بازار تبریز تهدید شد

روز اول بهمن ماه ۱۳۵۷، ایران در اوج انقلابی‌‌گری بود. بختیار رییس دولت، در نشستی با اعضای مجلس شورای ملی و سنا و شورای امنیت دنبال پیدا کردن راهی برای تعیین سیاست رسمی درباره ورود امام خمینی(ره) بودند.

روزنامه‌های اول بهمن نیز در گوشه و کنار صفحه‌های خود اخبار اقتصادی - سیاسی منتشر کردند. «صورت دارایی خاندان پهلوی» تیتری است که در صفحه اول روزنامه اطلاعات درج و در آن به نقل از آسوشیتدپرس فهرست بنگاه‌هایی که خاندان پهلوی در آن سهم داشتند را ذکر کره بود. «فعالیت شرکت ملی ذوب مس تعطیل شد» خبر دیگری بود که در این روز منتشر شد.

در این خبر آمده بود: «ناآرامی‌ها و اعتصابات اخیر، فعالیت‌‌های این شرکت را تعطیل کرد... دکتر ضرغامی مدیرعامل این شرکت گفت، پس از کشته‌شدن یکی از متخصصان خارجی این شرکت، از ۱۷۰نفر کارشناس خارجی فقط ۲۷نفر در ایران باقی مانده‌اند... کارکنان این شرکت ۳هزار نفرند که به هر ترتیب آنها را نگه می‌داریم. در یک خبر دیگر با تیتر «تولید پالایشگاه‌ها افزایش یافت» آمده است: حدود ۳۰۰هزار تن نفت کوره ذخیره شده در انبارهای ماهشهر و آبادان آغاز شد ... کارشناسان خارجی شرکت، ایران را ترک کردند...» هشدار اتاق بازرگانی درباره تعطیل کارخانه‌ها» نیز از خبرهای داغ اقتصادی در روز اول بهمن ۱۳۵۷ است.

در این خبر آمده بود: «... اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران هشدار داد که به سبب تعطیلات در واحدهای بزرگ صنعتی ۵/۳میلیون کارگر بیکار شده‌اند... کمیته‌ای متشکل از ۱۴عضو اتاق بازرگانی قرار است با روحانیون و آیات عظام دیدار کنند ... ۵/۳میلیون بیکار حدود یک تا دو ماه است حقوق نگرفته‌اند ... مقدار زیادی از کالاهای صادراتی ایران در بنادر و در محل کارخانه‌ها باقی مانده است...» در خبر مربوط به صورت دارایی خاندان پهلوی آمده است: «پرنس محمود رضا ۲۴موسسه بزرگ صنعتی و چندین معدن دارد .. پرنس احمدرضا ۵ شرکت دارد که در بخش فرآورده‌های غذایی فعالند ... پرنسس فاطمه خواهر کوچک شاه یک باشگاه بولینگ و سه شرکت بزرگ صنعتی دارد ...» در خبر دیگری از تبریز آمده بود: «گروهی ناشناس از طریق تلفن بازرگانان و تجار تبریز را تهدید کردند چنانچه مغازه‌‌های خود را باز نکنند، بازار را به آتش خواهند کشید.

ترخیص مواد غذایی در روزهای تعطیل یک خبر دیگر اقتصادی چاپ شده در روزنامه اطلاعات اول بهمن ۱۳۵۷ است. در این خبر آمده بود: «آقای آریانا نماینده کارکنان اعتصابی گمرک گفت در اجرای دستور آیت‌ا... شریعتمداری حتی در روزهای تعطیل نیز کالاهای غذایی موجود در انبار گمرکات ترخیص می‌شود.»

دکتر منوچهر رزم‌آرا وزیر بهداری دولت بختیار در یک افشاگری از «یغماگری‌های مسوولان گذشته» خبر داد شرکت ای‌.‌وی.اس آمریکا صدمیلیون دلار از بودجه وزارت بهداری را به یغما برده است ... ذخایر سازمان تامین اجتماعی تا شهریور ۱۳۵۷ معادل ۱۴۲میلیارد ریال بوده است ... ۱۰۰میلیون تومان برای شرکت خانه‌سازی رزم‌آرا سرمایه‌گذاری شده و اگر طرح‌های اجرایی آن را رها کنیم، ۱۴۰۰میلیون تومان هدر خواهد رفت.