گروه تاریخ اقتصاد- آنچه می‌خوانید متن نامه‌ای است که سیدحسن تقی‌زاده،‌سفیر کبیر ایران در لندن در تاریخ ۲۵ اسفند سال ۱۳۲۵ به وزیر امور خارجه نوشته است: روزنامه تایمز شرحی از قول مخبر خود در تهران می‌نویسد مبنی بر اینکه در جراید تهران اظهار اندیشه از مذاکرات مسکو نموده، بیم آن دارند که موضوع نفت ایران در آنجا مذاکره شود و تقاضا می‌کنند که نماینده‌ای از ایران در آنجا حضور به هم رساند مبنای این نگرانی بر این جانب معلوم نیست و بیم آن است که این کار از طرف دولت در حکم عسس مرا بگیر شده موجب زیان و سستی کار گردد.

یقین دارم با مراتب علاقه به منافع عالیه مملکت که تاکنون ابراز فرموده‌اید همان‌طور که کار غامض آذربایجان را با تدبیر حکیمانه و شجاعت بی‌نظیر خاتمه دادید از چنگال تقاضای نفت روس‌ها نیز مملکت را خلاص فرمایید که تا ابد نام ارجمند عالی در صفحات تاریخ ایران به بزرگی و افتخار خواهد ماند.

ابراز مقاومتی که حالا آمریکا به کمال استواری در حفظ حقوق استقلالی دول کوچک در مقابل روس می‌نماید مایه جرات و امید است. استخلاص آذربایجان تالی استخلاص اصفهان و ولایات ایران از دست افغان به دست نادرشاه بوده، خلاصی از فشار روس برای نفت تالی فسخ عهدنامه مضر عثمانی باز به دست همان پادشاه و استرداد عراق خواهد بود.