امـروز در تـاریـخ - ۱۲ اردیبهشت ۹۰

محمد علی شاه قاجار

سال ۱۲۸۸- شاه صدراعظم جدید را که روز پیش تعیین کرده بود از کار برکنار ساخت. سال ۱۲۸۸- محمدعلی شاه دست‌خط مربوط به احیای مشروطه و تعیین روز انتخابات را صادر کرد. وی وعده داد روز ۲۸ تیرماه مجلس شورای ملی دایر خواهد شد.

سال ۱۲۸۸- محمدعلی شاه فرمان عفو عمومی صادر کرد و افزود: تمام مجرمین سیاسی چه در ایران و چه در خارج مشمول عفو هستند. افراد تبعید شده نیز می‌توانند به وطن بازگردند.

سال ۱۲۹۴- در آذربایجان جنگ سختی بین قوای عثمانی به فرماندهی خلیل پاشا و مجاهدین ایرانی و سپاه روس درگرفت که در این نبرد قوای عثمانی ضمن پذیرش شکست عقب‌نشینی کرد اما تعداد زیادی از مردم آذربایجان در این نبرد کشته شدند.

سال ۱۲۹۴- نظام‌الدین خان مهندس الممالک از وزرای تحصیلکرده درگذشت. وی به هنگام انعقاد قرارداد نفت با دارسی وزیر معادن بود و پس از امضای قرارداد پنج هزار لیره از سهام نفت را دستخوش گرفته بود.

سال ۱۳۰۲- بهاءالملک وزیر مالیه و ادیب‌السلطنه کفیل وزارت داخله از سمت‌های خود استعفا دادند.

سال ۱۳۰۴- سردار سپه رییس‌الوزرا و فرمانده کل قوا در منزل آیت‌الله سیدحسن مدرس حضور یافته و پیرامون قانون نظام وظیفه به گفت‌وگو پرداختند. پس از این گفت‌وگو آیت‌الله مدرس قبول کرد که قانون مزبور را از تصویب مجلس شورای ملی بگذراند.

سال ۱۳۰۵- هواپیماهای ایران در آسمان تهران به پرواز درآمده و به نمایش پرداختند.

سال ۱۳۲۵- به مناسبت اول ماه مه در این روز مراسم روز کارگر در تهران برپا شد.

سال ۱۳۳۰- ارسلان خلعتبری شهردار تهران از سمت خود کناره‌گیری کرد و به جای وی محمدمهران شهردار تهران شد.

سال ۱۳۳۱- آرامگاه سعدی با حضور محمدرضا پهلوی و ثریا همسرش افتتاح شد.

سال ۱۳۳۸- ملک حسین پادشاه اردن وارد تهران شد.

سال ۱۳۳۸- پروفسور لودویک ارهارد وزیر اقتصاد و معاون صدراعظم آلمان غربی در راس یک هیات شش نفره برای اقامتی پنج روزه وارد تهران شدند. این هیات طی مدت اقامت درخصوص روابط اقتصادی دو کشور و سرمایه‌گذاری آلمان در ایران و اعطای اعتبار برای کارخانه ذوب‌آهن مذاکره کردند.

سال ۱۳۴۰- وزیر دربار اعلام کرد که کلیه افراد خاندان سلطنتی در مقابل قانون با افراد دیگر برابر هستند.

سال ۱۳۴۲- به مناسبت چهلمین روز حمله به مدرسه فیضیه قم و مدرسه طالبیه تبریز و بزرگداشت شهدا و مجروحین آن روز در قم، تبریز، تهران، شیراز و بسیاری از شهرهای ایران، مراسم مفصلی برگزار شد. خطبا و وعاظ، شاه و عمال و دستیاران او را مورد حمله قرار دادند.

سال ۱۳۴۳- یک هیات اقتصادی از انگلستان وارد تهران شد.

سال ۱۳۴۶- سیل قسمت‌هایی از جاده تهران- مشهد را ویران کرد.

سال ۱۳۴۷- بنای جدید آرامگاه فردوسی در مشهد گشایش یافت.

سال ۱۳۵۳- یک هیات اقتصادی از مقامات بلند پایه شوروی وارد تهران شد.