افزایش نرخ ارز در ۸۰ سال موجب ایجاد یک تفاوت فاحش میان نرخ رسمی و قیمت ارز در بازار آزاد شده است. در همین رابطه به گفته گزارشگر روزنامه اطلاعات ۲۴ خرداد ۱۳۱۱ موضوع فوق در جلسه اتاق تجارت تهران که با حضور یاسائی، رییس کل تجارت تشکیل شد، مطرح و در مورد آن بحث مفصلی انجام شد. در این جلسه برخی معتقد بودند که مانند سابق کنترل و تفتیش ارزهای خارجی باید برقرار شود؛ در مقابل برخی نیز آزادی کامل خرید و فروش ارز را خواستار شدند. ذخیره ارز در بانک‌های آلمان و تصویب نامه هیأت وزرا

«هیات وزیران در جلسه ۱۸ خرداد ۱۳۱۱ تصویب کردند که اسعار خارجی ذخیره مملکتی که در بانک‌های آلمان موجود است، به وزارتخانه‌ها و ادارات دولتی که اضافه بر اعتبار مصوبه در بودجه خودشان حاجت به اسعار خارجی دارند، با رعایت ماده چهار متمم قانون بودجه ۱۳۱۱ فروخته شود و وزارتخانه‌ها یا ادارات خریدار و همچنین وزارت مالیه مکلف خواهد بود که از وجوه ریال حاصله در نتیجه فروش، اسعار خریداری و مجددا به جای اسعار خارجی ذخیره مملکتی که فروخته شده، رد نمایند. »

اعزام مفتش به گمرکات ولایات

از طرف اداره کل تجارت با موافقت وزارت مالیه مبلغی اعتباری برای انتخاب ماموران تفتیش برای گمرکات ولایات منظور شده است و چون بودجه تفصیلی اداره کل تجارت مورد تصویب واقع شده، در نظر دارند یک عده مفتش و مامور برای تفتیش دفاتر و ادارات گمرکات ولایات از نظر مراقبت در اجرای مقررات قانون انحصار تجارت و نظامات مربوط به آن اعزام کنند.

نظارت بر بسته‌بندی صادرات خشکبار

اداره کل تجارت ابلاغیه‌ای را برای تمام‌های اتاق‌های تجارت فرستاده و بر اساس آن نسبت به کیفیت بسته‌بندی خشکبار تذکر داده است. در این ابلاغیه آمده است: «در تعقیب متحدالمال این اداره مربوط به بهبودی و توسعه صادرات اجناس صدوری مملکتی که یکی از برجسته‌ترین اقلام آن خشکبار می‌باشد، اینک محتاج تذکر دانست که خشکبار در تمام نقاط عالم مصارف فوق‌العاده زیادی داشته و تعداد کثیری از موسسات مهم دنیا معاملات زیاد و پرمنفعتی کرده و آنها پیوسته درصدد تهیه بازارهای وسیع و مناسبی برای جلب نفع خود می‌باشند. نکته ای که دراولین وهله باید مدنظر قرار گیرد نظافت در تهیه یکنواختی و طرز مطلوب باربندی آن می‌باشد که تمام موسسات تجارتی ذیعلاقه با نهایت دقت رعایت نموده و بدین وسیله منافع معتنابهی عاید خود می‌سازند.»

هر قوطی کبریت در بازار آزاد یک عباسی

قیمت کبریت از طرف اداره کل تجارت به صورت خرده فروشی ۱۰ دینار تعیین شده بود، اما باز هم در بازار ۲۴ خرداد ۱۳۱۱ مشاهده می‌شود که کسبه و خرده فروش‌ها هر قوطی را ۲۰ دینار یا یک عباسی می‌فروشند. به این منظور شرحی به اداره بلدیه تهران و تشکیلات نظمیه کل مملکتی از سوی این اداره نوشته و تقاضا شده از اجحافات مذکور جلوگیری شود.

کتابی در تحسین یا مذمت زنان

«اهمیت زن در جامعه» عنوان کتابی است که در ۸۰ سال پیش در خصوص آن تبلیغ فراوان صورت گرفته است. درباره این کتاب در روزنامه اطلاعات ۲۴ خرداد ماه آمده است:« کتابی است متجاوز از ۳۰۰ صفحه مشتمل بر شرح اخلاق و صفات زنان، طریق اصلاح نواقص آنها، راه تربیت اجتماعی دختران، وصف زنان مشهور شرق، دستور عقلاء دنیا راجع به رفتار با زن، تعلیمات فلاسفه شرق و غرب درباره زن‌ها، علت انحطاط زنان شرق، معایب اخلاقی زنان غرب، بهترین طرز ازدواج و طریق تربیت دختران در کودکی خاصه در مدرسه.» این کتاب به قیمت پنج قران در دفتر روزنامه اطلاعات و کتابخانه‌های تهران و ابن سینا فروخته می‌شده است.

یونان ورشکسته شد

در جراید آتن خبری منتشر شده است منبی بر اینکه دولت یونان خطاب به طلبکاران خارجی ابلاغیه‌ای رسمی منتشر کرده است مبنی بر اینکه دولت یونان نمی‌تواند تعهدات خود را در قسمت قروض خارجی انجام دهد.