بازرگان: مردم حوصله کنند

«رژیم متلاشی شد». این تیتر اول روزنامه اطلاعات در روز ۲۳ بهمن ۱۳۵۷ بود. در این روز خبر «دستور نخست‌وزیر به کارمندان دولت» نیز در روزنامه‌ها درج شده بود. در همین روز «اطلاعیه ۲۱ کمیته تنظیم اعتصابات» در روزنامه‌ها آمده و در آن تاکید شده بود: «ملت مبارز و قهرمان ما بر نیروهای طاغوتی پیروز شده است. کمیته تنظیم اعتصابات منتخب امام خمینی با قدردانی از همه اعتصابیون موسسات و مراکز مختلف بخش‌های خصوصی و دولتی می‌خواهد خود را برای اجرای تصمیم دولت موقت انقلابی که به‌زودی اعلام می‌شود آماده سازند.»

سالارجاف نماینده مردم پاوه که از مدت‌ها پیش زندانی شده بود هنگام سقوط مجلس دستگیر شد و گفت: «رییس مجلس روی من قمار کرد». «ولیان و پیروز فرار کردند»، «کنترل فرودگاه مهرآباد توسط انقلابیون»، «شورای سلطنت منحل شد»، «قطب‌زاده سرپرست رادیو و تلویزیون شد» از دیگر خبرهای روز ۲۳ بهمن ۱۳۵۷ بود.

مهندس مهدی بازرگان نخست‌وزیر دولت موقت، شب ۲۲ بهمن پیامی برای مردم ایران فرستاد که روزنامه اطلاعات با تیتر «بازرگان: مردم باید به دولت مهلت دهند» آن را درج کرده بود. در این پیام آمده بود: «هموطنان عزیز لازم است حوصله به خرج داده و مهلت دهند تا دولت با فرصت، بصیرت و عدالت، امور مملکت و موضع و مقام مسوولان را به جریان صحیح بیندازد. بدیهی است که در آشفتگی و هرج و مرج و دستپاچگی نه تنها کارها سر و سامان پیدا نکرده، صورت مطلوب هم نخواهد یافت».

در این روز خبر «میتینگ بازرگانان، اصناف و پیشه‌وران» درج و در آن آمده بود: «بازرگانان، اصناف و پیشه‌وران تهران به پیروی از نیات زعیم عالیقدر حضرت آیت‌ا... العظمی نایب‌الامام خمینی مبنی بر تایید و تبریک به دولت قانونی آقای مهندس بازرگان در مسجد امام خمینی (شاه) اجتماع و تظاهرات با شکوهی برقرار می‌کند و در این اجتماع آقای فلسفی سخنرانی خواهد کرد».