در روزنامه اطلاعات ۲۸ خردادماه، مطلب مفصلی درباره وضعیت بازار ارز نوشته شده است. در این مقاله نگارنده با تایید نابسامانی در بازار ارز ایران، یکی از مهم‌ترین مشکلات در این خصوص را واردات قاچاق ذکر کرده است- اجناسی که اعم از مجاز یا غیرمجاز از سرحدات وارد می‌شود و در مقابل آن، هیچگونه صادراتی نمی‌شود- پس از این مقدمه، نگارنده مقاله لایحه جلوگیری از قاچاق اجناس ممنوعه را که قریبا از تصویب مجلس شورای ملی خواهد گذشت وسیله موثری می‌داند که جلوی امتعه لوکس خارجی را می‌گیرد و در نتیجه از خروج یک قسمت مهم اسعار غیرمرئی خواهد کاست. موسسه شیکاگو و مرمت عمارات تاریخی ایران

طبق اطلاعاتی که به روزنامه اطلاعات ۲۸ خرداد ماه ۱۳۱۱ رسیده است، عملیاتی که در تخت جمشید برای مرمت عمارت پرسپولیس از طرف پرفسور هرتسفلد می‌شود، مربوط به موسسه‌ای به نام موسسه علمی شرقی شیکاگو است که با سرمایه قابل توجهی در آمریکا تاسیس شده است. این موسسه علاقه‌مند به آثار تاریخی ممالک شرق و مخصوصا ایران است و تاکنون نیز مبالغی برای حفریات و ساختمان عمارت تخت جمشید ارسال کرده است.

عهدنامه مودت میان ایران و فنلاند

از دیگر خبرهای روزنامه در این روز انعقاد عهدنامه مودت میان ایران و فنلاند است. این عهدنامه در چهارماده تنظیم شده و در ماده سوم آن آمده است: «دولتین متعاهدتین موافقت دارند که روابط قنسولی و تجارتی و گمرکی و بحرپیمایی بین مملکتین و نیز شرایط اقامت و توقف اتباع خود را در خاک یکدیگر به موجب قراردادهایی طبق اصول و معمول حقوق عمومی بین‌المللی و روی اساس تساوی و معامله متقابله کامل تنظیم نمایند.»

فرخی را از آلمان تبعید کردند

وزیر داخله پروس به رییس نظمیه برلن امر داد که روزنامه نگار ایرانی، موسوم به فرخی را فورا و به قهر از مملکت پروس تبعید کند. تبعید مشارالیه از سایر ممالک آلمان نیز سریعا به عمل خواهد آمد.

برگزاری جشن فارغ‌التحصیلی مدرسه اناثیه آمریکایی

بیست و چهارمین جشن فارغ‌التحصیلی مدرسه اناثیه آمریکایی در کالج منعقد شد. در این مراسم، فارغ‌التحصیلی ۱۹ نفر از دانش آموزان این مدرسه جشن گرفته شد. در خبری که به همین منظور در روزنامه اطلاعات ۲۸ خرداد ماه منتشر شده است، نام این ۱۹ فارغ‌التحصیل به همراه نام پدرانشان آمده است. در ادامه این مطلب نیز نطق خانم فرزاد که در ابتدای این مراسم به انگلیسی ارائه شده، چاپ شده است.

کبریت را بی جهت گران می‌فروشند

در روزنامه اطلاعات ۲۸ خرداد ۱۳۱۱ درباره قیمت کبریت خبری با این مضمون منتشر شده است: «تاکنون مقدار زیادی کبریت انحصاری به بازار آمده است ولی معلوم نیست برای چه قیمت آن را گران معامله می‌کنند. کبریت‌های انحصاری هر صندوق تا میزان ۸۹ ریال با تمام عوارض وارد بازار می‌شود و بایستی ۱۰ تومان خرده‌فروشی شود. در صورتی که عده‌ای سوءاستفاده نموده و صندوقی ۱۵ تومان و نیم تا ۱۶ تومان تجارتی می‌فروشند، خرده فروش هم مجبور است از قرار قوطی چهار شاهی فروش نماید.»

سرکشی به امور بهداشتی

ژنرال کولونیه، رییس صحیه کل مملکتی اخیرا پس از معاینه صحیه بنادر جنوب و سرکشی به امور مربوطه و صدور دستورهای لازمه از طریق بوشهر به فارس مراجعت و در شیراز توقف نموده و از آنجا قرار است به مرکز مراجعت کند.

اعتصاب در ممالک مختلف

از مسکو خبر می‌رسد که «در مملکت اسپانیا دامنه اعتصاب تمام ایالت کالیک را گرفته و کارگران ایالت مزبور برای اظهار همدردی با کارگرانی که در بندر فروله برای اعتراض به انفصال قسمتی از عمله جات اعلان اعتصاب داده‌اند، در حال اعتصاب می‌باشند.» در فرانسه نیز کارگران بندر سن لویی برای همدردی با کارگران اسپانیایی، کمیته مبارزه تشکیل داده‌اند. در چک‌اسلواکی کارگران ساختمانی در اعتراض به کم کردن مزدشان دست به اعتراض زده‌اند. علاوه بر اینها، هزار نفر از کارمندان تلگرافخانه شانگهای اعتصاب کرده و خواستار عدم انفصال کارمندان این اداره شده‌اند.