نخستین خلبان زن در اقیانوس‌آرام ناپدید شد

در دومین روز از جولای ۱۹۳۷، امیلیا ارهارت هوانورد آمریکایی و از فعالان حقوق زنان در جریان پرواز دور دنیا بر فراز خط استوا، در آسمان اقیانوس آرام ناپدید شد. تلاش ماموران تجسس برای یافتن لاشه هواپیما به جایی نرسید. وی نخستین خلبان زن بود که عرض اقیانوس اطلس را با هواپیما پیموده بود. ارهارت همچنین از جمله موسسان اتحادیه خلبانان زن محسوب می‌شود. او تلاش کرد که حرفه برای بانوان نیز به رسمیت شناخته شود. امیلیا در هنگام مرگ ۴۰ ساله بود.

ویتنام؛ وحدت و غرور

در دوم جولای ۱۹۷۶ امور مربوط به تامین عملی وحدت ویتنام که از یک سال پیش از آن و پس از سقوط سایگون آغاز شده بود رسما به پایان رسید و دو بخش شمال و جنوب این کشور که طبق قرارداد ۱۹۵۴ ژنو موقتا از هم جدا شده بودند، رسما به صورت یکپارچه درآمدند. به این ترتیب جمهوری سوسیالیستی ویتنام شکل گرفت.

روزی که «همینگوی» خودکشی کرد

دوم جولای سال ۱۹۶۱ ارنست همینگوی داستان‌نویس بلند آوازه آمریکایی در خانه‌اش در منطقه کوهستانی کچوم واقع در ایالت «آیداهو» آن کشور با تفنگ شکاری خودکشی کرد. وی هنگام مرگ ۶۲ ساله بود. همینگوی که در ۲۱ ژوئیه سال ۱۸۹۹ به دنیا آمده بود، در سال ۱۹۵۵ جایزه نوبل ادبیات را از آن خود کرد. او پیش از این جایزه به خاطر داستان «پیر مرد و دریا» جایزه پولیتزر را به دست آورده بود. همینگوی نویسنده داستان‌های «نیروی عاطفه»، «خورشید همچنان می‌درخشد»، «پیر مرد و دریا»، «زنگ‌ها برای که به صدا در می‌آیند؟» و ده‌ها داستان کوتاه درخشان دیگر، ظاهرا از فرارسیدن پیری، روزهای سخت سال خوردگی و از کارافتادگی نگران بود و می‌ترسید که دیگر نتواند بنوشد و بنویسد، پس خود را کشت تا همچنان در اوج بماند. به قول شخصیت «پیرمرد و دریا»، «انسان برای شکست خوردن آفریده نشده است. انسان ممکن است نابود شود، اما هرگز شکست نمی‌خورد.» پدر همینگوی هم در آغاز سالخوردگی خودکشی کرده بود. همینگوی در جریان جنگ جهانی اول در جبهه‌های اروپا خبرنگار نظامی بود و خطرات متعددی را از سر گذرانیده بود، ضمن اینکه از دو سانحه هوایی جان سالم به در برده بود. وی سال‌ها در کوبا زندگی کرد و به این کشور علاقه عاطفی خاص داشت. خانه همینگوی در کوبا به صورت موزه درآمده است.

مرگ بنیان‌گذار فکری انقلاب فرانسه

در دوم جولای سال ۱۷۷۸ ژان ژاک روسو، فیلسوف عصر روشنگری اروپا که ۲۸ ژوئن ۱۷۱۲ به دنیا آمده بود درگذشت، او از پایه گذاران فکری انقلاب کبیر فرانسه بود.