شروع توسعه صنعتی

قرارداد انحلال اداره تلگراف در میان اخبار منتشره در روزنامه اطلاعات ۲۴ فروردین ماه ۱۳۱۱ از اهمیت خاصی برخوردار است. بر اساس این خبر شاه ایران، اعلیحضرت انگلیس درنظردارند مسائلی را که در نتیجه انحلال اداره تلگراف هند و اروپا به ظهور رسیده است، تصفیه کنند. تحویل اجناس انحصاری تیتری از روزنامه ۸۰ سال پیش است که بر مبنای آن طبق دستور وزارت مالیه به اداره کل گمرکات، اداره های گمرکات سرحدی با شوروی مقدمات تحویل اجناس انحصاری قند و شکر و کبریت را فراهم کرده و در قسمت ساختمان، انبارهای لازمه جهت اجناس مزبور هر یک از دفاتر سرحدی به نوبه خود مشغول کار شده‌اند تا انبارهای مزبور را ساختمان نمایند. علاوه بر این برای کاهش قیمت کبریت، از موسسات اقتصادی شوروی کبریت خریداری و به بازار ایران وارد شده است. دیگر خبر اقتصادی این روز به تشکیل سندیکای تجارتی ایران برمی‌گردد و بر اساس آن مقدمات کار تشکیل شرکت صادرات ایران طی جلسات مختلف تکمیل و انجام شده است؛ هرچند که از طرف ریاست اداره تجارت به آقایان تجار تذکر داده شده که دولت در نظر نداشته و ندارد که به سندیکا یا شرکت صادراتی ایران انحصار ورود یا صدور را واگذار نماید. در جدولی که در صفحه سوم روزنامه ۲۴ فروردین ماه چاپ شده صورت مقایسه صادرات و واردات یکساله ۱۳۱۰ نسبت به سال ۱۳۰۹ آورده شده است. بر اساس این جدول اضافه صادرات بر واردات در سال ۱۳۱۰ هفتاد و دو میلیون و ۶۴۸ هزار و ۶۴۹ ریال است این در حالی است که در سال ۱۳۰۹ واردات بر صادرات پیشی گرفته بود.

اعلان تشکیل مجمع عمومی شرکت ملی قندسازی ایران روز شنبه هفدهم اردیبهشت ماه در اداره کل صناعت، خبر مرتبط با اجناس مجاز و ممنوع وارداتی، ترقی نرخ حقوق گمرکی و لیست داروخانه ها با توجه به شیوع امراض مسری در تهران از جمله دیگر اخبار داخلی روزنامه در این روز هستند.

یونان در ۸۰ سال پیش نیز مانند این روزها صحنه زد و خورد و درگیری میان کارگران و پلیس این کشور است. در شمال این کشور در نتیجه اقدامات مالی حکومت مبنی بر موقوف بودن ورود مواد خام، تمام کارخانه های نساجی بسته و این امر اعتراض کارگران را به دنبال داشته است. فرانسه نیز مانند یونان درگیر اعتصاب است و معترضین، آزادی سه نفر از اعتصابیون را درخواست می کنند. این در حالی است که استخراج فلزات در شوروی از ۲۲ هزار تن به ۳۱ هزار تن رسیده است. دیگر خبر خارجی این روز به جراید ترکیه مربوط می شود که از توطئه های فرانسه علیه شوروی پرده برمی‌دارند. از نظر خبرنگاران این روزنامه نقشه فرانسه این است که افکار عامه دنیا را بر ضد اتحاد شوروی برانگیخته و بعد به وسیله فشار اقتصادی آلمان را از اتحاد شوروی جدا ساخته و به ورود در ائتلاف ضد شوروی وارد کند. تبدیل شانگهای به شهر آزاد در ۸۰ سال کلید خورد. بنا بر خبر روزنامه، جمعی از اشخاصی که خود را جمعیت بین‌المللی مقیمین شانگهای می نامند، پیشنهاد می‌کنند که شانگهای به شهر آزاد مبدل شود.