم که معلوم نیست اوضاع ارزی تا آینده از نظر قیمت نفت چگونه باشد، ولی به هر حال هرچه هست، برای این موضوع باید یک فکری کرد.

من اعتقادم این است که در دولت مقرر بشود که بیایند به عنوان ارز صادراتی این قضیه را ببرند، الان این قضیه باید بریده بشود. جناب حجت‌الاسلام حاج آقای کروبی عنایت کنند این قضیه اگر بریده نشود، خدا می‌داند دارد نارضایتی ایجاد می‌کند. (نایب رییس - بلی، مطلبتان روشن است) اگر هم می‌خواهید من به عنوان نماینده قضیه را رها کنم، خب مشکل همه نمایندگان محترم است، همه در حوزه انتخابیه‌شان این گرفتاری را دارند. می‌فرمایید رها کنم؟ والله قابل رها کردن نیست. والسلام.

نایب رییس - حالا قانع شدید یا نه؟

طاهانی - مشکل که حل نشد. باید مشکل مردم حل شود.

نایب رییس - بسیار خب، سوال به کمیسیون سوالات ارجاع می‌شود. طومار رسیده را اعلام وصول بفرمایید.