امـروز در تـاریـخ - ۱۹ اردیبهشت ۹۰

میرزاحسن خان وثوق‌الدوله

سال ۱۲۸۷ - مخبرالسلطنه والی جدید آذربایجان وارد تبریز شد و مورد استقبال قرار گرفت. سال ۱۲۹۶ - به دستور میرزاحسن خان وثوق‌الدوله، رییس‌الوزرا، میرزا فتح‌الله‌خان سپهدار رشتی، وزیر داخله فرمان انتخابات دوره چهارم مجلس شورای ملی را صادر کرد و اعتبار لازم را در اختیار شهرها قرار داد.

سال ۱۳۰۶ - قریب به چند هزار نفر از کارمندان وزارتخانه‌ها برای اعتراض به تصمیم کمیسیون بودجه درخصوص کاهش حقوق کارمندان به صورت جمعی به مجلس رفتند.

مستوفی‌الممالک، رییس‌الوزرا و وزیر معارف از آنها خواستند که متفرق شوند، اما این اعتراض به تصمیم کمیسیون موجب شد تا عده‌ای از نمایندگان مجلس دولت را استیضاح کنند.

سال ۱۳۰۶ - قضاوت کنسولی (کاپیتولاسیون) در ایران ملغی شد. برای همین نیز توسط سفارتخانه‌های ایران به دولت‌های آلمان، ایتالیا، بلژیک، هلند، سوئیس و اسپانیا اعلام شد که نظر به الغای قضاوت کنسول‌ها و مزایای اتباع خارجه در ایران و نظر به تغییراتی که در اوضاع مملکت پیش آمده، دولت ایران معاهده‌هایی را که محتوی حقوق ممتاز برای اتباع خارجی باشد، فسخ و اعلام می‌کند که بعد از انقضا به مدت یک سال از تاریخ فوق عهود مزبور به کلی بلااثر خواهند بود. بالطبع دولی مانند انگلیس و اتازونی (آمریکا) و دول اسکاندیناوی نیز که به عنوان کامله الوداد از این امتیازات استفاده می‌کردند، دیگر بهره‌مند نخواهند شد.

سال ۱۳۰۸ - ایران و بلژیک قراردادهایی در خصوص اقامت، تجارت و دریانوردی امضا و مبادله کردند.

سال ۱۳۰۸ - به دنبال لغو کاپیتولاسیون اداره‌کل محاکمات وزارت امور خارجه منحل شد.

سال ۱۳۲۳ - مهندس فریور دولت ساعد را به مناسبت انتصاب رضا افشار به سمت استانداری اصفهان به دلیل آنکه وی طبق حکم دادگاه محرومیت ابدی از کارهای دولتی داشت، استیضاح کرد.

سال ۱۳۲۷- لایحه تشکیل مجلس سنا و استقلال شهرداری به مجلس شورای ملی تقدیم شد.

سال ۱۳۲۷- به دستور سردار فاخر حکمت به هنگام تشکیل جلسات مجلس اجتماعات و تظاهرات در مقابل مجلس ممنوع شد.

سال ۱۳۲۸- حمید سیاح به سمت وزیر راه تعیین شد.

سال ۱۳۳۴- قرارداد تعمیر و آسفالت شش هزار کیلومتر از جاده‌های کشور بین سازمان برنامه و کمپانی جان مولم با هزینه تقریبی صدوسی میلیون لیره به امضا رسید. این قرارداد بزرگ‌ترین قراردادی بود که تا آن هنگام ایران با یک کمپانی ساختمانی منعقد کرده بود.

سال ۱۳۳۴- لایحه تشکیل دیوان کیفر و طرز تعقیب مامورین دولتی به تصویب کمیسیون‌های مشترک دو مجلس رسید.

سال ۱۳۳۵- به مدت خدمت افسران وظیفه شش‌ماه اضافه شد.

سال ۱۳۳۷- دکتر علیقلی اردلان وزیر امور خارجه به سمت سفیر کبیر ایران در آمریکا تعیین شد و از وزارت امور خارجه کناره‌گیری کرد.

سال ۱۳۴۵- برروی تاکسی‌های تهران تاکسیمتر نصب شد. نرخ تاکسیمتر در تهران برای ۳۵۰ متر یک ریال تعیین شد.

سال ۱۳۵۲- پروازهای تهران- بیروت قطع شد.

سال ۱۳۵۳- دانشگاه مشهد به دانشگاه فردوسی تغییر نام داد.