پارسیان هندی و اقتصاد ایران

در روزنامه ۱۱ اردیبهشت ماه اطلاعات ۱۳۱۱ خبری جلب نظر می‌کند که به ورود هیاتی از پارسیان مقیم هندوستان برای مطالعات اقتصادی به ایران برمی‌گردد. به گفته تحریریه آن روزهای اطلاعات «هیات مذکور بر اثر اطلاع از ترقی اوضاع و احوال مملکت باستانی برای مطالعات لازمه و اقدامات مفیدی که سرمایه‌های خود را در ایران به کار اندازند وارد و چند روزی را در مرکز توقف خواهند داشت».

میهمانی مطبوعاتی نماینده مطبوعات مصر و سردبیر روزنامه المقطم و همچنین مدیر مطبوعات عراق از اخبار جالب توجه این روز است. این میهمانی در هتل آستوریا انجام شده و به گفته مسوولان روزنامه در افزایش روابط مطبوعاتی میان این ممالک نقش قابل توجهی داشته است. جمعیت شیر و خورشید نیز در روزنامه ۱۱اردیبهشت ماه مجموعه دفعاتی که در شعبه‌های چهارگانه آن مریض‌های بی‌بضاعت مداوا شده‌اند را ذکر کرده است. به این ترتیب نزدیک به چهار هزار مریض در حوزه‌های امراض داخلی و خارجی و کحالی و ۶۰۰ مریض در حوزه زنانه مداوا شده‌اند. یک آگهی در روزنامه این روز جلب نظر می‌کند که درباره یک درمانگاه که در آن زمان محکمه خوانده می‌شد، است. بر اساس این آگهی محکمه دکتر زمانی بدون استثنای مخارج کلیه مریض‌هایی که برای معالجه می‌پذیرد را در صورت عدم معالجه شدن به آنها بازمی‌گرداند. این محکمه تمام امراض طبی، جراحی و کحال را برای معالجه با قید و شرط می‌پذیرد.

از جراید لندن در روز ۱۱ اردیبهشت ماه ۱۳۱۱ خبر می‌رسد که پادشاهان الماس در دنیا مواجه با بحرانی شده‌اند که ناشی از فقدان کامل تقاضا نسبت به خرید ظروف الماس می‌باشد. در مغازه‌های تجار الماس‌فروش لندن متجاوز از هشت میلیون لیره الماس خوابیده است که خریداری ندارد.

بیانیه اول مه دیگر خبر حوزه بین‌الملل منتها از کشور شوراها است. کمیته اجرایی بین‌الملل کمونیست در بیانیه‌ای که در اول ماه مه صادر کرده می‌نویسد که مبارزه طبقاتی در ممالک سرمایه‌داری روز به روز شدت پیدا می‌کند و بحران سرمایه‌داری بیش از پیش شدت می‌یابد.