سی و یکم خرداد ۱۳۰۵ در محافل تهران صحبت از این بود که عباس مسعودی مدیر مرکز اطلاعات(نخستین خبرگزاری غیردولتی ایران) سرگرم استقراض است تا به زودی روزنامه‌ای به همین نام(اطلاعات) منتشر کند. نخستین شماره روزنامه اطلاعات ۱۹ تیرماه ۱۳۰۵ انتشار یافت. عباس مسعودی در خرداد ۱۳۵۳ درگذشت و پیش از فوت، مدیریت روزنامه اطلاعات را به پسرش واگذار کرد.

خلع ید از انگلستان در نفت ایران

در این روز در سال ۱۹۵۱، سه ماه پس از ملی شدن صنعت نفت ایران که از آغاز قرن بیستم توسط شرکت نفت انگلستان(بریتیش پترولیوم-بی‌پی) عملا به یغما می‌رفت، پالایشگاه آبادان به دست مالک اصلی آن، ملت ایران، افتاد و یکی از دیوارهای استعمار غرب فروریخت.

«خلع ید» از پالایشگاه آبادان ‌آخر وقت سی‌ام خرداد ۱۳۳۰ به تصویب مجلس ایران رسیده بود که در عین حال، رای اعتماد مجدد به دولت دکتر محمد مصدق تلقی شد. پالایشگاه آبادان در آن زمان و در نوع خود، ‌بزرگ‌ترین پالایشگاه نفت در جهان بود. اداره این پالایشگاه از ۳۱ خرداد آن سال در دست شرکت ملی جدید‌التاسیس نفت ایران قرار گرفت. دادگاه بین‌المللی لاهه پنجم ژوئیه بر ضد ایران که از انگلیسی‌ها خلع ید کرده بود رای داد! و شش روز بعد، ترومن رییس‌جمهوری وقت آمریکا دیپلمات سیار این کشور«آورل هریمن» را به تهران فرستاد تا برای مساله نفت، راه‌حل مسالمت‌آمیز و مرضی‌الطرفین پیدا کند. در این میان، ‌در تهران و سایر شهرها به حمایت از دولت دکتر مصدق تظاهرات خیابانی روزانه و متعدد روی می‌داد.ششم آگوست (۱۵ مرداد) همین سال دولت انگلستان که موفق نشده بود اراده ملت ایران را در هم شکند به حیله، راه مذاکره را پذیرفت. ولی اول اکتبر(۹ مهر ۱۳۳۰) شورای امنیت سازمان ملل که در آن پنج دولت فاتح جنگ جهانی دوم حق رد(وتو) دارند به این بهانه که مساله نفت ایران می‌تواند صلح جهان! را به مخاطره اندازد تمایل خود را به بررسی مساله اعلام داشت.هشتم آگوست ۱۹۵۲ (۱ مرداد ۱۳۳۱) دولت دکتر مصدق ورق تازه‌ای را بر زمین زد و از انگلستان بابت همه زیان‌هایی که در طول ۱۵۰ سال به ایران وارد آورده بود غرامت خواست و سی‌ام آگوست(هشتم شهریور) همین سال،‌ دکتر مصدق پیشنهاد آمریکا برای حل مساله نفت با انگلستان را رد کرد و ۵۲ روز بعد یعنی ۲۲ اکتبر(سی‌ام مهرماه) هم به مناسبات سیاسی ایران با انگلستان پایان داد و به این ترتیب پس از قرن‌ها، یک طلسم بزرگ در جهان اصطلاحا سوم شکسته شد که سرآغازی برای قیام سایر ملل استعمارزاده قرار گرفت و...از آنجا که بیم آن می‌رفت که عوامل انگلستان در تاسیسات نفت و منطقه خوزستان خرابکاری کنند، لایحه مجازات خرابکاری در جلسه سی‌ام خرداد ۱۳۳۰ شورای وزیران به ریاست دکتر مصدق تصویب و برای طرح در مجلس آماده شد. این لایحه بعدا در مجلس به تصویب رسید و به صورت قانون درآمد.

منبع: Rooznamak.com