سی ام شهریور سال 1332، کار تفکیک اراضی نارمک واقع در شرق مسیل ابراهیم آباد که در آن زمان بایر بود، به قطعات 200، 300، 400، 500 متری به پایان رسید و دو هفته بعد و از طریق قرعه کشی، این قطعات به متقاضیان که عمدتا کارمندان دولت بودند، واگذار شدند. حداقل بهای هر متر مربع از این اراضی در آن زمان چهل قران (چهارتومان) تعیین شده بود که به اقساط از کارمندان وصول شد.

در آغاز کار و تا سالها به خریداران، سند رسمی داده نشد تا نتوانند زمین را که به دلیل امتیاز کارمند دولت بودن به آنان داده شده بود به دیگران بفروشند.
بانک ساختمان (بانک مسکن فعلی) که موسس این شهرک بود، برای خریداران اراضی نارمک، به اقساط طویل‌المدت خانه‌های 2 اتاقه و 3 اتاقه بدون دیوار (حصار) برحسب وسعت زمین ساخت که تعداد انگشت شماری از آنها باقی مانده است.
نارمک که به صورت یک شهرک مدرن و خیابان‌بندی مهندسی ساخته شده بود، تا سال‌ها دارای آب لوله‌کشی نبود و مردم از آب انبارهایی که از جوی خیابان پر می‌شد، استفاده می‌کردند! این شهرک که اینک صدها هزار تن از مردم تهران را در خود جای داده است، در سال ۱۳۳۷ خورشیدی دارای تلفن شد.
سالروز مرگ شاعر روم باستان
«ویرجیل» شاعر بنام روم که «دانته» سبک او را اقتباس کرده است ۲۱ سپتامبر سال ۱۹ پیش از میلاد درگذشت. وی ۱۵ اکتبر سال ۷۰ پیش از میلاد به دنیا آمده بود. ویرجیل در مجموعه Aeneid مرکب از ۱۲ داستان، تاریخچه تاسیس شهر «رم» را شرح داده است. وی در یکی از قطعات شعر خود به آمدن «مسیح» اشاره کرده بود. در آن زمان سیاستمداران و ارباب قدرت از شعراء و خطباء برای تبلیغ سیاست و برنامه‌های خود استفاده می‌کردند و ویرجیل به دلیل اعتمادی که به شخص سزار برای تامین اقتدار روم داشت اشعاری در حمایت از تصمیم او که عنوان «رییس‌جمهور» را به «امپراتور انتخابی» تبدیل کنند تا ابهت بیشتری داشته باشد سرود و آنها را در اجتماعات خواند و مخاطبان را حامی آن تصمیم ساخت.
دانستن قدرت است
۲۱ سپتامبر سال ۱۷۸۴ روزنامه یومیه «پنسیلوانیاپاکت» با این شعار که «دانستن قدرت است» انتشار خود را آغاز کرد. این روزنامه به دلیل گرفتن آگهی و تاسیس یک سازمان آگهی‌ها موفق تر از سایر روزنامه‌های یومیه قرون ۱۷ و ۱۸ آمریکا بوده است. این نخستین سازمان آگهی‌ها بود که در جوار یک نشریه و به ضمیمه آن تاسیس می‌شد که بعدا به صورت الگو درآمد.
خلبانی که رکوردهای او هرگز شکسته نخواهد شد


سرگرد اریک هارتمن خلبان لوفت وافه (نیروی هوایی آلمان) که در جریان جنگ جهانی دوم 352 هواپیمای دشمن را سرنگون ساخته بود بیستم سپتامبر 1993 در 71 سالگی درگذشت. وی در جریان جنگ 14 هواپیما از دست داده بود بدون این که آسیب جسمانی سخت ببیند. این دو رکورد ممکن است هرگز شکسته نشوند. او که ده سال در زندان شوروی بود پس از آزاد شدن وارد نیروی هوایی آلمان غربی شده بود و تا آخرین روز زندگی منتقد جنگنده‌های اف ـ 104 آمریکایی ساخت کارخانه لاکهید بود که بر اثر سقوط پی در پی، باعث مرگ 115 خلبان آلمانی شده بودند. هارتمن حاضر نشد که درجه بالاتر از سرگردی را بپذیرد.
عقب‌نشینی عثمانی‌ها از وین
ارتش عثمانی 21 سپتامبر سال 1529 از محاصره شهر وین اتریش، عمدتا به علت بدی هوا و شیوع بیماری میان سربازانش دست کشید. این عمیق ترین پیشروی نظامی مشرق زمینی‌ها در اروپای مرکزی بوده است. همین پیشروی که در عصر معروف به اکتشافات جغرافیایی صورت گرفت، اروپاییان را متوجه ایران کرد تا به دست ایران، عثمانی را در شرق میخکوب کنند و گرفتاری ما از همان روز آغاز شده است. محاصره شهر وین 22 سپتامبر سال 1526 آغاز شده بود
چه کسی باید روزنامه نگار شود
«ارنستو تئودورو مونه تو» روزنامه نگار میهن‌دوست ایتالیایی 20 سپتامبر1833 به دنیا آمد و 85 سال عمر کرد. او که یکی از چند روزنامه نگار بزرگ اروپا در قرن 19 به شمار می‌رود در 15 سالگی به ناسیونالیست‌های ایتالیا پیوست و با نظامیان اشغالگر اتریشی به جنگ پرداخت و سه نظامی دشمن را کشت. از 1848 تا 1866 از جمله مبارزان خط اول تامین وحدت ایتالیا بود و در کنار گاریبالدی جنگید. چون پاپ‌ها را از عوامل از هم پاشیدگی ایتالیا در طول 14 قرن پیش از آن می‌دانست، با روحانیون کاتولیک میانه خوبی نداشت و خواهان دین بدون روحانیون درگیر در سیاست بود. او در این دوره ملقب به «بزرگ‌ترین کارشناس تهییج مردم» شده بود.مونه تو «روزنامه نگاری را حرفه مادام‌العمر خود انتخاب کرده بود و پس از سال‌ها خبرنگاری، 29 سال سردبیر روزنامه Il Secolo بود که در سال 1866 تاسیس شده بود. او در عین حال که یک ملی گرای ثابت قدم بود، در مقالاتش برادری جهانی، حذف جنگ و لغو محدودیت‌های مسافرت و اقامت در کشورهای دیگر را تشویق و برای تحقق این اصول مبارزه می‌کرد.