اداره کل تجارت و تثبیت قیمت‌ها

روزنامه اطلاعات ۲۲ اردیبهشت ۱۳۱۱ نوشته است: بزرگ‌ترین سوسیالیست عالم یعنی جورج برنارد شاو معتقد است که ممالک غرب عموما و انگلیس مخصوصا مجبور هستند که به دین اسلام بگروند. به عقیده این فیلسوف که در روزنامه منعکس شده، از مهم‌ترین تعالیم در یک مذهب اصل کمک به بشر است که او را به زندگی بهتری سوق دهد و اسلام می‌تواند وسایل نیل به این مقصود را فراهم کند.

هشتاد سال پیش چنین روزهایی مقارن با ماه محرم از طرف بلدیه تهران تذکری جلب نظر می‌کند که در محتوای آن آمده است: «در بعضی از جراید محترمه راجع به روضه‌خوانی بلدی درج شده است که برای استماع ذکر مصیبت از طرف این موسسه از طبقات مخصوصه دعوت و کارت ارسال گردیده است. در صورتی که مجلس عزاداری محتاج به دعوت نداشته و با نهایت میل از عموم واردین پذیرایی خواهد شد.» اما خبرهای اقتصادی در این روز به گزارش جلسه اتاق تجارت تهران برمی‌گردد. در این جلسه راجع به امور شرکت تجارتی و مقدمات این کار گفت‌وگو شده و به قرار معلوم بعضی از نمایندگان کمپانی‌ها در تهران نیز برای خرید سهام شرکت مزبور، داوطلب شده‌اند. تنزل قیمت برنج خبر دیگری است که برای عامه مردم در آن سال‌ها خبر خوشی به حساب می‌آید. دلیل این امر از قرار معلوم به صادر نشدن برنج از بازارهای شمالی بازمی‌گردد. به این ترتیب سی کیلو برنج در سال ۱۳۱۱ معادل سه تومان و هفت قران شده است. زراعت چای هم در این سال، به واسطه مساعد بودن هوا و استقبال زیادی که از کشت و زرع و ایجاد مزارع چای شده، در وضع خوبی به سر می‌برد. اداره کل تجارت هم با توجه به روند کاهش و افزایش مدام قیمت‌ها دست به کار شده و شروع به تهیه مقدمات اجرای قانون تثبیت قیمت‌ها کرده است. مانند امسال که هوا خوش است و اردیبهشت‌ماه پربارانی داریم، در اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۱۱ نیز بارندگی‌های به موقع موجب شده است که مخصوصا در ولایات کرمان زراعت خوب ونگرانی رعایا کاملا رفع شده باشد.

اما از ژاپن خبر می‌رسد که کابینه این کشور مصمم شده است بدون هیچ شرطی تمام قوایی را که در شانگهای هستند احضار کند. روزنامه‌های این کشور همچنین در سوءقصد روی داده که منجر به فوت رییس‌جمهور فرانسه شد، کشور شوراها را بدون تقصیر دانسته‌اند.

در تجارت یک ماهه انگلیس برخلاف ایران که واردات بر صادرات فزونی گرفته بود، تقلیل فاحشی در واردات و ترقی زیادی در صادرات صورت گرفته است.

در آلمان نیز مجلس این کشور مذاکراتی را درباره غرامات جنگ جهانی اول شروع کرده است. تمام سخنرانان در این جلسه بر عدم امکان پرداخت غرامت‌ها تاکید کرده و به صراحت از اظهارات رییس‌جمهور آلمان که عدم پرداخت غرامت‌ها را در کنفرانس لوزان مطرح کرده، تشکر کرده‌اند.

`