به قرار واصله از مسکو، قرارداد تجارتی منعقده بین دولت‌های ایران و شوروی که نسخه‌های آن به تصدیق و تصویب مقامات مقننه مملکتی رسیده و فرمان اجرای آن صادر شده بود، در تیر ماه ۱۳۱۱ در مسکو بین سفیر ایران و اولیای امور دولت شوروی مبادله شد. زندانیان در کارهای صنعتی

در روزنامه اطلاعات پنجم تیرماه آمده است: «به طوری که از مشهد اطلاع می‌دهند، کمیسیونی اخیرا در حضور آقای وزیر عدلیه برای اشتغال محبوسین به کارهای صنعتی تشکیل شده و مذاکراتی راجع به اینکه محبوسین ایام حبس را به کارهای صنعتی اشتغال ورزند، به عمل آمده است.»

ابلاغ بودجه وزارت معارف

بودجه تفصیلی وزارت معارف به آن وزارتخانه ابلاغ شده است. خبرنگار روزنامه اطلاعات از افزایش اعتبار ۶۰ هزار تومانی به آن وزارتخانه خبر می‌دهد که جهت توسعه امور معارفی به این وزارتخانه تخصیص یافته است. قرار است این بودجه از اول سال تحصیلی ۱۳۱۱ به اجرا گذاشته شود.

رشد پس از یک دوره رکود و کاهش

نرخ ارز که چند روزی شاهد کاهش آن بودیم دوباره رو به افزایش است. به این ترتیب به قیمت پوند دو ریال افزوده شده و بازار سیاه پیرامون ارز مجددا شکل گرفته است. مقاله نویس روزنامه اطلاعات پنجم تیرماه ۱۳۱۱ پس از ذکر گزارشی از وضع بازار ارز ایران در آن روزها، چاره کار را در تثبیت نرخ ارز آنهم نه به شکل سه ماهه یا شش ماهه، بلکه به صورت چند ساله می‌داند. او در ادامه به تجربه کشورهای اروپایی اشاره می‌کند که در زمان بحران مالی به چنین راهکاری متوسل شده‌اند.

حضور گسترده مردم در مراسم اربعین

جمع زیادی از مردم در ۸۰ سال پیش برای عزاداری اربعین به حرم حضرت عبدالعظیم رفته بودند. گزارشگر روزنامه برای آوردن شاهد در خبر خود به ازدحام مردم در ترن حضرت عبدالعظیم- تهران اشاره می‌کند که به علت سنگینی، این مسافت کوتاه را در عرض دو ساعت طی کرده است.

اشتراک مجلات با پورسانت عالی

در سال ۱۳۱۱ یک نشریه برای گرفتن اشتراک خود به راه جالب توجهی روی آورده است. این نشریه در پیامی به روزنامه نوشته است: «برای پیدا کردن هر یک نفر مشترک دو قران کتاب، برای دو نفر، پنج قران و برای ۱۰ نفر سه تومان کتاب از نشریات مجله داده می‌شود. اگر این تعداد مشارکت برای گرفتن اشتراک به ۲۵ نفر برسد، فرد می‌تواند خودش مجانا مشترک نشریه محسوب شود.

اسب دوانی در تبریزاز تبریز تلگرافی درباره مسابقه اسبدوانی در تبریز ارسال شده است. این مراسم برای اولین بار از طرف کلوپ صاحب منصبان لشکر دو شمال غرب در میدان طیاره انجام شده است.

کشتی حامل طلا از دریا بیرون کشیده شد

۸۰ سال پیش، کشتی ایتالیایی به نام آرتیگلیو که مخصوص بیرون آوردن لوازم کشتی‌های غرق شده است، مشغول بیرون کشیدن طلاهای کشتی‌ای به نام مصر است. از این کشتی تاکنون نزدیک به ۷۰ هزار لیره شمش طلا بیرون کشیده شده که این امر خوشحالی کمپانی دارنده کشتی آرتیگلیو را به دنبال داشته است، زیرا قرار است که ۵/۳۷ درصد از این طلاها به کمپانی مزبور برسد.

تجارت اسلحه در دنیا

۸۰ سال پیش انگلیس بزرگترین صادرکننده اسلحه به سایر نقاط جهان به حساب می‌آمد. به طوری که نزدیک به ۳۱ درصد از کل تجارت دنیا در این زمینه را شامل می‌شد. حال آنکه سهم فرانسه در خصوص تجارت اسلحه به ۱۳ درصد می‌رسید. علاوه بر این تجارت اسلحه رشد قابل توجهی نسبت به سال گذشته داشته و از ۱۷ هزار لیره به ۴۰هزار لیره در سال رسیده است.