رییس- آقای نبوی آنهایی را که لازم می‌داند جواب بدهید که وقت زیاد گرفته نشود.

محلاتی- آقای هاشمی این مساله روشن است و بقیه را بعدا جواب بدهند.

رییس- بلی، اجباری هم ندارد.

مهندس نبوی- دیگر پیشنهاد مهمی نیست.

رییس- اگر مهم نیست شما جواب ندهید.

مهندس نبوی- یک سوالی هست که «آیا پیشنهاد حکمیت از جانب آمریکا بوده است یا ایران» جواب این است که از ناحیه آمریکا بوده است.

سوال دیگر این است «در صورتی که دولت نیز معتقد است که چه در زمان کارتر و چه در دوران ریگان باشد تغییرات چندانی به وجود نمی‌آید، چه اصرار به تصویب این لایحه احساس می‌شود، هرچند که می‌فرمایید اصراری نداریم.»

من عرض کردم فقط این است که کار سه،‌ چهار ماهه کرده‌ایم و به یک مرحله‌ای رسیده‌ایم و در واقع مراحل بعدی آن برای‌مان مبهم است و نمی‌دانیم که از کجا باید شروع کنیم و در ضمن کل قضیه اگر که حرکت بی‌خاصیتی است از حالا به بعد بایستی به یک شکلی حل بشود یا باید به محکمه ارجاع بشود یا بایستی ... یعنی دولت دیگر نمی‌تواند خیلی این بار را روی دستش نگاه دارد، دولت اگر ببیند که مساله طول می‌کشد به دو روش عمل می‌کند یا مساله باید حل بشود یا بلافاصله ارجاع بشود زیرا ما الان حدود دو سه ماه است که روی این قضیه کار می‌کنیم و طبعا به وظیفه قانونی‌اش مجبور است عمل بکند و بفرستد به دادگاه. سوال شده است «آیا فکر نمی‌کنید که آمریکا برای شکست سیاسی خویش متوسل به مساله حکمیت شده است، حال آن که می‌دانیم عمده‌ترین اثر گروگان‌ها ...»

رییس- به همه سوالات لازم نیست جواب بدهید (یکی از نمایندگان- رای بگیرید.) اجازه بدهید هنوز دو سه تا کار داریم، اولا چون نزدیک ظهر است برای ادامه مذاکره در حدود نیم ساعت می‌توانیم جلسه را تمدید کنیم و بیشتر هم نمی‌توانیم چون از ۴ ساعت بیشتر می‌شود، زیرا جلسه از ساعت ۳۰/۱۸ شروع شده و تا ساعت ۳۰/۱۲ می‌تواند ادامه پیدا کند، چون تمدید جلسه وقت نماز را می‌گیرد، عده حاضر در جلسه ۱۸۴ نفر هستند، آقایانی که با تمدید جلسه به مدت نیم‌ساعت موافق هستند قیام کنند. (یکی از نمایندگان- دیگر نیاز به مذاکره نیست) (اکثر برخاستند) تصویب شد بفرمایید بنشینید از آقایان خواهش می‌کنم در جلسه تشریف داشته باشید، چون همه زحماتی که کشیده شده برای این است که وضعمان روشن بشود. توجه بفرمایید مساله دوم راجع به کفایت مذاکرات بود که مخالف و موافق هنوز صحبت نکردند، یک نکته‌ای هم اضافه می‌کنم آقایانی که معتقدند این لایحه از موارد مهم سیاست خارجی است اگر معتقدید رای به کفایت مذاکرات ندهید (یکی از نمایندگان نمی‌شود) که این دو رای با هم انجام بشود، یعنی تفسیر قانون هم در واقع (یکی از نمایندگان صحیح نیست) اگر، اجازه بدهید من توضیح هم می‌دهم، بعدا اگر اشکالی وجود داشت بفرمایید، چون اگر از موارد مهم سیاست خارجی باشد، مشمول کفایت مذاکرات نمی‌تواند باشد و لذا وقتی که ما رای به کفایت مذاکرات می‌گیریم، کسانی‌که معتقدند و موافق با این باشند که از موارد مهم سیاست خارجی است و مشمول کفایت مذاکرات نیست، اصلا رای به کفایت مذاکرات ندهند. (یکی از نمایندگان آقای هاشمی نمی‌شود).

فواد کریمی- نمی‌شود آقا باید دو سوم نمایندگان رای بدهند. رییس- خیلی خوب باشد همان دو سوم. حالا آقایانی که مخالف کفایت مذاکرات هستند صحبت کنند. (عده‌ای از نمایندگان باید دو نوع رای بگیرید) خیلی خوب آقایان می‌گویند دو جور رای بگیریم رای اول کسانی که معتقدند به دلیل اینکه این از مسائل مهم سیاست خارجی است و مشمول مقررات...

فواد کریمی- آقا شما می‌خواهید مخالف آیین‌نامه عمل کنید.

عده‌ای از نمایندگان- آقا بنشین.

رییس- آقا این تفسیر آیین‌نامه است.

فواد کریمی- برای مخالفت با آیین‌نامه رای نمی‌گیرند.

رییس- آقای کریمی، برادر من کاری نکنید که من یک چیزی بگویم که شما بهانه به دست بیاورید که به من تندی می‌کنید.

توکلی- آقای هاشمی رای بگیرید.

رییس- آقایان بشناسید آقای فواد کریمی را از اول در مجلس شناختید، باز هم بشناسید، می‌خواهد با شلوغ‌کردن ....

فواد کریمی- آقا جواب منطقی من را بدهید، من می‌گویم.

رییس- این مجلس جواب شما را می‌دهد.

فواد کریمی- ببینید حرف حساب دارم می‌گویم.

رییس- بگویید.

فواد کریمی- من می‌گویم آیین‌نامه این است، شما اگر مخالف آیین‌نامه می‌خواهید عمل کنید باید رای بگیرید.

رییس- خوب من دارم توضیح می‌دهم.

فواد کریمی- جواب منطقی دارید بدهید.

رییس- بنشینید، من توضیح بدهم، من می‌گویم آیین‌نامه می‌گوید که «مواردی که از موارد مهم سیاست خارجی است، مشمول کفایت مذاکرات نیست» حالا دارم سوال می‌کنم از مجلس که این از آن موارد هست یا نیست؟ این چه مخالفت آیین‌نامه‌ای است که این آقای حقوقدان اینجا حرف می‌زند.

یکی از نمایندگان- به اندازه کفایت مذاکرات که حق دارند که مخالف و موافق بحث بکند.

رییس- آقایانی که معتقدند این به دلیل اینکه از موارد مهم سیاست خارجی است و مشمول کفایت مذاکرات نمی‌‌تواند بشود این آقایان قیام بکنند (عده کمی برخاستند) تصویب نشد بفرمایید بنشینید.

سازگار نژاد- یک کمی پیچ دارد. (همهمه نمایندگان)

نصراللهی- عده‌ای متوجه نشدند که به چه چیز رای می‌گیرید مجددا رای بگیرید.

رییس- بنشینید آقا، خواهش می‌کنم این شیوه‌های غیرمنطقی و غیراسلامی را بگذارید کنار.

نصراللهی- من متوجه نشدم.

رییس- متوجه نشدم یعنی چه؟ من ده بار گفتم نماینده‌ای که گوش ندهد دیگر حق رای ندارد، چقدر وقت مجلس را می‌گیرند؟ ده بار.

نصراللهی- متوجه نشدم.

رییس- می‌گویم ده بار؟ (نصراللهی- شلوغ بود. جوی درست شده بود) ده بار بگویم؟

مجید انصاری- خوب آقا باید گوش کنند دیگر.

ادامه دارد