ادامه جلسه هفتم

موضوع مبارزه با عین‌الدوله نخست وزیر مظفرالدین‌شاه یکی از اهداف انجمن سری بود که ناظم‌الاسلام کرمانی بحث‌های آن را منتشر کرده‌است. آقا سید محمد تقی گفت: عیب کار این است که جناب آقا پول ندارد که خرج طلاب کند و تا طلاب را پول ندهند جمع نخواهند شد حتی آنکه چند شب قبل پول برای چای و قلیان مجلس طلاب نداشتند.

آقا سید احمد گفت: غصه پول را نخورید عما قریب جناب آقا صاحب پول خواهد شد آنکه باید برساند خواهند رسانید.

مجدالاسلام مدیر روزنامه ادب گفت: طلابی که اطراف جناب آقا می‌باشند چون قصدشان ترویج اسلام است و نجات دادن ایران محتاج به پول و مخارج گزاف نمی‌باشد به اندازه مخارج جزئیه هم ملت حاضر است و می‌رساند.

آقا سید محمد تقی گفت: چند نفر از هواخواهان اسلامیت حاضر شده‌اند که پول بدهند تا ده هزار تومان هم متقبل شده و آوردند، لکن آقا قبول نکرد و می‌فرمایند من جز رفاهیت و آسودگی مردم مقصودی ندارم،‌ گرفتن پول منافی است با این غرض مشروع و مقدس.

ناظم‌الشریعه گفت: من شنیده‌ام هواخواهان امین‌السلطان محرک آقا شده‌اند.

آقا سید محمدتقی گفت: نه احدی محرک آقا نیست اطراف جناب آقا احدی از هواخواهان امین‌السلطان نیست، محرک آقا ظلم و ستمی است که از بعضی رجال دولت و درباریان دیده می‌شود. حالا ضمنا حضرت آقا در ضمن این مقصود مقدس انتقام خود را از عین‌الدوله بگیرد یا دوستان خود را به جای دشمنان خود منصوب کند، چه ضرر دارد. چه عیب دارد که ایشان خدمتی به ملت و وطن و اسلام بفرمایند و فوایدی هم بالطبع ببرند. البته اگر این مقصود را نایل آیند، هم رییس خواهند شد و هم از دوستان خود دستگیری و هم از دشمنان خویش انتقام خواهند کشید.

مجدالاسلام گفت: امروز در روی زمین و کره مسکون بدبخت‌تر و جاهل‌تر از ما احدی نیست. سایرین تا یک درجه حقوق بشریت را دارا می‌باشند و روز به روز میلشان به ترقی وطن است، ولی ایرانیان مظلوم هر روز سخت‌تر از روز قبل برایشان پیش می‌آید. هرگاه بگوییم خداوند این‌گونه خواسته است که ما ذلیل و منکوب باشیم و توسری‌خور، هر آینه این نسبت را به خداوند دادن قبیح است. اگر بگوییم جادو طلسم افتاده‌ایم، این هم اعتقادی است باطل. پس باید بگوییم سبب این خرابی همانا کیفر کردارهای ناشایست خودمان و نتایج مشئومه تنبلی و غفلت و بی‌اطلاعی و جهالت است. بعد از مدتی که جناب آقا سید عبدالله اقدامی فرموده، می‌فرمایند ما مسیو نوز را نمی‌خواهیم بر ما و شما واجب و لازم است که مردم را بیدار و هوشیار کنیم، یقین بدانید که دو روز دیگر صداها خاموش و حرارت‌ها به برودت مبدل خواهد گردید. سال گذشته چه اندازه زحمت کشیدیم برای یکی از آقایان و چه استقبالی برایش فراهم آوردند، آخرش دیدید که به یک حلقه انگشتری الماس که در روز قتل حضرت امام حسن علیه‌السلام از اعلیحضرت شاه به عنوان خلعت گرفت چگونه رفت. حالا هم یک کالسکه یا یک درشکه و یک دیدن صدراعظم این هیاهو را ساکت خواهد نمود.نگارنده گفت: آقایان اولا، بدانید که خداوند عالم با ما است، نه عین‌الدوله آدمی است که پول خرج کند و نه مظفرالدین شاه کسی است که سادات را ذلیل بخواهد. ثانیا، جناب آقا سید عبدالله در کار خود محکم است، آقایانی که با ایشان می‌باشند همگی از ایشان قول گرفته‌اند و محکم ایستاده‌اند به صد هزار تومان هم خاموش نخواهد شد. ثانیا، فتوت و مردانگی آقای بهبهانی را همه می‌دانید مراوداتی را که بعضی با ایشان دارند جزو اسرار است، و در این مجلس نمی توانم عرض کنم، همین قدر برای اطمینان شما عرض می‌کنم این اقدام جناب آقا عن قریب نتیجه‌اش ظاهر خواهد شد. باز عرض کنم هرگاه آقای بهبهانی از قولش برگشت فورا ایشان را معدوم و دیگری را به جایش منصوب خواهیم نمود.

آقا سید احمد گفت: اگر بین دو حجه‌الاسلام آقای بهبهانی و آقای طباطبایی عقد اتحاد و اتفاقی بسته می‌شد و این دو نفر رییس بزرگ دست به دست یکدیگر می‌دادند هر آینه کاری از پیش می‌رفت.ذوالریاستین گفت: از این جهت مطمئن باشید جمعی در این خیال می‌باشند و عن قریب نتیجه‌اش ظاهر خواهد شد.