بحران اقتصادی سال ۱۹۲۹ تا سال‌ها بعد در اقتصاد دنیا تاثیر خود را داشت، به طوری که جراید لندن ۲۳ ژوئن ۱۹۳۲ (دوم تیرماه ۱۳۱۱) خبر دادند با کاهش قیمت نفت در بازار دنیا، منافع شرکت نفت ایران و انگلیس نیز دچار کاهش فاحشی شده است. خبرنگار انگلیسی این تنزل قیمت را به کسادی بازار دنیا مرتبط دانست که در همه بازارها به چشم می‌خورد. عمارت مشیرالدوله میزبان اعضای شرکت تجارتی اولین جلسه هیات‌مدیره شرکت سهامی تجارتی ایران در محل این شرکت (عمارت مشیرالسلطنه) با حضور وزیر دربار به عنوان رییس این شرکت تشکیل شد. به گفته گزارشگر روزنامه تاکنون لوازم و وسائل مرتبط با این شرکت فراهم شده، اما شرکت تجارتی ایران هنوز رسما کار خود را آغاز نکرده است.

پرداخت بودجه‌های اتاق تجارت

در تعقیب ابلاغ صورت بودجه‌های اتاق‌های تجارت ولایات از طرف اداره کل تجارت که از محل یک درصد مالیات این شرکت‌ها تخصیص داده شده بود، در سال ۱۳۱۱ اتاق‌های تجارت صورت لیست حقوق ماهانه خود را برای تصدیق اداره کل تجارت ارسال می‌کردند تا پس از تصدیق دستور پرداخت آن از طرف خزانه دار به کل مالیه‌های ولایات صادر شود.

بودجه‌های دوازده هزار ریالی

بودجه‌های بلدی ولایات آشتیان، ترشیز و ماکو در ۸۰ سال پیش به این شکل تنظیم می‌شد: آشتیان ۱۲ هزار ریال، ترشیز ۷۴۱۲ ریال، ماکو ۱۸ هزار و ۱۸ ریال. راپورت این بودجه‌ها به رییس وزارت داخله تقدیم شده بود که پس از تصویب از سوی مقام وزارت، دستور اجرای آن صادر شد.

نرخ ارز هر ساعت پایین می‌آید

اواخر خردادماه و اوایل تیرماه ۱۳۱۱ بازار ارز ایران تب و تاب‌های چند ماهه را پشت سر گذاشته و نرخ ارز در این روزها همچنان رو به پایین آمدن است، به گونه‌ای که هر ساعت نرخ ارز کاهش پیدا می‌کند. به همین ترتیب منسوجات خارجی نیز شاهد کاهش قیمت بوده است. منسوجات نخی در آن ماه از سال ۲۰ درصد کاهش قیمت داشته، به طوری که واردکنندگان از این وضعیت متضرر شده‌اند.

تاسیس کارخانه سیمان نزدیک بی‌بی شهربانو

از چندی پیش وزارت راه و شوارع برای تاسیس و ایجاد کارخانه سیمان اقدام کرده است. پس از مطالعات لازم جهت تعیین محل نصب کارخانه، حدود کوه بی‌بی شهربانو نزدیک زاویه مقدسه برای این امر انتخاب شده است. از طرف دولت، مهندسان سوئدی مشغول ساختن این کارخانه هستند که به گفته خبرنگار روزنامه اطلاعات، کار تکمیل بنای آن رو به اتمام است و پس از مجهز شدن آن جلوی بخش مهمی از واردات به کشور گرفته خواهد شد.

لیست اجناس ممنوعه به اتاق‌های تجارت داده شد

نظر به اهمیتی که قانون جلوگیری از قاچاق اجناس ممنوعه در آن روزگار داشت، متن دوازده ماده ای این قانون عینا در روزنامه اطلاعات منتشر شده است. در بخشی از این قانون، اداره کل تجارت مکلف شده است تا لیست این اجناس را به همه اتاق‌های تجارت ارسال کند. انفصال ابد از خدمات دولتی مامورین دولتی که یکی از جرم‌های این قانون را مرتکب شوند یا آن را به کسی نسبت دهند در حالی که این امر برخلاف واقع باشد؛ از دیگر مواد این قانون است.

کنفرانس لوزان و دعوای فرانسه و آلمان

کنفرانس لوزان که در ۸۰ سال پیش در سوئیس برگزار شد، تبدیل به محلی برای نزاع آلمان و فرانسه شده است. آلمان ادعا می‌کند توانایی پرداخت دیون (غرامت‌های پس از جنگ جهانی اول) خود را ندارد و در پی الغا یا تخفیف این دیون با شرط تاخیر در پرداخت است، در مقابل فرانسه نیز معتقد است که تعهدات آلمان باید پرداخت شود و اینکه مقررات، اجازه تاخیر بیش از دو سال را نمی دهد که یکسال آن نیز گذشته است. این در حالی است که آمریکا و انگلیس در خصوص پرداخت غرامات آلمان تاکید زیادی ندارند. به این ترتیب اصرار فرانسه بر پرداخت این غرامات و اوضاع بد اقتصادی در آلمان، منجر به روی کار آمدن مردی در این کشور شد که در ابتدای کار خود، فرانسه را به عنوان اولین اهداف خود در نظر گرفت و این کشور سال‌ها به عنوان کشوری اشغال شده باقی ماند.