23سپتامبر سال 1723 میلادی طهماسب میرزا پسر شاه سلطان حسین صفوی برای ارضای حس خودخواهی، مقاوله‌نامه سن پترزبورگ را که امضای پتر اول تزار روسیه در زیر آن بود، امضا کرد.

طهماسب میرزا که هنگام محاصره اصفهان از سوی نیروهای امیر پیشنهاد محمود قندهاری از این شهر فرار کرده بود قبلا به پتر اول پیشنهاد داده بود اگر به او کمک کند به شاهی ایران برسد، بر آنچه روسیه تاکنون از قلمرو ایران گرفته یا در نظر دارد بگیرد از جمله مناطق شرقی قفقاز، گیلان و حتی مازندران صحه خواهد گذارد!!. با وجود این، پتر به خود اجازه تصرف مازندران را نداد و به اشغال مناطقی از دربند قفقاز تا رشت قانع شد.
طهماسب میرزا که عطش قدرت شعور او را مختل کرده بود بعدا به سلطان عثمانی هم تعهد سپرد که اگر او را به عنوان شاه به رسمیت بشناسد غرب ایران را به او خواهد بخشید. همین اشتباهات سبب شد که نادر پس از سرکوب یاغیان افغان، در مجلسی که در هزار جریب اصفهان بر پا کرده بود طهماسب میرزا را برکنار و زندانی سازد، عثمانی‌ها را از ایران بیرون راند و روس‌ها که چنین دیدند، خود از قلمرو ایران خارج شدند.

ده هزار تومان دستمزد ماهانه؛ شرط نایب السلطنه شدن ایران


مجلس شورا اول مهرماه 1289 خورشیدی با اکثریت آرا ناصرالملک را که مقیم لندن بود به عنوان نایب‌السلطنه ایران انتخاب کرد. ناصرالملک برای قبول این مسوولیت، درخواست هر ماه ده هزار تومان حقوق کرده بود و گفته بود که چون از سیاست و اوضاع جهان آگاه است و سواد بیشتری دارد باید دو برابر عضدالملک که فاقد این اطلاعات بود دریافت دارد. دولت اجبارا قبول کرد و ناصرالملک رهسپار تهران شد. عضدالملک نخستین نایب‌السلطنه سلطان احمد شاه که ایلخان قاجار بود براثر بیماری درگذشته بود. نایب السلطنه تا رسیدن احمد شاه به سن قانونی وظایف سلطنت را انجام می‌داد.

مخترع آلمانی هواپیمای موشکی
یوگن‌سنگر مهندس راکت ساز آلمانی و سازنده «هواپیمای موشکی ایکس ۱۵» بیست و دوم سپتامبرسال ۱۹۰۵ متولد شد. وی طرح هواپیمای فضایی را دو دهه قبل از فرستادن نخستین ماهواره حامل انسان به فضا ارائه داده بود که عبارت از هواپیمایی بود که به صورت دو مرحله‌ای عمل می کرد؛ یک مرحله تا انتهای جو زمین و مرحله دیگر، از آن پس که حالت موشک داشت و به همین صورت هم به جو زمین بازمی‌گشت. مهندس سنگر (سانگر) که د ر اتریش به دنیا آمده بود برهمین پایه هواپیمای موشکی «ایکس ـ ۱۵» را ساخت. وی پس از جنگ جهانی دوم سال‌ها مشاور فنی فرانسه بود و دهم فوریه سال ۱۹۶۴ در ۵۹ سالگی درگذشت.

قتل عام مبلغان دین
مسیح و مسیحیان ژاپن
۲۳ سپتامبر سالروز قتل عام مسیحیان در ژاپن است. در این روز در سال ۱۶۲۲ میلادی بسیاری از مبلغان مسیحی که از اروپا اعزام شده بودند گردن زده شدند یا وارونه آنها را از دار آویختند. آن دسته از ژاپنی‌ها که مسیحی شده بودند نیز به اسب بسته شدند و آن قدر روی زمین کشانده شدند که جان دادند. از همین روز بود که ژاپن ورود غربی‌ها را به سرزمین خود ممنوع کرد و خود را کاملا از آنها جدا ساخت. «یوآاو رودریگز» سیاح پرتغالی که در آن روز در ژاپن بود و در همان سال کتاب خاطرات خود را در «ماکائو» تالیف کرد در این زمینه نوشته است: ژاپنی‌ها صرفا به خاطر آیین بودا دست به قلع و قمع مسیحیان نزدند، بلکه از آن می‌ترسیدند که به تدریج اروپاییان فرهنگ ملی آنان را تخریب کنند و مسیحیان ژاپنی عامل نفوذ غرب در ژاپن شوند.

استراتژی صلح رومی
امروز سالروز تولد «اگوستوس» است که 23 سپتامبر سال 63 پیش از میلاد به دنیا آمده بود. او در تاریخ به دو دلیل شهرت یافته است: یکی اینکه برای نخستین بار عنوان ریاست‌جمهوری روم را امپراتور گذاشت ولی انتخابی بودن آن مقام را از سوی بزرگان، ژنرال‌ها و سناتورهای روم بر هم نزد و از آن پس به سزار اگوستوس معروف شد و دوم اینکه اصطلاح (صلح رومی) را باب کرد که استراتژی تازه‌ای بود. به موجب این سیاست، جنگ و تعرض هم - البته اگر از جانب روم (آن زمان) باشد نوعی صلح است.

کشف سیاره نپتون
۲۳سپتامبر سال ۱۸۴۶ دانشمند آلمانی «یوهان گفرید گال» سیاره «نپتون» را که دورترین فاصله را از خورشید دارد، کشف کرد. نپتون که سطح آن از انواع گاز و بخار پوشانده شده هر ۱۶۵ سال یک بار خورشید را دور می‌زند و دارای هشت قمر است. روزهای نپتون ۱۶ ساعت و نزدیک به هفت دقیقه است. در سطح این سیاره لکه‌های بزرگ دیده می‌شود. به احتمال زیاد هسته آن و قسمت زیر پوسته گازی، جامد است.

نمایندگان مجلس تغییر رنگ دادند
نمایندگان مجلس شورای ملی در نخستین جلسه علنی مهرماه 1320 پارلمان ایران که اول مهرماه تشکیل شده بود و پس از اطمینان از اینکه دیگر رضا شاه باز نخواهد گشت به انتقاد از او پرداختند و هرچه را که خواستند برضد وی گفتند! بسیاری از منتقدین همان‌هایی بودند که در طول سلطنت رضا شاه دائما از او تمجید کرده و برایش حتی شعر سروده بودند! که این دفعتا رنگ عوض کردن، عمق ضعف شخصیت و اخلاقیات را نشان می‌دهد.