شام کامل تنها با هفت ریال

۸۰ سال پیش چنین روزهایی مصادف با دهه اول محرم است و عاشورا نزدیک. در خبری که به همین مناسبت در صفحه اول روزنامه اطلاعات ۲۴ اردیبهشت منتشر شده است، ادارات و روزنامه‌ها برای مراسم عزاداری تعطیل هستند. همچنین بر اساس گزارش روزنامه، در ظرف این چند روزه در مساجد و تکایای تهران به مناسبت ایام عاشورا، مراسم عزاداری از طرف طبقات مختلف اقامه شده و عموم طبقات و اصناف و اهالی در مراسم مزبور شرکت کرده‌اند. در حوزه اقتصاد خبر رستم مسانی و همراهان او که از هند برای مطالعات اقتصادی و مالی به ایران آمده‌اند، همچنان جلب‌نظر می‌کند. به گفته خبرنگار روزنامه، مسانی قرار است مسافرتی را به خراسان برای مطالعات اقتصادی داشته باشد. وزیر اقتصاد نیز برای سرکشی و رسیدگی به کارهای مربوطه به تبریز عزیمت کرده است. همچنین عملیات ساختمانی کارخانه قندسازی کرج به سرعت در حال انجام است و انتظار می‌رود که کارخانه مزبور طی چند ماه آینده شروع به کار کند. اما کارخانه کهریزک نیز شروع به تولید قند کرده و طی چند روز بعد از آن قرار است که این قند به بازار عرضه شود.

در حوزه اقتصاد همچنین تیتر «تعقیب تعهدکنندگان صدور» نیز به چشم می‌خورد. بر اساس این خبر «چون هنوز بعضی از تجار تعهدات صدوری خود را انجام نداده‌اند، دستور داده شد که اسامی‌آنها را استخراج کنند تا برای تعقیب و مجازات، دوسیه آنها به عدلیه ارسال گردد و از قرار معلوم تجار مقیم تهران هنوز یک میلیون و سیصد هزار ریال از سابق تعهد صدوری دارند که تاکنون انجام نداده‌اند. اسامی ‌تجار ولایات هم قریبا استخراج و به عدلیه فرستاده خواهد شد.»

اما یکی از جالب توجه ترین مطالب روزنامه، اعلامیه بلدیه تهران درباره نرخ اغذیه و اشربه در این شهر است. به عنوان مثال در رستوران‌های درجه اول کتلت گوسفند سه قطعه با لوازم سه ریال، دلمه دو و نیم ریال و شام کامل هفت ریال است. این رقم در رستوران‌های درجه دوم شمیرانات‌ اندکی کاهش یافته است.

ترس از اغتشاش در آمریکا از خبرهایی است که در حوزه خارجی روزنامه اطلاعات ۲۴ اردیبهشت ماه ۱۳۱۱جلب نظر می‌کند. بر اساس این خبر مطابق تحقیقاتی که از ۳۲ شهر ممالک ایالات متحده به عمل آمده، معلوم می‌شود اعانه عظیمی‌که به بیکاران آمریکا داده می‌شود، نسبت به عده روزافزون بیکاران غیر کافی به نظر نمی‌رسد و یک بحران تهدیدکننده در این کشور در پیش رو خواهد بود. «اختلاف نظر در موضوع حقوق و مالیات میمون» خبر جالب توجه در این روز است که در متن آن نظر راه‌آهن جنوبی، گمرک فکستن و هیات رییسه گمرک در لندن آورده شده است. پس از آن در متن خبر این مساله به عنوان یک قضیه بغرنج مطرح شده است.